Gå til innhold

Valg av nettbrett til barn


Anbefalte innlegg

Hei. 
Skal gå til innkjøp av nettbrett til kiden. 
Ønsker å bruke maks 3-4000kr. 
Har tidligere hatt et billig nettbrett fra Samsung, et såkalt lite versjon. Dårlige erfaringer med det. Er fryktelig tregt og henger etter hele tiden. 

Har sett på et par nettbrett med android, noen som har erfaring/kunnskap om disse? Kan også vurdere iPad. 
- På forhånd, takk!
 

Samsung A9+

Lenovo Tab P11

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (10 minutter siden):

Jeg vil tro Samsung er de beste. F.eks A9, A9+ eller S7 FE.

Lenovo er også ok.

For Apple er denne fortsatt aktuell: Apple iPad 10.2" 64GB 2021 (9th Generation)

Har sett på S7 FE siden den er på tilbud til 4k. 
Men ser at den kun har 60Hz skjerm. Det syns jeg trekker en del ned. 
Skal bruke nettbrettet litt selv også, er vandt med 120hz. 
Skal sjekke ut iPaden. 

Lenke til kommentar

iPad 9th gen er et godt kjøp, men bruk et ordentlig deksel til barn.

2. plassen går til Samsung og sisteplass til Lenovo. Synes Lenovo har for dårlig skjerm (selv om den er høyoppløselig). De har prøvd å rette dette litt med å la deg justere fargetemperaturen rimelig trinnløst og har egen kontrastboost, men ingen av dem hjelper nok. iPad har ekstremt god skjerm i forhold. Veldig gode farger uten å være oversaturert.

Edit: Tok en direkte sammenligning mellom Lenovo M10 Plus 3rd gen og iPad 6th gen og Lenovoen er faktisk helt grei hvis man booster lysnivået til det som iPad bruker, men iPad lagger ikke i menyene. Hastighetsmessig ellers er Lenovoen kjapp, men Samsung er bedre på Pen-bruk.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
cinax skrev (14 timer siden):

Har sett på S7 FE siden den er på tilbud til 4k. 
Men ser at den kun har 60Hz skjerm. Det syns jeg trekker en del ned. 
Skal bruke nettbrettet litt selv også, er vandt med 120hz. 
Skal sjekke ut iPaden. 

IPaden har vel også 60hz skjerm 

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 29.1.2024 den 1:43 PM):

iPad Pro har 120 Hz skjerm, men den er en smule dyrere. Neppe verdt det for luksusen med penere scrolling ?

Nei. Alternativet er feks Tab A9+ med 90 hz. 
Er ikke bare scrolling, men også film/sport. 
Tenkt til å bruke den litt selv også. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 minutter siden):

Apple er jo relevant om man allerede er en del av det universet....

Hvorfor det? Man kan jo ha mobil med Android og nettbrett med iOS (iPadOS), eller motsatt. Greit å holde seg oppdatert på begge plattformer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips på billig nettbrett. Kjøpte Amazon Fire nettbrett til meg selv og kona.
Første du gjør er å avintallere så mye Amazon dritt som mulig, så Installer Google play
Bestilte også omslag
Det er selvfølgelig en liten terskel for å få Google Play opp å gå, så sikkert greit å ha en datakyndig i nærheten

Jeg er fornøyd med nettbrettene og de fungere godt til mitt bruk. Surfing, Netflix, video etc.

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Lenovo M10 Plus 3rd gen til 2000 Kr. Denne lå på 1. plass over mest solgte tablets i Norge.

Iflg gsmarena.com har wifi-modellen av M10 Plus (2023) en Mediatek MT6769V/CU Helio G80 (12 nm) mens 4G-modellen har Snapdragon 680 4G (6 nm). Jeg har en Xiaomi Redmi Tab SE med SD680, og den er myyyyyye tregere i bruk enn min iPad 9. gen. Anbefaler fortsatt å legge på litt for å få en iPad, brukeropplevelsen er langt bedre.

Her er en sammenligning av SD680 og A13: Snapdragon 680 vs A13 Bionic: tests and benchmarks (nanoreview.net) Mediatek-CPUen er gammel teknologi (12 nm).

Her er en sammenligning av M10 Plus (2023) og Tab SE (med samme CPU som 4G-modellen av M10) og iPad 9th: Compare Lenovo Tab M10 Plus (3rd Gen) vs. Xiaomi Redmi Pad SE vs. Apple iPad 10.2 (2021) - GSMArena.com Legg spesielt merke til testresultatene nederst i oversikten.

Lenke til kommentar

Lenovo M10 Plus 3rd gen er kanskje ok til 2000, men grunnen jeg ikke tok den med i de jeg foreslo er at Helio G80 blir for treg i forhold til de andre dyrere nettbrettene.

edit: Ser at den har SD680 SoC, og dermed ok i forhold til pris på kr 2000.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har en sånn selv (ZAAM0138SE), og den er med SD680 som er bedre enn G80 totalt sett. NetOnNet solgte den til 1690,- i en uke.

For 2000 Kr er det grei verdi med SD680. Kjøpte den mest fordi jeg har dårlig erfaring med å oppdatere litt aldrene Apple produkter (de blir i praksis ubrukelig nok til å få deg til å kjøpe ny hardware).

Edit: Vær klar over at ZAAJ-modellen som er på prisjakt er med G80 (tregere CPU, litt bedre GPU og eldre litografi)

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (38 minutter siden):

Har en sånn selv (ZAAM0138SE), og den er med SD680 som er bedre enn G80 totalt sett. NetOnNet solgte den til 1690,- i en uke.

For 2000 Kr er det grei verdi med SD680. Kjøpte den mest fordi jeg har dårlig erfaring med å oppdatere litt aldrene Apple produkter (de blir i praksis ubrukelig nok til å få deg til å kjøpe ny hardware).

Jeg ser nå ja at Lenovo M10 Plus 3rd gen har SD680, og selges på Power nå til kr 1998.

SD680 er nok bedre ja, og greit valg til den prisen. Men tregere enn de dyrere nettbrettene.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=7173747

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...