GÃ¥ til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lagring av ny motorolje


Anbefalte innlegg

Heisann😊

Hadde tenkt til å bytte olje på MCen min før vinterlagring i høst, og kjøpte inn helsyntetisk olje.

Skadet meg og fikk aldri byttet olje. Tenkte dermed at det får jeg ta til våren. Både MC og olje står ute i kald garasje og i dag har det vært -23.

Tar oljen skade av kulden? Det er jo mange som bytter olje på høsten, og da vil vel oljen bli akkurat like kald i bunnpanne/MC som i plastkanne jeg fikk den nye oljen i..?🤔

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljen tar ikke skade av kulden. Hadde den gjort det kunne ikke vanlige biler stått parkert i kulde heller. Men kanskje greit at den nye oljen har romtemperatur når man bytter den. Ofte er motoren varm ved oljeskift for enklere tømming. Da er det kanskje ikke heldig å helle olje som har en temperatur på -20 grader på varme motordeler. Men neppe et problem til våren..

 

Et spørsmål jeg har er om det er greit å ha en 1l flaske olje liggende bake i bilen i årevis for evt behov? Går slik olje "ut på dato" mtp fukt og oppvarming gjentatte ganger inni bilen? Eller har det liten betydning?

Endret av Labelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 minutter siden):

Fant en side om olje her: https://www.autonationmobileservice.com/blog/does-motor-oil-expire/

For uåpnet så står det kanskje en dato på kannen. 2-5 år er det nevnt i artikkelen.

For åpnet nevnes det bør brukes innen 1 år.

Til lavere temperatur til bedre er det sikkert.

"However, make sure you completely drain the old oil every time you store your car for more than a month. "

 

Kanskje ta det med en liten klype salt det som står i den artikkelen. Tror ikke det er mange som gjør dette. Har ikke brukt snøfreseren på over 1 måned. Da må jeg visstnok bytte olje ifølge denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (12 minutter siden):

"However, make sure you completely drain the old oil every time you store your car for more than a month. "

 

Kanskje ta det med en liten klype salt det som står i den artikkelen. Tror ikke det er mange som gjør dette. Har ikke brukt snøfreseren på over 1 måned. Da må jeg visstnok bytte olje ifølge denne artikkelen.

Leste ikke hele. Og akkurat det du nevner der tror jeg en kan hoppe over.

Jeg ser nå at om det er syntetisk eller halvsyntetisk så varer oljen lenger enn mineralolje, og det nevnes:

 For uåpnet 7-8 år.

For åpnet 2-5 år.

Lenke til kommentar

Motorolje bør helst ikke utesettes for temperaturer under 10 grader over pour point, så hvis den oljen har et pour point på -33 grader eller lavere skal den forstsatt være brukbar neste sesong. Man finner ikke oljeprodusenter som sier at en olje som er lagret under 0 grader kan brukes lenger enn i 12-18 måneder.

Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile999 said:

Motorolje bør helst ikke utesettes for temperaturer under 10 grader over pour point, så hvis den oljen har et pour point på -33 grader eller lavere skal den forstsatt være brukbar neste sesong. Man finner ikke oljeprodusenter som sier at en olje som er lagret under 0 grader kan brukes lenger enn i 12-18 måneder.


Da skal jeg se om det står noe om pour point bakpå kanna i morgen. Den er nå flyttet til kjelleren, der den burde ha stått hele tiden. Der er det 8 varmegrader.

Jeg tenker jeg tar sjansen på å bruke den fra våren av, for så å bytte igjen på høsten, eller våren 2025😊

Tusen takk for hjelpen!

Endret av Lars1882
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...