Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utflytting


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spoersmaal om hva det vil si aa vaere utflyttet.
 
Hva vil det si aa ha flyttet ut av landet?
Hvordan er prosedyrene i forhold til dette?
Jeg vet man boer melde flytting til Folkeregisteret, men er det ellers noe? Hva med visum? Gaar det an aa vaere utflyttet paa et turistvisum?
Hva vil det si at landet man flytter til sier ja han har flyttet hit? 
Enn et land Norge har trygdeavtale med? Er det annerledes? Hvordan annerledes?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leienisse skrev (5 timer siden):

Hva vil det si aa ha flyttet ut av landet?

1. "Ikke lenger bosatt i landet", f.eks. person som har hatt bosted i Norge men som ikke lenger oppholder seg i Norge lenger enn 61 dager pr.år samt ikke eier eller disponerer bolig i Norge. Dette er utgangspunktet for å ikke lenger betale skatt til Norge (etter tre år som "ikke-bosatt").
 

leienisse skrev (5 timer siden):

Hvordan er prosedyrene i forhold til dette?

2. Man må melde flytting til folkeregisteret i det landet man flytter til. De melder normalt til det norske folkeregisteret at du har flyttet dit. Man får ikke meldt flytting med et turistvisum.
 

leienisse skrev (5 timer siden):

Hva vil det si at landet man flytter til sier ja han har flyttet hit? 

3. Man mister sannsynligvis rettigheter og plikter man hadde i f.eks. Norge og får rettigheter og plikter i det landet man flyttet til.
 

leienisse skrev (5 timer siden):

Enn et land Norge har trygdeavtale med? Er det annerledes? Hvordan annerledes?

4. En trygdeavtale er regler for hvilket land som skal ha skatten og trygdeavgiften på inntektene, noe som kan overstyre "svar #1".

Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

2. Man må melde flytting til folkeregisteret i det landet man flytter til. De melder normalt til det norske folkeregisteret at du har flyttet dit. Man får ikke meldt flytting med et turistvisum.

Men dette står i lov om folkeregister:

Quote

Den som flytter til et land utenfor Norden for å bosette seg der eller oppholde seg der i minst seks måneder, skal før utreisen melde dette til skattekontoret.

https://lovdata.no/lov/2016-12-09-88/§6-3

Man skal tydeligvis melde fra enten man skal bosette seg eller bare "oppholde seg". 

Litt uklart om man skal melde flytting eller noe annet, men det kan man jo spørre om.

Man kan opprettholde medlemskapet i Folketrygden og regnes som turist i opptil ett år:

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/turist-i-utlandet

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/rettigheter-i-folketrygden-opphold-i-utlandet

Herer den norske trygdeavtalen med India:

https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2010-10-29-70/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1

Hvis man har visse tillegg i uførepensjonen så vil disse falle bort, slik at man vil kunne få utbetalt en mindre uføretrygd enn hjemme.

Mener at man først må søke NAV om å ta med seg uføretrygden, men at man normalt vil få dette innvilget pgs trygdeavtalen hvis man oppfyller visse krav. 

Det skal for eksempel finnes et genrelt krav om 20 års botid i Norge etter fylte 16 år, for å kunne ta med seg uførepensjon til utlandet, trygdeavtalen kan imidlertid endre dette generelle kravet:

Quote

Hvis du har minimum 20 års botid i Norge (etter fylte 16), får du uførepensjon selv om du ikke er medlem av folketrygden, noe som i praksis betyr at du kan ta med deg uførepensjonen ved flytting til utlandet.

Personer med under 20 års botid har rett til tilleggspensjon og en grunnpensjon som beregnes på grunnlag av hvor mange år de har opptjent tilleggspensjon. Du kan dermed ta med deg deler av trygderettighetene til utlandet selv når du har under 20 års botid og flytter til et land utenfor EU/EØS-området.

https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/

Edit: Det står i trygdeavtalen med India, artikkel 14 at man må søke på forhånd:

Quote

Mottakeren av en uførepensjon etter norsk lovgivning er fortsatt berettiget til å motta denne pensjon under opphold i India, når dette opphold på forhånd er godkjent av det kompetente organ. Slik godkjenning kan imidlertid kun nektes dersom oppholdet finner sted i en periode da det kompetente organ i henhold til norsk lovgivning må vurdere eller revurdere uførheten.

Mener å ha hørt om folk som har mistet uføretrygden helt, under opphold i utlandet, på grunn av at de ikke hadde søkt på forhånd.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er jo kravene i lovteksten som gjelder. Mulig at man melder om opphold i utlandet og ikke flytting.

