Gå til innhold

Forskjell på fond


Anbefalte innlegg

Jeg har noen fond i Nordnet og DNB.

Nå har jeg drevet og sammenlignet fondspriser mellom Nordnet, Kron og DNB.

Jeg ser at noen av mine fond finnes hos motparten med litt annet navn.
Er dette samme fond?

 

  Nordnet Kron DNB
DNB Bioteknologi A 1,16%   1,17%
DNB Bioteknologi N 1,16% 1.11%  
DNB Global A 1,16%   1,17%
DNB Global N   1.11%  
DNB Global Indeks A 0,29%   0,20%
DNB Global Indeks N   0.21%  
DNB Teknologi A 1,16%   1,17%
DNB Teknologi N   1.11%  
Holberg Triton N 1,29%   1,30%
Holberg Triton A 1,29% 1.25%  

 

Nordnet har de samme fondene som DNB, men har også noen ekstra
DNB Bioteknologi A
DNB Bioteknologi N
Holberg Triton A
Holberg Triton N

Siden Nordnet har både A og N på disse. Så er vel ikke A-fondet det samme fondet som DNB har?
DNB har sine fond med bokstav A. Kron har disse fondene med bokstav N. Er dette samme fond?

 

Franklin Technology Fund A USD hos DNB. Fant Franklin Technology A Acc USD hos både Nordnet og Kron. Er dette samme fond?

DNB har BlackRock European Spec Situation D2: Er dette et annet fond enn BGF European A2?

Dette gjør det litt vanskelig å flytte fondene til ny aktør.

 

Edit: Hos Kron sier dem at bokstaven er andelsklasse.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

N betyr Nettofond. Et nettofond gir ikke returprovisjon til selgeren av fondet. Selgeren av fondet vil derfor kreve plattformavgift av brukeren i tillegg til selve fondets forvaltningsavgift. 

Det er lite forskjeller mellom f.eks biotek a og biotek n, det er 1.16 % vs 1.14 %.  

Det er mulig at A er bruttofond. Disse har noe høyere forvaltningskostnad og gir returprovisjon til selgeren av fondet. Brukeren vil dermed mest sannsynlig ikke måtte betale plattformavgift på disse. Siden du har DNB fond i DNB vil jeg tro du allerede sitter på A type fond. DNB fond som selges til andre aktører vil være av typen N (nettofond). 

Generelt vil jeg anbefale at folk ikke har for mange fond, trolig er maks 2-3 en god anbefaling. Mye mer enn dette skaper mest forvirring og kaos. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (56 minutter siden):

DNB fond som selges til andre aktører vil være av typen N (nettofond). 

Generelt vil jeg anbefale at folk ikke har for mange fond, trolig er maks 2-3 en god anbefaling. Mye mer enn dette skaper mest forvirring og kaos. 

Nordnet har både A-fond og N-fond av disse DNB-fondene.
Mens Kron har kun N-fond.

Lenke til kommentar
kremt skrev (57 minutter siden):

Generelt vil jeg anbefale at folk ikke har for mange fond, trolig er maks 2-3 en god anbefaling. Mye mer enn dette skaper mest forvirring og kaos. 

Jeg har i dag 12 fond

Hos Nordnet:
Alfred Berg Gambak
BGF European A2
Nordea Norge Verdi
SpareBank 1 Utbytte U

Hos DNB:
BlackRock Next Generation Technology A2
BlackRock World Technology A2
Franklin Technology Fund A USD
Holberg Triton N
DNB Bioteknologi A
DNB Global A
DNB Global Indeks A
DNB Teknologi A

Vurderte om jeg skulle flytte mine fondhos DNB til enten Nordnet eller Kron som har billigere totaltpris.
Men hvis jeg velger Kron, så får jeg N-fond. Vil jeg tape noe penger på N-fond kontra A-fond?

 

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper DNB Global Indeks n hos Kron vil det koste dette:

Quote

Pris for fondet

0.11%

Plattformavgift

0.10%

Totalpris
(Det du betaler årlig)

0.21%

Så sammenligner du mot det du betaler i dag. Hvis du vil ha billigste fond hos Kron må du velge Kron sine egne fond, da kan du slippe unna med 0.15 % årlig. Alle andre enn Kron fond så krever de plattformavgift. Men syns 0.21 totalt for dnb fond var faktisk helt greit.

Lenke til kommentar

Kron har en elendig nettside om fondinformasjon, i forhold til hva jeg er vant med å se hos Nordnet
https://www.kron.no/vare-fond/kron-indeks-global
Ingen grafer, lite tall.

https://www.nordnet.no/market/funds/17334521-nordnet-global-indeks
Nordnet Global Indeks koster 0,19%

Se hva du får av informasjon hos Nordnet. Jeg ble veldig usikker om jeg hadde lyst å flytte til Kron.
Nordnet er billigere enn DNB, men en liten brøkdel dyrere enn Kron.

