Gå til innhold

Utleie av bolig, men taper penger. Må jeg skatte?


Anbefalte innlegg

Heisann, har 2 spørsmål
1. leilighet (som jeg ikke bor i) som jeg leier ut men når sluttsummen kommer til så går jeg i minus. Må jeg fortsatt skatte av dette?

Boliglån:                      12 068 (hvor 2773 er avdrag og 9245 er renter)
Fellesutgifter + IN lån: 3722
Kommunale avgifter:     725
Totalt pr mnd:            16 515

Leie inntekter på       11 000

Da går jeg jo 5515 i minus  hver mnd.

 

2. Jeg pusset opp det ene soverommet da det var ganske ubeboelig pga. røyklukt på soverommet (med vegg til vegg teppe og stritapet)
 Samt byttet toalettet og la noe jobb på dusjen da det ikke så ut til å holde tett.

Kan jeg skrive av noe av denne jobbinga på skatten ? Kjøpte jo inn nytt gulv, vegger maling, toalett men gjorde alt arbeidet selv, samt noe verktøy ble kjøpt for legging og kapping av gulv.

I disse tider med så høy rente takker jeg på forhånd for alle svar og synspunkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Avdrag er ikkje ei utgift, men du kan ikkje trekke frå renter heller. Du få 22% frådrag for rentene i seg sjølv, men dei kan ikkje medreknast som kostnad for utleige. Dette er òg tilfelle for fellesgjeld. Om avdrag og renter på fellesgjeld er ein del av husleiga skal det trekkast frå den summen.

Om du likevel skulle ende opp med underskot så kan du få frådrag for det. Eventuelt overskot må du skatte for.

2. Vedlikehald kan du få frådrag for, sjølv om du har gjort det med eiga innsats, men oppgradering/påkosting kan ikkje førast som kostnad. Les meir her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/

Endret av Zeph
Fiksa frådragsprosent på renter.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
KwazzerN skrev (25 minutter siden):

Heisann, har 2 spørsmål
1. leilighet (som jeg ikke bor i) som jeg leier ut men når sluttsummen kommer til så går jeg i minus. Må jeg fortsatt skatte av dette?

Boliglån:                      12 068 (hvor 2773 er avdrag og 9245 er renter)
Fellesutgifter + IN lån: 3722
Kommunale avgifter:     725
Totalt pr mnd:            16 515

Leie inntekter på       11 000

Da går jeg jo 5515 i minus  hver mnd.

 

2. Jeg pusset opp det ene soverommet da det var ganske ubeboelig pga. røyklukt på soverommet (med vegg til vegg teppe og stritapet)
 Samt byttet toalettet og la noe jobb på dusjen da det ikke så ut til å holde tett.

Kan jeg skrive av noe av denne jobbinga på skatten ? Kjøpte jo inn nytt gulv, vegger maling, toalett men gjorde alt arbeidet selv, samt noe verktøy ble kjøpt for legging og kapping av gulv.

I disse tider med så høy rente takker jeg på forhånd for alle svar og synspunkter.

Hva du måtte ha av boliglån har ingenting i dette regnestykket å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så om jeg forstår dere riktig så kan jeg ikke ta med Boliglånet eller IN-lånet i denne utregningen; som da endrer "ligningen" for dette tilfellet til

+ Leieinntekt
- Fellesutgifter
- Kommunaleutgifter
=Overskudd som må skattes av ? 

Endret av KwazzerN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk å få med eiendomsskatt og forsikringer også på fradrag

 

Når det gjelder punkt 2:

 

Jeg vil anta at materialer for vedlikeholdet skal kunne trekkes fra. Vi byttet varmtvannsbereder før vi leiet ut et hus da den var supergammel, men kjøpte da ca samme størrelse, og fikk installert fiber, og tok dette på fradrag.

Grunnen til fibersaken var at vi ikke fikk aktivert telefonlinjen igjen når vi kjøpte huset som skulle leies ut, siden kobbernettet skal legges ned. Og dermed kunne vi argumentere at det ikke er økning av standard, det var internett i huset via telefonlinjen fra før, og nå måtte vi over til fiber.

Vet det er på kanten, men det ble nå godtatt.   

Endret av N|troXx
avglemt fradrag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KwazzerN skrev (5 timer siden):

Heisann, har 2 spørsmål
1. leilighet (som jeg ikke bor i) som jeg leier ut men når sluttsummen kommer til så går jeg i minus. Må jeg fortsatt skatte av dette?

Boliglån:                      12 068 (hvor 2773 er avdrag og 9245 er renter)
Fellesutgifter + IN lån: 3722
Kommunale avgifter:     725
Totalt pr mnd:            16 515

Leie inntekter på       11 000

Da går jeg jo 5515 i minus  hver mnd.

 

2. Jeg pusset opp det ene soverommet da det var ganske ubeboelig pga. røyklukt på soverommet (med vegg til vegg teppe og stritapet)
 Samt byttet toalettet og la noe jobb på dusjen da det ikke så ut til å holde tett.

Kan jeg skrive av noe av denne jobbinga på skatten ? Kjøpte jo inn nytt gulv, vegger maling, toalett men gjorde alt arbeidet selv, samt noe verktøy ble kjøpt for legging og kapping av gulv.

I disse tider med så høy rente takker jeg på forhånd for alle svar og synspunkter.

rentene på lånet kommer med automatisk, så disse får du fradrag for ett annet sted på skattemeldingen.  (i realiteten så får du fradrag for rentene, men det er ikke en del av utleiedelen av skattemeldingen)

Angående fellesutgiftene så er ikke avdrag eller renter på lån noe som skal på skattemeldingen i forbindelse med utleie, (men rentene er fradragsberettiget og skal være med på skattemeldingen, bare ikke som del av utleieskjema). 

Jeg har aldri levert skattemelding for noen som leier ut borettslagsleilighet, men noe som ser ut til å være lett å glemme er de vedlikeholdsutgiftene som borettslaget låner til, altså det som du ikke betaler i løpet av året. Det er lett å si at avdrag på lånet er noe du ikke skal ha fradrag for, men hvis grunnen til lånet er vedlikehold så skulle du hatt fradrag for vedlikeholdet det året det blir gjort.  

Noe du må passe på er hvis borettslaget låner f.eks 400 000 per boenhet og bruker dette på vedlikehold i 2023, så må du passe på å få med dette som en kostnad på skattemeldingen for 2023. 

Det finnes noen regler som sier noe om at man får en redusert % andel av kostnader hvis du har brukt boligen selv nylig før du leier ut.  kan ikke disse i hodet. 

 

Angående oppussing

Materialene skal du selvsagt ha fradrag for. 

Timeinsattsen får du ingenting for. I teorien skulle du blitt skattlagt for "inntekten" av arbeidet også kunne du krevd fradrag i i utleiedelen. dette er det kanskje noen få snekkere med veldig strenge regnskapsførere som blir skattlagt for/gjør, men de fleste ignorerer arbeidstid på utleiebolig. 

Når det gjelder verktøyet så hadde jeg normalt sett ikke krevd fradrag, eventuelt ett delvis fradrag.  (f.eks sagt at 50% av denne sagas brukstid passer det seg å tilordne til utleieboligen) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...