Problemstilling rundt flytting og opphold er en problemstilling.

Problemstillingen runst å ta med seg uførepansjon er en halt annen problemstilling.

Forsikring og rett og mulighet til behandling på sykeshus ved alvorlig sykdom er også en egen separat problemstilling.

Det samme er hvilket land man til enhver tid skal skatte til, det er ogå en separat og selvstendig problemstilling. Mener at Norge har skatteavtale med India.

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/fin/red/2001/0045/ddd/pdfv/127899-india_3.pdf

Ingen av disse problemstillingene har jo et "enkelt svar i samsvar med sunn fornuft". Hver av disse problemstillingene vil ha sine svar ut i fra den lovgivning som gjelder og de internasjonale avtalene.

Hvis man bare drar avgåde uten å ha søkt, på forhånd, så oppfyller man jo ikke kravene i trygdeavtalen med India og da kan man risikere å plutserlig sitte helt uten inntekt. Norske utenriktsstasjoner sier (merkelig nok) at de ikke har noen plikt til å hjelpe folk med hjemreisen. (Ref kjent sak om Bamsegutt.)

Edit: Interessant at Norge har trygdeavtale med India, som eneste land i Asia. Ukjent for meg fram til denne tråden.

https://lovdata.no/nav/andre-rettskilder/Trygdeavtaler

Her er en oversikt over ulike typer visa:

https://www.indianembassyoslo.gov.in/page/types-of-visa/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det viktigste er vel egentlig bare det å klarere med NAV om man kan ta med seg uførepensjonen, og ut i fra trygdeavtalen så får man nok ja, fortusatt nok botid i Norge, men det er ikke sikkert at utbetalingen blir som før.

Hvis/når man har klarert med NAV at man kan ta med seg uføretrygden, eller eventuelt deler av den, så er jo neste trinn å skaffe et relevant visum. Har hørt rykter om at det også er mulig å søke arbeidsvisum for langtidsopphold, hvis man "jobber" for en frivillig orgainsasjon. Hvis ikke så blir det vel turistvisum. 

Så kommer tredje steg, og det er å skaffe seg en reise eller helseforsikring som dekker den perioden man skal være borte.

Fjerde steg, det er jo å kjøpe billett og så reise. (India skal ellers være ett av de landene som ikke godtar at man reiser inn på enveisbilett, man må enten ha returbilett, eller utreise til et annet land.)

Mye av dette andre, det "går seg vel til" etter hvert på den ene eller den andre måte. Noe av det viktigste må jo være å søke NAV på forhånd, slik at det ikke blir "pensjonsstopp" under veis, og at man har med seg en reisekasse i tilfelle sykdom, skade eller behov for plutselig retur.

Et ubelastet kredittkort med kredittramme 50 eller 100.000,- kan for eksempel være greit å ha som en reserve. Da kan man i prinsipp låne pengene hvis nøden melder seg. Banknorwegian har så langt fungert meget bra for meg som "reisekort". 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
31 minutes ago, mobile999 said:

Jeg tror deg kan være vanskelig å flytte til India. Hvorfor ønsker du det? Er det badstuetemperaturen som frister?

Hvorfor skulle det vaere vanskeligere for meg enn andre? Man hoerer stadig vekk om folk som har eksportert trygden utenlands. Og India er et land Norge har trygdeavtale med.

Skjoenner ikke greia... Hva vil det si aa ha flyttet, hvor lenge maa man oppholde seg for aa vare regnet som flyttet dit man flytter. Hvordan faa visum eller oppholdstillatelse der man skal flytte til.. 
Hei jeg er ufoeretrygdet og oensker aa flytte, men hvordan gjoer man det??
Lenke til kommentar
3 hours ago, leienisse said:

Hvorfor skulle det vaere vanskeligere for meg enn andre? Man hoerer stadig vekk om folk som har eksportert trygden utenlands. Og India er et land Norge har trygdeavtale med.

Skjoenner ikke greia... Hva vil det si aa ha flyttet, hvor lenge maa man oppholde seg for aa vare regnet som flyttet dit man flytter. Hvordan faa visum eller oppholdstillatelse der man skal flytte til.. 
Hei jeg er ufoeretrygdet og oensker aa flytte, men hvordan gjoer man det??

Det er verken vanskeligere eller enklere, men det er allikvel akkurat så komplisert som det faktisk er.

Det er mange med uføretrygd som bor i syd-øst Asia, og de aller fleste bor i land uten trygdeavtale med Norge, for eksempel Thailand og Filippinene.