Screenshot_20240125_200416.thumb.png.fc854ce5d0cdbf5c12b0e7812fa5a123.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Ulempa er vel at ein ikkje kan ta med seg kron-fondet dersom ein vil flytte ASK på eit seinare tidspunkt. Eller?

Det kan hende. Samme tror jeg også gjelder for Nordnet sine fond.

Er dem spesiell, siden slike som DNB tilbyr sine egne fond til andre å selge.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (15 timer siden):

Kron har en elendig nettside om fondinformasjon, i forhold til hva jeg er vant med å se hos Nordnet
https://www.kron.no/vare-fond/kron-indeks-global
Ingen grafer, lite tall.

Kron har fokusert på å gjøre det enklest mulig, samt lave priser.

Nordnet har en hel haug med muligheter og produkter Kron ikke kan tilby.

Du må velge hva som passer deg. Jeg har fond for langsiktig sparing i Kron, men jeg har også en konto hos Nordnet til de gangene jeg får lyst å ta en Vollvik.

Lenke til kommentar

For mine fond basert på kostnadene til fondene
Så kan jeg spare kun 4kr ved å bruke Kron fremfor Nordnet.
Dette vil øke litt mer og mer, etterhvert som andelene i fondene mine øker.

Men det er ikke mye penger. Da synes jeg App og funksjoner teller opp for de 4kr.

 

Fond Kron (Tekna) Nordnet Differanse
BlackRock Next Generation Technlogy A2 1,24% 1,36% 0,12%
BlackRock World Technology A2 1,25% 1,36% 0,11%
Franklin Technology Fund A USD 1,26% 1,20% 0,06%
Holberg Triton N 1,19% 1,29% 0,10%
DNB Bioteknologi A 1,05% 1,16% 0,11%
DNB Global A 1,05% 1,16% 0,11%
DNB Global Indeks A 0,19% 0,29% 0,10%
DNB Teknologi A 1,05% 1,16% 0,11%

 

Forskjeller i fondene mellom Kron og Nordnet:
Kron har DNB N-fond
Nordnet har DNB A-fond
Nordnet har Holberg A-fond.

Endret av DJViking
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Merk at Kron rebalanserer for deg for denne prisen. Det har noen fordeler og ulemper, men gjør at tjenestene egentlig er ganske forskjellige og for de fleste er automatisk rebalansering en stor fordel. Kort fortalt så sørger Kron for at den relative vektingen mellom fondene dine holder seg noenlunde lik, som sikrer at du får den samme forventede avkastningen over tid selv om noen fond går bra og noen går dårlige. Grunnleggende finansteori tilsier at du over tid bør selge de som går bra og kjøpe de som går dårlig med jevne mellomrom (hvis ikke ender du etterhvert opp med en helt annen strategi enn du startet med), og dette gjør Kron på dine vegne. Ingen andre gjør dette i retail-markedet så vidt jeg vet. 

Men klart, om porteføljen din er på 4000 kroner så har du allerede brukt alt, altfor mye tid på å optimalisere dette, og bør bare gå etter magefølelsen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Men klart, om porteføljen din er på 4000 kroner så har du allerede brukt alt, altfor mye tid på å optimalisere dette, og bør bare gå etter magefølelsen. 

Den porteføljen der jeg har hos DNB med de fondene er på 400000kr.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Svar fra Nordnet

Sitat

Så lenge vi har de samme fondene og andelsklassene så vil fondene flyttes. Har vi ikke samme andelsklasse så selges det og flyttes som cash.  Det utløser uansett ikke skatt. 

Forskjellen på bokstavene på slutten av fondsnavnet betyr at det er en annen andelsklasse. Altså ulik kostnadsstruktur. A-klassen har returprovisjon, mens N-klassen er en nettoandelsklasse uten returprovisjon. 

Når jeg sjekker BGF World Technology A2 så ser jeg at vi har ISIN: LU0056508442, mens DNB har LU0724618946. Så de har en annen andelsklasse. Samme med Next Gen-fondet

Franklin Technology Fund A  er det samme hos oss og DNB, av det jeg kan se. 

Så hos Nordnet så vil jeg beholde mine DNB-fond, siden de har samme andelsklasse
Men mine BlackRock-fond vil bli solgt siden de ikke er samme klasse. Prøvde å få videre avklaring om Nordnet eller DNB har disse som returfond.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...