Gå til innhold

Vurderer Fjordkraft - Bytte fra NorgesEnergi


Anbefalte innlegg

Er det noko du kan vere sikker på når du ringer rundt til straumleverandørar og byter leverandør så er det at dei vil ringe deg igjen og igjen. Finn eit abonnement du er nøgd med og blokker nummer frå dei som vil ha deg over til ein anna leverandør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (13 timer siden):

Jeg er litt skeptisk til slike strømtilbud hvor jeg får betalt penger for å kjøpe strøm.
Det kan ikke vare lenge et slikt tilbud.

En av hovedgrunnene til jeg valgte Fjordkraft var at hos dem får jeg Trumf-bonus på strømmen.

Du er skeptisk til lokketilbud, men det er helt greit å betale mer for å få mindre igjen på Trumf kortet?

Det er det som det tidligere ble skrevet som "Snakeoil", det ser fin ut til man begynner å sjekke og regne på det, så går du egentlig i tap ved å bytte. I bunn og grunn så gir du Fjordkraft 2 øre for at de skal sette 1 øre inn på din Trumf-konto for å ta litt enkel matte. Så for hver kWt så taper du 1 øre i forhold til Norgesenergi.

Det enkleste er å velge mellom 2 valg. Enten velge en fast leverandør med lite på slag og ikke tenke mer på det, eller drive å jakte beste tilbud hele tiden, da velge de som gir minus påslag, og bytte til neste når perioden hos førstemann går ut..

Men uansett lurt å lese bruker reaksjoner på de forskjellige selskapene, og aldri gå for noen med forskuddsbetaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (28 minutter siden):

Å drive å jakte hele tiden, bytte flere ganger i året.
Dersom jeg skulle orke å gjøre noe slikt, må besparelsen være verd det.

Hvor mye kan en slik jakt spare meg?
100kr måneden
250kr måneden
500kr måneden

Det kommer helt an på forbruket ditt. vil anta å bytte mellom de billigste så er det 20-100,- måneden.

Det enkleste er å se hvem som ligger nær billigst jevnt over tid, og holde seg fast og bare ta en sjekk annen hvert får. Se normalprisen, og ikke med lokketilbud.

Det er mye mindre konkurranse nå, da så å si alle kun har spotpris de selger, og ikke diverse forskjellige ting.

Lenke til kommentar

bytt.no kan du legge inn forbruk og få eit estimat på kva dei ulike abonnementene vil koste. Forskjellane mellom dei billegaste er ganske liten, men det er avhengig av forbruket.

I desse tider ser eg ikkje noko poeng i å flytte rundt støtt og stadig for å spare ein femtilapp. Velg ein leverandør og sjekk igjen om eitt år.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (40 minutter siden):

Å drive å jakte hele tiden, bytte flere ganger i året.
Dersom jeg skulle orke å gjøre noe slikt, må besparelsen være verd det.

Hvor mye kan en slik jakt spare meg?
100kr måneden
250kr måneden
500kr måneden

Men du har orket å lage denne tråden, og skrive mange innlegg her.

Jaja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (6 minutter siden):

Men du har orket å lage denne tråden, og skrive mange innlegg her.

Jaja.

Det er en innsats som kun tar noen timer. Noen minutter å skrive.

Jeg hadde ikke orket å gjøre en strømjakt hver måned etter billigste strøm.
Da må besparelsen være verd den tiden.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

bytt.no kan du legge inn forbruk

Var ikke mange leverandører som var listet der egentlig. Ser mange bedre avtaler enn det der rundt omkring, selv om kanskje noen er midlertidige på 12 mnd. 

Samtidig vil jeg advare mot Agva. Det er et super trashy selskap med tvilsomme metoder. Jeg gikk på dette for noen år siden pga jeg var dum. Super plagsomme og utspekulerte telefonselgere, og alle mulige slags dårlige avtaler, delvis med bruddgebyr. Unngå selskapet som pesten er mitt råd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (36 minutter siden):

Var ikke mange leverandører som var listet der egentlig. Ser mange bedre avtaler enn det der rundt omkring, selv om kanskje noen er midlertidige på 12 mnd. 

Samtidig vil jeg advare mot Agva. Det er et super trashy selskap med tvilsomme metoder. Jeg gikk på dette for noen år siden pga jeg var dum. Super plagsomme og utspekulerte telefonselgere, og alle mulige slags dårlige avtaler, delvis med bruddgebyr. Unngå selskapet som pesten er mitt råd. 