Kjent person "Bamsegutt" flyttet ned til Filippinene med ektefelle og barn. Ikke noe problem i det annet enn at uførepensjonen ble redusert til mindre enn det halve og ned til 14.000,- utbetalt pr mnd, i følge media. Det samme vi sannsynligvis også være tilfellet for India, at man kan ta med seg uførepensjon, samtidig som man mister eventuelle tillegg som man har i Norge.

Man må gjennomføre på riktig måte og så ta med de fordeler og de ulemper som følger med, og så må man forholde seg til de visareglene som finnes i de ulike land. Mange land har spesielle visa for de som har vært fastboende tidligere og som vender "hjem". Ser at dette også gjelder India. 

Ellers så er jo prinsippet det at når man flytter vekk fra Norge så har man også takket nei til det Norske sosiale sikkerhetsnettet. Det er mange som ikke kommer seg hjem og som blir værende og dør i utlandet. Har kjent flere som nå er døde. Det er en del av det man må kalkulere inn i flyttingen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Takk for alle svar
 
Det jeg tror jeg har skjoent hittil er at man skal melde flytting til Folkeregisteret. Vet ikke om det har noe aa si om man ikke melder til landet man flytter til. Saa maa man ha visum av en eller annen sort. Maa ha klarert med nav at man kan eksportere ufoeretrygden. 
Skatt er et annet tema hvor jeg har lite peiling, lurer paa om man kan ignorere dette temaet og bli trukket kildeksatt men uten aa bli beskattet i to land..
Lenke til kommentar

Mye dumt her, herregud.

For det første, vil du ut av landet (forståelig), så kan ingen ting i verden stoppe deg fra å flytte. Enkelt? Nja, ikke nødvendigvis. Gjennomførbart? Definitivt.

Noen ting det er verdt å merke seg:

Du nevner uføretrygd, det betyr jo i utgangspunktet at du ikke kan jobbe. Uføretrygd i andre land er det som heter «Wellfare» «Disability Checks» Det finnes en gjevn gjennom illusjon at Norge er omtrent det eneste landet hvor du kan få trygd til livets opphold. Dette stemmer simpelthen ikke. Uføretrygd finnes i de fleste land. Med det sagt, om du som uføretrygdet her kan søke uføretrygd i et annet land som innvandrer skal ikke jeg si med sikkerhet, i utgangspunktet tviler jeg på det men skal ikke si det sikkert.

Til enkelte land skal du kunne ta med deg din uføretrygd, men er du ung ufør (har det som ekstra) tror jeg den biten forsvinner da blir det fort mindre penger. Som leder meg til: du er nødt til å gjøre din research her. Du nevner India. Jeg tror ikke det finnes noen avtaler med det landet som gjør at du fortsatt får dine uføretrygd utbetalt der. Kikk på denne linken: https://www.nav.no/uforetrygd#utland trykk på ‘Mer om uføretrygd og utland’ 

Jeg vet ikke om dine grunner for India som destinasjon, men hvis du er uføretrygdet som ikke kan jobbe her kan du vel ikke jobbe der heller og da lurer jeg på hvordan du skal livnære deg?

Det finnes andre meget varme land du skal kunne ta med din uføretrygd til.

Men å spørre spørsmål her nytter ikke. Du trenger å konkret kontakte rette instanser som jobber med dette. Ja, en god start er NAV. Be om møte med saksbehandler. Eller kanskje de henvender deg videre.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Lindsay said:

Som uføretrygdet er kravet at du har bostedsadresse og oppholder deg i hjemlandet i 3 måneder. Ergo kan du i praksis ikke melde utflytting.

Unnskyld, men regelrett det dummeste jeg har lest her hittil i 2024. Kanskje best å vite hva man snakker om først?

Lenke til kommentar
47 minutes ago, opensky said:

Unnskyld, men regelrett det dummeste jeg har lest her hittil i 2024. Kanskje best å vite hva man snakker om først?

Greit å dobbelsjekke med NAV, og muligens det er endret siden sist da vedtaket mitt kom i 2008. Har hatt kolleger som har forholdt seg til regel om 3 måneder (sommeren i Norge)

Så sånn jeg har forstått dette er dette også utenom EØS området og dette gjelder ikke alderspensjon (Trygdeavtale).

Rettigheter i folketrygden - opphold i utlandet - nav.no

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, leienisse said:

Hvor har du dette fra?

Et vedtak jeg fikk da jeg ble uføretrygdet og behandler sa da på generell basis 3 månder i løpet av et år som utgangspunkt og bostedsadresse som ikke trenger å være noe du eier, men leier eller benytter når du er i Norge.

