Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plutselig ofte problemer med hodepine


Gjest 15762...34b

Anbefalte innlegg

Gjest 15762...34b

Før har jeg aldri slitt med hodepine og hadde det så å si aldri kanskje bare 2 ganger i året, men i det siste året så har jeg ganske ofte fått hodepine. Skjønner ikke hva det er jeg har gjort som kan gjøre at det kommer for er ikke noe spesielt jeg har gjort. Men hodepinen forsvinner alltid når jeg våkner dagen etter. Tenker at dersom det hadde vært svulst så hadde vel hodepinen vært der hele tiden? 

Men hva kan være grunnen til at jeg plutselig har begynt å få litt problemer med det nå? Er 30år kan det være alderen? Er vel ikke så vanlig unge har hodepine

Anonymous poster hash: 15762...34b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig: stress eller angst (ofte også en løkke; vond i huet - stress - mer vondt i huet), dårlig syn. Andre potensielle ting: dårlig inneklima, allergi, dehydrering, diverse (ikke-livstruende) sykdommer. Veldig lite sannsynlig: svulst eller andre farlige sykdommer. 

Men, plages du går du å snakker med legen. Det er som sagt mest sannsynlig noe helt ufarlig, men senker skuldrene dine og fjerner usikkerheten du nok føler på :) 

Kan i forkant av besøket være lurt å tenke gjennom når du får vondt i hodet hva som skjedde i forkant og hvor du er. Er det noen fellesnevnere? Hvis det er relatert til mentale (stress eksempelvis) så vil bare det å være bevisst på det gi deg en del verktøy for å kunne håndtere (eventuelt unngå) dette.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (31 minutter siden):

Men, plages du går du å snakker med legen. [...]. Kan i forkant av besøket være lurt å tenke gjennom når du får vondt i hodet hva som skjedde i forkant og hvor du er. Er det noen fellesnevnere? Hvis det er relatert til mentale (stress eksempelvis) så vil bare det å være bevisst på det gi deg en del verktøy for å kunne håndtere (eventuelt unngå) dette.

Enig i dette.

Vil legge vekt på at plutselig påkommen vedvarende hodepine er definitivt grunnlag for et legebesøk.
Hodepine kan komme som et symptom på en rekke lidelser, for det meste av ufarlig karakter som også er lett å behandle. Men det er ikke å komme fra at det er noen mer alvorlige tilstander som også avdekkes.
Det er bedre å være føre var og ikke bli en del av den statistikken; -"Skulle ha gått til legen tidligere...".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (38 minutter siden):

Feil spørsmål.
Går hodepinen over vis du begrenser deg til et øye i ca en halvtime?

Hvis du gaar og anstrenger synet ditt, som trenger briller, saa faar du hodepine.

Er ikke lege, men trodde den var kjent. 

Forsto det saann, at hodepinen, forsvant, med soevn, der oeynene, faar slappe av.

Kan sevfoelgelig, ha andre aarsaker, men det der en mulighet, for at det er det, som er problemet.

Det beste raadet, som har kommet her er, oppsoek lege

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (46 minutter siden):

Hvordan er synet, trenger du briller?

Jeg ville nok anbefalt en synstest, å følge litt med på hvordan fargen på urinen er i samme tidsrom med tanke på dehydrering, å at trådstarter snakker litt om eget kosthold og vaner rundt trening og søvn. Alle disse tingene henger sammen. Kanskje det også er lurt å sjekke opp i søvnvaner og vitamin-nivå. Kroppen er et veldig sammensatt maskineri.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Karltorbj said:

 

Hodepine pga lav synlighet finnes såvidt jeg vet ikke. Men hodepine pga astigma eller dominant vs svakt øye er vanlig.
Hjernen liker rett og slett ikke å gå fra greit dybdesyn til et dominant øye, og motsatt. Og dagslys vs mørke er fort en forskjell på en halv diopter, så kan man få hodepine fra svakt eller sterkt belyse områder vis styrken på øyene er forskjellige nok til å påvirke måten hjernen tolker dybdesynet. 

Man kan får og hodepine ved å endre styrke på briller/linser, fordi optikken gjør at dybden man ser er formet annerledes. Uvanlig ved overganger på .25, men kan fort finne sted på overganger på .5.
Hodepine ved overgang fra linser til briller og omvendt er også vanlig, men i praksis finne ikke sted mange ganger i livet.

Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (8 minutter siden):

Jeg ville nok anbefalt en synstest, å følge litt med på hvordan fargen på urinen er i samme tidsrom med tanke på dehydrering, å at trådstarter snakker litt om eget kosthold og vaner rundt trening og søvn. Alle disse tingene henger sammen. Kanskje det også er lurt å sjekke opp i søvnvaner og vitamin-nivå. Kroppen er et veldig sammensatt maskineri.

Dehydrering, ogsaa et alternativ. Mangen ganger, hadde det holdt med naering og vaeske. Skip hodetabletten.

Hvitloek og vann, kjempe hodepinekur.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Gjest ee89e...837

Jeg har perfekt syn. Men tenker også at dersom det hadde vært synet ville det vært mer konstant hodepine. 

Jeg får hodepine kanskje 2 ganger i måneden nå og da varer det hele dagen og blir helt bra når jeg våkner

Anonymous poster hash: ee89e...837

Lenke til kommentar
Gjest ee89e...837 skrev (9 minutter siden):

Jeg har perfekt syn. Men tenker også at dersom det hadde vært synet ville det vært mer konstant hodepine. 

Jeg får hodepine kanskje 2 ganger i måneden nå og da varer det hele dagen og blir helt bra når jeg våkner

Anonymous poster hash: ee89e...837

Det perfekte synet: Er det noe som er konstatert ved en nylig synsundersøkelse eller bare din egen oppfatning? I mitt tilfelle så troddde jeg også at synet var helt i orden, men jeg hadde behov for briller selv. Å sjekke synet kan gi deg helsefordeler som du dermed ikke er klar over.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...