Gå til innhold

Anbefalte vegetaroppskrifter


Anbefalte innlegg

Dels nyttårsforsett, og dels fordi vi vil prøve noe nytt, så prøver vi å spise mer vegetar i hverdagen. Vi har prøvd en del oppskrifter de siste ukene, og det har jevnt over vært en positiv opplevelse. Så bommer vi noen ganger, men sånn er det. 

Tenkte vi kunne bruke denne tråden til å dele gode vegetaroppskrifter. De beste rettene vi har prøvd disse dagene har vært skikkelig bra, og om du sitter inne med en sånn - del da vel!

Denne lasagnen tar en stund, så den lager du på lørdag eller søndag. Vi spiste opp hele formen, denne anbefales veldig!

https://vegetarentusiast.no/vinnerlasagne/

Spoiler

spacer.png

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde plutselig masse artisjokker liggende som jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av, og kom over denne oppskriften, riktig deilig myk og kremet, kosemat uten noen voldsom grunn til dårlig samvittighet.

https://www.vegetarbloggen.no/2019/02/10/one-pot-artisjokkpasta-fra-sykt-enkelt/

Et par tips jeg merket meg var å putte i peanøttsmøret tidligere, slik at det fikk tid til å blande seg godt, og at artisjokkene på glass fra Rema er best, dersom man ikke vil skrelle ferske artisjokker (ikke verdt det), det er selve artisjokkene som er faste og gode, de er lagt på en slags lake som jeg ikke synes så mye om, pleier å skylle dem litt.
Jeg pleier å legge til grønnkål også, hiv oppi et par minutter før spinaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne er min favoritt, fikk den av en Iransk kompis.

 

Foerst smoerer du ei jerngryte, innvendig med olje.

Saa kler du bunnen og sidene med poteter, sjaert i rundinger, skiver.

Saa fyller du paa, med en blanding av halvkokt basmati ris, halvkokte linser, rosiner og kanel.

Kokes,stekes, en time,halvannen, paa middels varme, saa er den klar.

Kjempe vegetarrett! 

Veldig grei,med speilegg oppaa ogsaa hvis en godtar det.

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers så vil jeg tipse om svært enkel " rett": ovnstekt og krydra blomkål og/eller brokkolli. Skjer opp i mindre biter, strø på ønsket krydder (allround-krydder kan f.eks funke fint) og en liten dæsj med olivenolje. Stekes i 10 min på 200 grader. Spises som snacks

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korma dere, oi det er så godt! I bunn og grunn lager jeg den på det jeg har tilgjengelig, men denne grunnoppskriften er lik min på krydder; Chicken korma | Oppskrift - MatPrat Bare dropp kyllingen og bruk veganske alternativ til yoghurt, og i stedet for sukker bruker jeg noen biter frisk ananas som avgir nok sødme under koking. De bitene kan tas ut etterpå hvis man ikke er glad i ananas. Jeg legger gjerne til litt stjerneanis og/eller nellik og bløtlagte nøtter og kokos, uansett type blendet til pasta/krem (bruker du kokos slik kan du droppe kokosmelken i oppskriften. Råvarer er alltid beste alternativ, og også frisk gurkemeie er bedre enn krydder).

I stede for kylling slipper jeg opp i gryta det jeg har av eksempelvis (frest) løk i passe mengde (gjerne flere ulike typer), rødkål i strimler, brokkolistilker i biter som jeg alltid har i terninger i fryseren, fennikel i passe biter, spinat og hva enn jeg ellers har for hånden (gjerne litt kikerter, linser og bønner). Ikke kok ihjel grønnsakene. Litt tyggemotstand og knasing er godt.

God med ris til, men når det begynner å lukte godt, er det ofte jeg ikke klarer å vente på risen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen, enkel slager vi har gjort mye er å kjøpe falafel, grove pitabrød, diverse grønnsaker, lage en kjapp rømmedressing og bare gomle i vei.

Ferdig falafel finner du i frysedisken. "Hälsans kök". Ellers er det kanskje ikke så vanskelig å lage selv heller, men vi har ikke kommet så langt i vegetarreisen enda. :) 

 

 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

En annen, enkel slager vi har gjort mye er å kjøpe falafel, grove pitabrød, diverse grønnsaker, lage en kjapp rømmedressing og bare gomle i vei.

Ferdig falafel finner du i frysedisken. "Hälsans kök". Ellers er det kanskje ikke så vanskelig å lage selv heller, men vi har ikke kommet så langt i vegetarreisen enda. :) 

 

 

Kikerter, er jo et veldig bra alternativ, til kjoett.