Greit å dobbelsjekke med NAV, og muligens det er endret siden sist da vedtaket mitt kom i 2008. Har hatt kolleger som har forholdt seg til regel om 3 måneder også (sommeren i Norge)

Så sånn jeg har forstått dette er dette også utenom EØS området og dette gjelder ikke alderspensjon (Trygdeavtale)

Er forskjeller Trygd grunnet alder og trygd grunnet uførhet, derfor få ting skriftlig fra NAV

Rettigheter i folketrygden - opphold i utlandet - nav.no

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar
6 hours ago, Lindsay said:

Et vedtak jeg fikk da jeg ble uføretrygdet og behandler sa da på generell basis 3 månder i løpet av et år som utgangspunkt og bostedsadresse som ikke trenger å være noe du eier, men leier eller benytter når du er i Norge.

Nei, det stemmer stort sett ikke i det hele tatt, at man ikke kan søke om å flytte ut og ta med seg uførepensjonen. Det må i så fall gjelde i forhold til en person og i en konkret sak. Man må for eksempel ha tilstrekkelig alder og botid. Tre måneder i Norge pr år vil jo heller ikke holde til å opprettholde medlemskapet i folketrygden.

Har pendlet til Asia i mer enn 20 år, og gjennom alle de årene så har jeg kjent og hatt kontakt med uføretrygdede som har bodd fast i Asia. 2 av dem surret seg litt bort og er nå døde, så man kan vel ikke si at det ikke er akkurat like trygt som i Norge. 

Hvis du for eksempel blir alvorlig syk så kan det godt være at flyselskapene nekter å ta deg med hjem, selv om du har penger og har kjøpt bilett. Her er SAS sin info, men disse reglene ser ut til å gjelde på tvers av flyselskapene.

https://www.sas.no/reiseinfo/spesielle-reisebehov/helse-medisin/

Flytter man ut av Norge og til Asia eller hvor det måtte være, så skjer det jo til en viss grad med livet som innsats, med mindre man har en veldig god forsikring. Da har man flyttet ut av det norske sikkerhetsnettet.

Det er forskjell på uføre og alderspensjon, men forskjellen er ikke slik at det ikke er mulig å flytte ut på permanent basis med uførepansjon, men man bør nok søke først for å få det godkjent. For India som Norge har trygdeavtale med, så bør det være ganske kurant. (Og det fungerer i de andre landene uten trygdeavtale også.) 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
7 hours ago, arne22 said:

Nei, det stemmer stort sett ikke i det hele tatt, at man ikke kan søke om å flytte ut og ta med seg uførepensjonen. Det må i så fall gjelde i forhold til en person og i en konkret sak. Man må for eksempel ha tilstrekkelig alder og botid. Tre måneder i Norge pr år vil jo heller ikke holde til å opprettholde medlemskapet i folketrygden.

Har pendlet til Asia i mer enn 20 år, og gjennom alle de årene så har jeg kjent og hatt kontakt med uføretrygdede som har bodd fast i Asia. 2 av dem surret seg litt bort og er nå døde, så man kan vel ikke si at det ikke er akkurat like trygt som i Norge. 

Hvis du for eksempel blir alvorlig syk så kan det godt være at flyselskapene nekter å ta deg med hjem, selv om du har penger og har kjøpt bilett. Her er SAS sin info, men disse reglene ser ut til å gjelde på tvers av flyselskapene.

https://www.sas.no/reiseinfo/spesielle-reisebehov/helse-medisin/

Flytter man ut av Norge og til Asia eller hvor det måtte være, så skjer det jo til en viss grad med livet som innsats, med mindre man har en veldig god forsikring. Da har man flyttet ut av det norske sikkerhetsnettet.

Det er forskjell på uføre og alderspensjon, men forskjellen er ikke slik at det ikke er mulig å flytte ut på permanent basis med uførepansjon, men man bør nok søke først for å få det godkjent. For India som Norge har trygdeavtale med, så bør det være ganske kurant. (Og det fungerer i de andre landene uten trygdeavtale også.) 

Kan godt stemme, men ville uansett fått ting skriftlig og ikke basere på tro men fakta. Da det kom opp da jeg ble trygdet spurte jeg på generell basis i et tenkt tilfelle om jeg ville bo i et varmere strøk(Klima). Og har ikke akkurat arbeidskollegaer, men personer som jobbet i samme konsern som meg som tilbringte sommeren i Norge og utlandet de resterende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...