Gå til innhold

Statistikken viser at det brukes mye ram, men er det noe poeng i å oppgradere? Bilde vedlagt.


DFrog

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig nytt hovedkort og ny CPU, fordi jeg har sett at hver gang maskinen jobber litt ekstra, så er det CPU som kjapt makses. Hadde DDR4 fra før og dum som jeg var så kjøpte jeg ikke hovedkort som støtter DDR5, men beholdt bare den ram`en jeg har: 32Gb 2400mHz DDR4.

Men, når jeg kikker på statistikken nå som maskinen bare går på "tomgang" så syntes jeg jo ram`en jobber ganske mye. Vil det ha noe for seg å oppgradere enten til raskere ram eller evt etterhvert DDR5?

Eller er dette helt normalt og ikke noe poeng i å oppgradere?

Har en pc som er bygget selv og kjøres som en Hackintosh med MacOS, om det har noe å si.

1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke Hacintosh eller MacOS, men har brukt Linux i årevis, og det skal jo være en slags åndelig slekning.

For Linux så kan det se ut som at man bruker mye mer RAM enn det som faktisk er tilfellet. Hvis det er godt med RAM tilgjengelig i Linux, så frigjør den ikke den RAMen som en nedstengt prosess har brukt tidligere, den fortsetter å reservere RAM'en for å ha den klar med en gang, i tilfellet programmet/prosessen startes opp igjen.

På denne måten så kan det se et som at PC/server bruker mye mer RAM enn det som er tilfellet, på grunn av at den i virkeligheten viser den mengden med RAM som har vært i bruk tidligere. 

Det kan være at det sånn sett ikke behov for å oppgradere RAM, selv om det kan se ut som at den kjører med nokså stor RAM belastning. (Linux)

Hvordan bygger og installerer man Hackintosh? Noen gode guider som kan anbefales?

Edit: Det ser ut til å kjøre likt på MAC som på Linux, og her er en guide for hvordan man frigjør minne som er "reservert ut i fra gammel vane":

https://nektony.com/blog/free-ram-memory-on-mac

Endret av arne22
Lenke til kommentar

32GB er ganske mye på en datamaskin, så for de fleste vil det være nok. Jeg ser at minnebruken er 65% på bildet der, det også tyder på at det er mer enn nok minne. Det er først når en stanger opp mot 100% det eventuelt vil bli et problem.

Når det gjelder hastighet så er jeg litt usikker på om det har betydning, men til enkelte oppgaver så vil minnehastighet ha noe å si, mens på andre oppgaver har det lite å si. Ytelse i enkelte spill vet jeg blir påvirket av minnehastighet, men har inntrykket at 2400 hastighet kanskje kan være nok til mye annet. Mange bruker 3200 hastighet på ddr4.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Hvordan bygger og installerer man Hackintosh? Noen gode guider som kan anbefales?

Men må bygge maskinen med visse typer hovedkort, CPU og ram, samtidig må man "hacke" MacOS til å fungere i en maskin som ikke er Apple. I utgangspunktet skal det være ganske overkommelig om man er datakynding, noe jeg vil påstå jeg er. Men, det er jo 1000 ting som kan gå galt, er det f.ek èn bokstav eller et tegn feil i en kodesnutt et eller annet sted, så stopper alt opp. Og det er på ingen måte lett å finne ut hvor feilen ligger, så man leter litt i blinde. Du finner masse info her: https://www.tonymacx86.com/

Da jeg gjorde dette i 2017 (mulig det er noe enklere nå) så ga jeg opp etter ca 14 dager og fant et firma på nett som hjalp meg. Betalte vel rundt 100-150$ for å få alt opp og gå. Vel verdt pengene når man bruker maskinen til jobb og fortsatt sparte jeg sikkert 15.000-20.000,- i forhold til å kjøpe en ny Mac Pro.

Lenke til kommentar

Det er vel vanlig at PCen bruker mye ram til preloading av programmer eller apps, og jo mer ram en har, jo større bruk til dette har en. Det blir frigjort hvis en f.eks starter et spill eller program som krever mye Ram. Vet dog ikke hvordan dette er på MacOS, riktignok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...