Du må gjerne dele alle dei andre avtalane som er betre.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal anbefale den, men Fjordkraft har en avtale som heter spot med forvaltning. Historisk sett har den gitt veldig gode resultater, men det siste året har det gått dårlig. Men tror kanskje januar nå går mot et ok resultat. Jeg startet så klart med denne strømavtalen samme måned som den gikk til dårlige resultater. 

Funker slik at Fjordkraft basicly kjøper strømmen på børs en god stund før spotprisene kommer. Avtalen er litt dyr og koster 5,9 øre påslag pr kWh og 49 kr i mnd. Men hvis forvaltningsresultatet er på mer en 14 øre gevinst så tjener man på det ved 1000 kWh forbruk. Jeg tenker å gi det en sjanse et par måneder til før jeg evt bytter. Prisen kan maks bli 12,5 øre mer enn spotpris.

Resultater for 2023

Måned     Endring i spotpris
  Januar -8,29 øre/kWh
   Februar -7,46 øre/kWh
   Mars -4,61 øre/kWh
  April +2,40 øre/kWh
  Mai +1,24 øre/kWh
  Juni +3,27 øre/kWh
  Juli +9,88 øre/kWh
  August +9,08 øre/kWh
  September +8,20 øre/kWh
  Oktober +3,91 øre/kWh
  November +2,01 øre/kWh
  Desember +1,43 øre/kWh

 

Resultater for 2022

Måned Endring i spotpris
Januar -48,59 øre/kWh
Februar -45,88 øre/kWh
Mars  -25,33 øre/kWh
April -20,27 øre/kWh
Mai -74,23 øre/kWh
Juni -82,62 øre/kWh
Juli -35,23 øre/kWh
August -83,24 øre/kWh
September -55,29 øre/kWh
Oktober -10,63 øre/kWh
November -10,13 øre/kWh
Desember -15,16 øre/kWh

 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor du mener Vibb ikke er et alternativ/"snake-oil" eller hvorfor du må leite hver måned for å finne beste priser.

Vibb - 0,- påslag, 0,- månedspris, 3 år prisgaranti

"Alle andre" - random påslag, random månedspris, "vi kan garantere at du aldri kan vite noe sikkert om prisen" + random agn for å fiske deg inn eller holde på deg (trumf/cashpoints/gratis måned om du husker å ringe for å "true" med å bytte hver måned/annet)

Den eneste grunnen til å sjekke etter priser kontinuerlig er om du skal holde deg på disse lokkeprisene med negativt påslag som plutselig endres. Og på de avtalene skal du bruke en del KWh før det negative påslaget har dekt inn månedsprisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DJViking går igjen i mange tråder på dette underforumet og virker ofte å ignorere andre folks mening eller råd, selv om han spør etter det :p 

Jeg er helt enig i at Vibb er det objektivt sett beste alternativet.

Selv har jeg allikevel valgt Fjordkraft for de neste 6 mnd da de hadde et tilbud forrige uke med 750 kr i Trumf bonus ved 6 mnd binding. For meg som overfører Trumf automatisk til EuroBonus og bruker det på flyreiser har de en høyere verdi enn den alternative kostnaden jeg hadde spart på å bytte rett til Vibb. Planen er å bytte til Vibb når bindingen går ut, for den lille ekstra Trumf-bonusen med 1% per kr i strømregning er ikke verdt det hvis jeg ikke regner med oppstartsbonusen :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke et dårlig oppstartstilbud. Mitt forbruk hadde definitivt ikke klart å spare inn den summen på reduksjon fra 5,9ø/kwh til 0ø/kwh selv etter å ha tatt høyde for månedsprisen for de samme 6 månedene. En av de avtalene jeg nok ville lagt under "negativt påslag" kategorien med kontinuerlig oppfølging og bytte.

Ulempen med disse er selvfølgelig akkurat det at man må følge med på de kontinuerlig, men de avtalene kan samlet sett være greie om man likevel ønsker å følge opp og endre hele tiden. Men jeg fikk forståelse av at det ikke var noe TS var interessert i å gjøre - derav anbefaling av Vibb som beste alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (1 time siden):

DJViking går igjen i mange tråder på dette underforumet og virker ofte å ignorere andre folks mening eller råd, selv om han spør etter det :p  :) 

Tullete. Jeg tar imot andre meninger, men til slutt gjør jeg opp min egen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...