Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Billige bladbrytekniver - hvordan knekke bladet i "riktig vinkel"


Anbefalte innlegg

Lite viktig, men akk så kjedelig problemstilling.

Når bladet på disse er blitt sløvt og skal knekkes, så ender jeg som regel opp med en knekkvinkel på ca 90 grader.

Hvis jeg har 2 kraftive avbitertenger så kan jeg klare å bryte bladene etter rissede linjer, men det er jo skjeldent at man går rundt med 2 avbitertenger.

Noen som har praktiske tips for å få til å knekke av et slikt blad sånn at det attpåtil blir riktig (som nederste kniven på bildet) ?

brytebladkniver_avknekt.webp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vel være vesentlig bedre å bare kjøpe en skikkelig kniv enn de bittesmå plast-greiene der? 
Koster ikke mer enn 20 kroner for de rimeligste.... 

Jeg pleier bare å ta en tang og brekke rett av. Har aldri hatt noe problem med det, selv på de billigste. Men kjenner til disse ekstremt svake plastgreiene du viser til. De går rett i søpla om jeg skulle havne over noe slikt.  

Lenke til kommentar

Bruker å være et spor i plastbiten du kan ta av på baksiden som er laget for å bryte av bladene. Disse knivene er såpass billig laget at du må gjerne holde det mellom hakkene for at brytesporet i bladet skal treffe på enden av skaftet slik at det brekker av på rett plass. 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Mr. A said:

Bruker å være et spor i plastbiten du kan ta av på baksiden som er laget for å bryte av bladene. Disse knivene er såpass billig laget at du må gjerne holde det mellom hakkene for at brytesporet i bladet skal treffe på enden av skaftet slik at det brekker av på rett plass. 

Ja, det er prøvd - og jeg ender som oftest opp med "feil-knekk" uansett :shrug:

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (6 timer siden):

Lite viktig, men akk så kjedelig problemstilling.

Når bladet på disse er blitt sløvt og skal knekkes, så ender jeg som regel opp med en knekkvinkel på ca 90 grader.

Hvis jeg har 2 kraftive avbitertenger så kan jeg klare å bryte bladene etter rissede linjer, men det er jo skjeldent at man går rundt med 2 avbitertenger.

Noen som har praktiske tips for å få til å knekke av et slikt blad sånn at det attpåtil blir riktig (som nederste kniven på bildet) ?

brytebladkniver_avknekt.webp

Har ikke hatt dette problemet. Du trenger ikke avbitertenger, du trenger kun 1 stk flattang (vanlig tang til å gripe med). Mange avbitertenger har også en flat del (de kalles visst da "universaltang"). Dette er slik jeg gjør det:

1. Juster bladet slik at kun det ytterste leddet som du vil ha vekk stikker ut.

2. Klem det ytterste leddet fast i tanga og bøy det mot en 90 graders vinkel i sporet (det knekker av før det når dit).

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg får vinkelen som oftest til å stemme når jeg bruker to tenger, kombinasjon av avbitertang og avbitertang eller to av hver.

Jeg pleier å kjøpe disse knivene i små bokser fra Clas Ohlson pga er billig og forbruksvare. Men når jeg leser det dere skriver over så begynner jeg å lure om disse spesifikke knivene ikke bare er veldig billige, men også vanskeligere å få til å knekke av på en ordentlig måte sammenliknet med bladbrytekniver fra andre produsenter.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 timer siden):

Joda, jeg får vinkelen som oftest til å stemme når jeg bruker to tenger, kombinasjon av avbitertang og avbitertang eller to av hver.

Jeg pleier å kjøpe disse knivene i små bokser fra Clas Ohlson pga er billig og forbruksvare. Men når jeg leser det dere skriver over så begynner jeg å lure om disse spesifikke knivene ikke bare er veldig billige, men også vanskeligere å få til å knekke av på en ordentlig måte sammenliknet med bladbrytekniver fra andre produsenter.

Ja, lurer på det. Mine er heller ikke dyre, men ser litt mer solide ut enn de på bildet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...