Bare bytt det ut.

Vegeterianerens helligdom, bruker du den, saa sitter det en stund.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sopp er også en god ingrediens som kan erstatte kjøtt, samme med squash, men under forutsetning at du liker sopp og squash fra før av. Jeg elsker det, men noen kan jo ikke fordra det.

Kikerter og linser er forøvrig mye brukt i vegetariske retter og det er svært billig ingredienser sammelignet med kjøtt, så her er det mye penger å spare. 

Blomkålgrateng er godt, bare lag den uten bacon for å få det vegetarisk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gaea said:

Sopp er også en god ingrediens som kan erstatte kjøtt, samme med squash, men under forutsetning at du liker sopp og squash fra før av. Jeg elsker det, men noen kan jo ikke fordra det.

Kikerter og linser er forøvrig mye brukt i vegetariske retter og det er svært billig ingredienser sammelignet med kjøtt, så her er det mye penger å spare. 

Blomkålgrateng er godt, bare lag den uten bacon for å få det vegetarisk. 

Linser er fantastiske til taco. Når jeg var student brukte jeg ofte å erstatte deler eller alt kjøttet i tacoen med linser for å spare noen kroner. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Gaea fremhevet denne emne

Denne tråden er akkurat hva jeg var på jakt etter. Jeg skal legge om kostholdet og 98% av alt jeg spiser skal være grønnsaker. Jeg har kjøpt en airfryer og ideen er å kaste masse grønnsaker opp i den, og gjøre det veldig enkelt og lettvint. Er det noen som har noen tips på vegetarmat og bruk airfryer? 

Regner med at det blir 100% plantebasert på meg further down the road. 

 

 

Endret av Krig og fred
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (17 timer siden):

Denne tråden er akkurat hva jeg var på jakt etter. Jeg skal legge om kostholdet og 98% av alt jeg spiser skal være grønnsaker. Jeg har kjøpt en airfryer og ideen er å kaste masse grønnsaker opp i den, og gjøre det veldig enkelt og lettvint. Er det noen som har noen tips på vegetarmat og bruk airfryer? 

Regner med at det blir 100% plantebasert på meg further down the road. 

 

 

Pommes! Er også godt med hamburger som tilbehør, men da sklir vi vel utenom trådens tema :p

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bakt potet er jo kanskje en av de enkleste vegetariske rettene man kan få til, siden det lager seg selv og krever få ingredienser. Må bare ikke bruke bacon (som mange nok gjør), men du kan putte så mye annet spennende oppi poteten: Revet ost, smeltet smør, mais, løk, rømme, tomat, fantasien er nok det som setter grenser her! 

Lenke til kommentar

Omelett og arme riddere, av gule splittede mung bønner:
image.png.0169cfb352a0bb2dae2b7e369ddf8bcb.png
1 kopp med splittede gule mung bønner skylles godt og settes i vann over natten (eller 4 timer minimum).
Hell så av vannet og putt bønnene i en blender. Tilsett 1 og 1/3 kopp vann, 1/2 teskjed salt, 1/2 teskjed løkpulver, 1/2 teskjed gurkemeie, og et lite dryss med sort pepper. Blend til en jevn røre. Stek så opp grønnsaker du vil ha i omeletten.

Tøm røre på en varm stekepanne, og legg på de stekte grønnsakene og vegan ost på halve siden av omeletten. Brett den andre halve omeletten over den fylte siden når røren sitter nok til å kunne løftes, og la den surre seg ferdig. Dryss over litt svart salt, sesamfrø og frisk gressløk eller en persilledusk bare for show. Løft gjerne måltidet med salat på siden.

Samme røre kan brukes for å lage arme riddere, med å tømme røre på et fat og dyppe brødskiver i, før steking. Tilsett ønsket tilbehør og krydder. Røre som blir til overs kan oppbevares i kjøleskapet i ca 3 dager i et lukket glass.

Vil du ha en bacon-imitasjon som tilbehør, kan du prøve deg fram med tofu i skiver, marinert i barbecue-saus, stekt i airfryer eller på pannen. Her er det sausen som bestemmer smaken, så let opp en god en, evn. kan man lage marinade av olje og røkt paprikapulver (selges som krydder). Tofu har gjerne litt vann i seg (er litt svampeaktig), så prøv å press dette vannet forsiktig ut, før marinering slik at smakene får satt seg godt i tofuen før steking.
 

Endret av Neffi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...