Gå til innhold

Anbefalte vegetaroppskrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Kala namak, eller sort salt, er også gull om man søker å imitere egg-smak, uten at bruksområdet begrenser seg til det, er godt i chutneys, salater, og chaats også (uten at bruksområdet begrenser seg til det).

Og på samme måte er næringsgjær en flott tilsetning hvis man ønsker seg en oste-smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Er det den vanlige, ferskgjaeren, du snakker om?

Eller surdeigsgjaer?

Nei, dette er ikke aktiv gjær. Kjøpes som flak i poser/bokser, og må ikke forveksles med aktiv gjær. Du vil sikkert finne mest informasjon om produktet under den engelske betegnelsen "Nutritional yeast" hvis du googler.

Endret av Neffi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (2 minutter siden):

Nei, dette er ikke aktiv gjær. Kjøpes som flak i poser/bokser, og må ikke forveksles med aktiv gjær. Du vil sikkert finne mest informasjon om produktet under den engelske betegnelsen "Nutritional yeast" hvis du googler.

Finner du den, paa Meny?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Finner du den, paa Meny?

Sist jeg kjøpte det, fant jeg den på en helsekostbutikk, men butikkenes innhold endres jo hele tiden, så jeg kan ikke si hva de har, og ikke har, i sitt sortiment. Men man kan merke seg at det fins ulike kvaliteter og fremstillingsmetoder for de ulike merkene, og at næringsinnholdet dermed kan variere. Sånn sett kan det være lurt å sette seg litt inn i det. Noen har B12 i seg, andre ikke. Jeg vil anbefale at man anstrenger seg litt å finner en med B12. Men det kommer jo også an på hvordan man sørger for sitt opptak av B12. For de fleste kan det kanskje være lettere å forsikre seg opptak gjennom et tilskudd. Dette må man avveie selv. Smaken kan være noe ulik på merkene også, og smaken er som baken, så her er det bare å prøve seg fram.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (7 minutter siden):

Sist jeg kjøpte det, fant jeg den på en helsekostbutikk, men butikkenes innhold endres jo hele tiden, så jeg kan ikke si hva de har, og ikke har, i sitt sortiment. Men man kan merke seg at det fins ulike kvaliteter og fremstillingsmetoder for de ulike merkene, og at næringsinnholdet dermed kan variere. Sånn sett kan det være lurt å sette seg litt inn i det. Noen har B12 i seg, andre ikke. Jeg vil anbefale at man anstrenger seg litt å finner en med B12. Men det kommer jo også an på hvordan man sørger for sitt opptak av B12. For de fleste kan det kanskje være lettere å forsikre seg opptak gjennom et tilskudd. Dette må man avveie selv. Smaken kan være noe ulik på merkene også, og smaken er som baken, så her er det bare å prøve seg fram.

Takk for godt tips. Den ostesmaken ble jeg nysjerrig paa og B-12, er veldig bra. B-12, som kosttilskudd, er vist bare tull, det gaar rett gjennom deg. Hvis det skal bli noe opptak, maa det injekseres.

Men gjennom kosten, maa vel vaere bra.

Kult med god matlyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Karltorbj said:

Takk for godt tips. Den ostesmaken ble jeg nysjerrig paa og B-12, er veldig bra. B-12, som kosttilskudd, er vist bare tull, det gaar rett gjennom deg. Hvis det skal bli noe opptak, maa det injekseres.

Men gjennom kosten, maa vel vaere bra.

Kult med god matlyst.

Såvidt jeg forstår er det hvis man har underskudd at det ikke har noen konsekvens at det er tilsatt B12, at kroppen ikke tar det  opp, og dermed at hvis man har normale verdier av B12 så kan kroppen ta det opp der det er tilsatt, men at det som regel ikke er nok B12 tilsatt i slike ting til at det bør stå for det komplette tilskuddet.

Ostesmaken minner litt om parmesan kanskje, mest distinkt når den tilsettes retten når den er ferdig tilberedt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Ostesmaken minner litt om parmesan kanskje, mest distinkt når den tilsettes retten når den er ferdig tilberedt.

Samme gjelder sort salt syns jeg. Smaken kommer best fram hvis den tilsettes når retten er ferdig. Men kanskje det bare er meg som er feig når det kommer til mengde sammen med ordet salt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (8 timer siden):

Den så faktisk fyldig ut, til tross for å være vegansk. Og god ut! Men skreller han ikke hvitløksfeddene??

Den  saa god ut, men hadde  skrelt hvitloeken, skjaert stilken, av chiliene foerst.

Hva tenker dere om aa skifre ut oljen, med smoer?

Funker det med kokosmelken?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (38 minutter siden):

Den  saa god ut, men hadde  skrelt hvitloeken, skjaert stilken, av chiliene foerst.

Hva tenker dere om aa skifre ut oljen, med smoer?

Funker det med kokosmelken?

Jeg ville heller brukt litt vann under oppkoket, siden argumentet bare er at det ikke skal svies. Med mindre målet er å lage en krisp overflate, fungerer vann fint til steking. I dette tilfellet ville jeg i så fall brukt en nøttekrem etterpå for mer fylde, kokoskrem eller bløtede cashewnøtter blendet til krem (heller enn kokosmelk). Men det er hvis man baserer seg på en hele-planter tilnærming, og vil unngå å tilsette bare deler av en plante (Olje, ekstrakter, juice/melk osv. som i utgangspunktet tar ut fiber, hvilket vi mennesker har godt av). Det er mye forskning som peker mot at det er det beste for oss, og eliminierer mer av prossesert mat. Men eksempelvis Tofu er jo laget av bønnemelk, og alle vegan melkene likeså, så det skal godt gjøres at man klarer å spise hele planten hele tiden. Men kanskje desto viktigere å prøve der man kan med små vridninger og grep? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har testet oppskriftene under og kan anbefale dem på det varmeste. Når du først har fått litt erfaring med matlaging, er det også som regel greit å bytte ut enkelte ingredienser med andre, f.eks. med sesongens grønnsaker.

Vegetariska favoriter - topplista över middagsrecept | ICA

I tillegg har nesten alle matvarekjeder i dag et eget merke med ulike smakfulle kjøtterstatninger. Alt fra vegetarisk falukølse til vegansk Skagen-røre. Det er bare å teste seg selv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens suksess var en "one pot pasta". Når alle forsyner seg to ganger, og er litt misfornøyd med at de ikke orker mer, da er det en vellykket middag. Vi får ha loddtrekning om hvem som får restene til lunsj i morgen (jeg skal rigge den trekningen!). :wee:

Oppskrift her:

https://vegetarentusiast.no/onepotpasta/

 

Spoiler

spacer.png

Jeg laget til 4. Det står at vannet skal koke inn, men også at koketiden er 8-10 minutter. 1,2 liter vann koker ikke inn på 10 minutter, hvertfall ikke med grønnsaker som også inneholder masse vann, så det ble litt rot der. Vi kokte gryta mye lenger, men "sausen" ble nok litt tynn likevel. Til neste gang, litt mindre vann? 

Denne er verdt å prøve. Bonuspoeng for minimalt med oppvask! :)

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...