Gå til innhold

Nevne at man er på sosialhjelp til arbeidsgiver


Gjest 13fd7...36a

Anbefalte innlegg

Gjest 13fd7...36a

Hei

Er det lurt å nevne til potensiell arbeidsgiver eller recruiter at man lever på sosialstønad/AAP hvis de spør hvordan du lever per dags dato uten jobb? Hvordan bør man gå frem hvis man blir spurt om det?

Anonymous poster hash: 13fd7...36a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. 

Er jo ofte best å være ærlig i en ansettelsesperiode. 
Men ville nok følt meg fristet til å si at jeg levde på noen oppsparte midler eller lignende dersom det var for en kort periode. 

Dersom du har en glippe i CV'en som er veldig lang er det uansett litt vanskelig å prøve seg på den. 

Lenke til kommentar

Du blir heilt sikkert ikkje spurt så direkte, det du blir spurt om er kva du gjer akkurat no fordi ein ser at har eit holi CVen sin. Er du arbeidsledig så er det ein ærleg sak det. Har du AAP på grunn av helse så ville eg vært litt meir forsiktig med å snakke om din eigen helsetilstand. 

Generelt sett så må rådet være å ikkje snakke usant, du kan heller være litt avvikande i svara dine. Merk likevel at arbeidsgivar vil vanlegvis forstå at du prøver å skjule noko, og då kan fantasien om kva det kanskje kan være gi eit verre inntrykk enn sanninga. 

Om du skal pynte på sanninga og påstå at du har tatt deg eit frivillig friår eller liknande må du nesten berre vurdere sjølv, merk likevel at det kan slå skeivt ut. 

Lenke til kommentar

Det trenger du egentlig ikke svare på utover at du er på jobbjakt.

Hvis du ønsker å informere arbeidsgiver at du mottar stønad fra NAV kan du si at du får hjelp av NAV mens du leter etter jobb. 
 

Du burde også snakke med saksbehandlere din på NAV. De har verktøy som kan benyttes for å hjelpe deg i jobb, f.eks. lønnstilskudd.

Lenke til kommentar

Det tragiske er at ting kan skje med hvem som helst i livet og de aller fleste gjør det de kan for å få ting på rett kjøl igjen. At man skal straffes for det i jobb sammenheng er bare trist. Hadde jeg vært arbeidsgiver så hadde jeg sett på det TS gjør som et positivt personlighetstrekk. Men vi vet jo at en del arbeidsgivere lever i en annen verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 13fd7...36a said:

Hei

Er det lurt å nevne til potensiell arbeidsgiver eller recruiter at man lever på sosialstønad/AAP hvis de spør hvordan du lever per dags dato uten jobb? Hvordan bør man gå frem hvis man blir spurt om det?

Anonymous poster hash: 13fd7...36a

Du kan si NAV. Hvis de begynner å grave, kan du si at du synes det er upassende av dem, men at du ikke har noe å skjule. Insisterer de, forteller du sannheten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (15 timer siden):

Det tragiske er at ting kan skje med hvem som helst i livet og de aller fleste gjør det de kan for å få ting på rett kjøl igjen. At man skal straffes for det i jobb sammenheng er bare trist. Hadde jeg vært arbeidsgiver så hadde jeg sett på det TS gjør som et positivt personlighetstrekk. Men vi vet jo at en del arbeidsgivere lever i en annen verden.

At ting skjer er heilt sant og dei aller fleste treng litt hjelp i blant.
Elles så ser eg ikkje kva som er det positive personlegheitstrekket ved å motta sosialhjelp og arbeidsavklaringspengar? Alternativet er jo å stå heilt på bar bakke og ikkje ha inntekt til å dekke livsnødvendigheiter. At ein person på AAP søker på jobbar kan fort være ein del av aktivitetsplikta som NAV krever for at vedkommande ikkje skal minste AAP.

For ein potensiell arbeidsgivar så er det alltid "skummelt" med ein søkar som har AAP sidan det indikerer at søkaren er for sjuk eller skada til å kunne jobbe i vanleg jobb i den perioda. Og sjølv om dei fleste blir friske så vil det for den potensielle arbeidsgivaren alltid være ein risiko for at personen som blir tilsett aldri blir 100% frisk, og då er langt tryggare å tilsette ein person som er heilt frisk på søknadstidspunktet.
Det er sjølvsagt ganske tullete at ein del arbeidsgjevarar er så opptatt av at det ikkje skal være hol i CVen, for ein treng ikkje å være ein dårlegare tilsett om ein har vært arbeidsledig, sjuk eller berre har tatt seg eit friår.
Reint psykologisk sett så viser det seg at ein er meir attraktiv når også nokon andre finn ein attraktiv. I arbeidslivet så vil ein person som har ein arbeidsgivar som er fornøgd med jobben være langt meir attraktiv enn ein person som ikkje har jobb. I privatlivet så vil ofte ein person med giftering opplevast som meir attraktiv enn ein person som ikkje har blitt valgt og som derfor er singel. Grunnen til at det er slik er at det er veldig lett å starte å spekulere i kvifor ikkje andre ser verdien i denne personen, og då vil tanken om at vedkommande sikkert har nokre dårlege kvalitetar fort kome fram og stå i konflikt med det kandidaten sjølv fortell.

I ein perfekt verden så burde det være lettare å kome seg tilbake i jobb, men noko av utfordringa er at vi har eit regelverk som gir klart mykje betre vern til arbeidstakarane. At arbeidarane har gode rettigheiter og ikkje kan bli oppsagt på usakleg grunnlag er sjølvsagt ein bra ting, men dette vernet har den baksiden at det er større risiko for ein arbeidsgiver å skulle gi ein arbeidssøkar ein sjangse. Dersom arbeidssøkaren viser seg å ikkje utgjere ei stabil arbeidskraft så er det arbeidsgjevaren som må ta størsteparten av kostnadane ved å tilsette ein person som ikkje fungerer 100% i jobben.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

At ting skjer er heilt sant og dei aller fleste treng litt hjelp i blant.
Elles så ser eg ikkje kva som er det positive personlegheitstrekket ved å motta sosialhjelp og arbeidsavklaringspengar? Alternativet er jo å stå heilt på bar bakke og ikkje ha inntekt til å dekke livsnødvendigheiter. At ein person på AAP søker på jobbar kan fort være ein del av aktivitetsplikta som NAV krever for at vedkommande ikkje skal minste AAP.

Altså, ønsker man å tolke ting i verste retning så går det helt fint an og det gjorde også du. La meg utdype. 

Jeg mener at en person som gjør det han/hun kan for å få livet sitt på rett kjøl igjen er forbundet med positive personlighetstrekk. Det mange arbeidgivere enten ikke skjønner eller ser er hvor skamfullt det kan være å si at en går på AAP eller sosialstønad. At en person gjør sitt ytterste for å gjøre noe med livet sitt (og har kvalifikasjonene for jobben) er gode karaktertrekk. Hvor mange har vi ikke hørt om som begynner å drikke og ruse seg fordi de ikke klarer livet? Javisst er det krav fra NAV om å søke på jobber eller være med tiltak. Men likevel synes jeg det er et positivt karaktertrekk at en person prøver og det synes jeg ikke er noe man bør være flau overfor en arbeidsgiver.

Jeg kan skrive alt dette her fordi jeg har vært der selv. Jeg er nå i en god jobb i forhold til utdannelsen min og hjelper ofte mennesker som står utenfor arbeidslivet. Men jeg har sittet der og kjent på skamfølelsen når arbeidsgiveren stiller spørsmål.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...