Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dagens panikk: Frostfri utekran; glemte å stenge vannet, hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Hei dere og sorry årets (så langt) dummeste spørsmål: Utekran som ikke har tilkoblet slanger eller noe som helst, skal man fortsatt skru av vannet inne?

Kontekst: Vi har flyttet inn i nybygg med frostfrit utekran, og i alt mylderet  som nye huseiere har vi vært kronidioter og glemt å skru av vannet inne. Når jeg leser rundt på nettet så snakker man varmt om frostfri utekran, men det jeg ikke klarer å finne ut av er hvor mye på en skala fra 0 til fucked jeg er med å ha glemt å skru av vanntilførselen. Hvis dette må skrus av, er det for sent å gjøre det nå som det allerede er skikkelig kaldt ute? 

Endret av The Very End
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frostfrie utekraner har typisk eit langt stag frå utekrana og langt inn i veggen der den faktiske vasskrana er.
Det er dette som gjer at etter at du har stengt ei frostfri utekran så vil det renne litt vatn ut av krana, dette er vatnet som står i røyret frå stengekrana inne i veggen og fram til uttaket på utekrana som blir drenert ut.

I teorien så burde stengekrana til den frostfrie utekrana ligge så langt inne i veggen at den er beskytta frå å fryse. Men det er klart at dersom veggen er dårleg isolert eller det blir spesielt kaldt så er det tryggast å ha stengt hovudkrana til heile huset.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skru alltid av vannkraner som ikke skal brukes på lenge. 

Når du skrur på igjen, så er du til stede og kan agere om noe er galt.

En frostfri kran skal tåle vinter, men DERSOM den har sprekt så vil det ikke bli masse vannskader når den tiner opp så lenge vannet er stengt.
 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, WiiBoy said:

Skru alltid av vannkraner som ikke skal brukes på lenge. 

Når du skrur på igjen, så er du til stede og kan agere om noe er galt.

En frostfri kran skal tåle vinter, men DERSOM den har sprekt så vil det ikke bli masse vannskader når den tiner opp så lenge vannet er stengt.
 

 

  

Just now, The Avatar said:

Frostfrie utekraner har typisk eit langt stag frå utekrana og langt inn i veggen der den faktiske vasskrana er.
Det er dette som gjer at etter at du har stengt ei frostfri utekran så vil det renne litt vatn ut av krana, dette er vatnet som står i røyret frå stengekrana inne i veggen og fram til uttaket på utekrana som blir drenert ut.

I teorien så burde stengekrana til den frostfrie utekrana ligge så langt inne i veggen at den er beskytta frå å fryse. Men det er klart at dersom veggen er dårleg isolert eller det blir spesielt kaldt så er det tryggast å ha stengt hovudkrana til heile huset.

Så forstår jeg dere rett at rent praktisk har man sånn sett håndtert det så lenge man har skrudd igjen krana på utsiden, iom. at det tømmer røret som er eksponert for kulde for vann? Bygget ble ferdigstilt i juni. 2023, og nest høyeste energiklasse, så liker å tro at det er nokså godt isolert. 

Ang. å stenge av rør, er dette noe jeg burde gjøre nå eller er det for sent? Er jo hundre-og-helvete minus ute så er redd for å røre noe som helst med krana. 

Lenke til kommentar

Selve kranen er innendørs, så du skal være trygg. Ikke bli redd hvis du skrur på kranen nå og det ikke kommer ut noe, har skjedd her i det siste. Det er rett og slett såpass kaldt at vanndråper inne i røret fryser. Jeg skrur på og det er såvidt det drypper, så venter jeg kanskje 30 sek så begynner det å renne vann. Helt normalt når det er veldig kaldt, 10-15 minus her nå og vannuttak i uisolert garasje. 

Her ser du hvordan slike kraner er laget: De skal være frostfrie. 

mora0305-2.gif&f=1&nofb=1&ipt=5845553f32

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
koots skrev (1 time siden):

Pass på at også slangekoblinger er fjernet fra krana. Har gjort den tabben selv, men da rant heldigvis alt vannet ut på riktig sted, altså utendørs.

Jepp. Det er det viktigste:

Det må ikke være tilkoblet noe til utekranen som kan hindre at det lange, ytre rør tømmes før det blir frost.

Da kan hele røret frost-sprenges og du har fast installert vanning av veggisolasjonen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Jepp. Det er det viktigste:

Det må ikke være tilkoblet noe til utekranen som kan hindre at det lange, ytre rør tømmes før det blir frost.

Da kan hele røret frost-sprenges og du har fast installert vanning av veggisolasjonen.

Skal normalt komme ut de hullene på sidene (Ringet rundt med rød ring)

Men ja, det er ikke dumt og kople fra vannslangen nå på vinteren.

 

frostfri.jpg.288697e16f9ba53ca2057e93f717fd2f.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...