Gå til innhold

26 milliarder personopplysninger skal være lekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har merket de siste dagene at det har poppet opp mye scam mail og meldinger. Fikk i dag melding fra "posten" om at en pakke var satt på vent på grunn av manglende husnummer på en pakke, og at jeg måtte inn på en link for å endre. La heldigvis merke til at det var et +255 nummer, så gikk rett inn å blokkerte nummer.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr.M said:

det er tre ganger mer enn det fins mennesker her i verden

Nå finnes det strengt tatt mer en èn ting som kan lekkes pr person?

Si noen har fått tak i eposten din, men både epost og telefonnummeret mitt. Der har du tre opplysinger om to personer.

Men litt klønete formulert, er enig i det.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (12 minutter siden):

Nå finnes det strengt tatt mer en èn ting som kan lekkes pr person?

:grin2: joda

uansett, man får satse på "å drukne i mengden"

nesten vært mer bekymret om det var 100K personopplysninger på avveie? Det hadde jo mer overkommelig å håndtere for kjeltringene? Dog aner jeg ikke hvordan de "jobber" da.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (33 minutter siden):

det er tre ganger mer enn det fins mennesker her i verden

Ja, og det trenger ikke være så rart. Mange mennesker kan ha mange konto(både inaktive og aktive) i hver tjeneste, og det er mange tjenester som er berørt. 

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (18 minutter siden):

Mange mennesker kan ha mange konto(både inaktive og aktive)

og det gjør det enda mindre sannsynlig at man blir berørt.

mulig jeg tar for lett på det(?) men har ingen planer om å forandre passordene mine i alle fall.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Mitt innlegg var sarkasme. Men dessverre så er det mange der ute som er helt overbevist om at det er sant. 😛


hehe, det er dessverre sant. 
Får frysninger hver eneste gang jeg hører/leser den frasen der, er tidenes minst gjennomtenkte argument. :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (På 25.1.2024 den 11:22 AM):

Har merket de siste dagene at det har poppet opp mye scam mail og meldinger. Fikk i dag melding fra "posten" om at en pakke var satt på vent på grunn av manglende husnummer på en pakke, og at jeg måtte inn på en link for å endre. La heldigvis merke til at det var et +255 nummer, så gikk rett inn å blokkerte nummer.

I de siste meldingene jeg har fått fra Posten, så har det ikke vært lenke. Bare oppdatert informasjon, og evt om pakken har blitt levert i postkasse / postkontoret (og da med hentekode).
Har også vært noen meldingen, fra Posten, hvor det i bunn står en advarsel hvor du frarådes fra å trykke på lenker i meldinger. :) 

Jeg trykker aldri på lenker på sms, kun hvis jeg kan verifisere fra avsender at lenken faktisk er fra dem. Ja, også tilfeldige lenker fra venner og familie. Jeg ringer dem selvsagt for å verifisere, slik at jeg veit hvem jeg prater med. :) Videochat er gull der. ^^ Men har også blitt mer en vane å ikke sende hverandre lenker også, så lenge det ikke er ferie relatert (eller annet) når vi først prater sammen samtidig.

Jeg har også blitt oftere ringt opp av +47 (Norge), +44 (Britisk nummer) og +447 (Britisk mobilnummer), fra ukjente folk. Nummerene er mest sannsynlig spoofet, og sikkert vært i en av lekkasjelistene. Var ett nummer jeg svarte på seint i fjor, da det kom fra et sted jeg kjenner folk, så kunne være noen jeg kjente, men som hadde byttet nummer. Var kun en robotstemme som skulle "selge" meg investeringer innenfor krypto og NFT, og skulle bare trykke "1" eller noe sånt for å svare "Ja / OK", for å sikkert sette meg over til "riktig" nummer. La på rett der og da. Det nummeret var sikkert også spoofet.

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...