Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mulig å redde muggen ved ?


Anbefalte innlegg


Har muggen ved og kortere trestokker på ca 1 meter  etter årets regnsommer i juli og august og deretter en kald høst, er det noe jeg kan gjøre for å få bort muggen eller bør jeg bare kassere det ?  Kan muggen forsvinne ved å stå ute i friluft i 25-30 kuldegrader (som det er meldt på nyåret) eller er det noe jeg kan spraye på/dynke veden med for å få bort muggen, og evnt skarpe vekk overflatene etterpå ? 
Tenker på farene ved å puste inn mugg også, så må i såfall  bruke noe som beskytter meg mot å puste det inn og bruke gjennomsiktig regnponcho bak/frem (ansiktet inne i hetta) og gummihansker, som kan kasseres etter bruk.
Trærne ble felt senhøsten 2022, og delt opp i mai/juni så planen var å bruke det i vinter, men den fordømte regnsommeren ødela mye. 

Har ny rentbrennende vedovn og det sies at man kan brenne muggen ved uten  at det gjør noe, men tanken på å få muggen ved i hus gjør meg betenkt.  Det er hvitt belegg som lukter mugg.
Er det noen som har litt peiling på dette ?

 

Endret av Mentos2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er helt sikker ganske fuktig. Du kan gjøre skade på både ovn og pipe dersom du brenner våt ved, og spesielt hvis du har sånn nymotens ovn så kan de være ganske kresne. Ved må kappes, kløyves og stables kort tid etter man hugger den. Så et par måneder senere kan man legge tak over det, helst bølgeblikk plater med litt avstand til veden. 

Lenke til kommentar

Hvis veden er blitt tørr nå, men med gammel mugg på seg, så ville jeg fyrt det opp som vanlig i en lukket peis-/vedovn. Har du åpen peis går det nok fint også, men jeg ville selv vært litt mer varsom med å langtidslagre det inne. Ligger det inne i en stabel ved siden av ovnen og det brennes opp innen et par dager ville jeg dog ikke brydd meg.

Lenke til kommentar

Vi har noe ved som har stått inne i bod før vi oppdaget at det var muggent. Tok det ut av boden og la det på en Europall ute med presenning over. Har stått siden august. Vasket veggene med klor. Nye veden vi la inn var mye bedre og muggen har ikke spredt seg fra veggene.

Tenkte å ta inn den litt mugne veden i søppelposer som jeg kan lukke også bruke de når jeg får fyr med den gode veden. Er ikke så mye, men kjipt å kaste med prisene som er nå.

Lenke til kommentar

Mugg er helseskadelig og kan gjøre stor skade på folk og eiendom.

Å ta vare på en slik ved er et klassisk eksempel på å spare seg til fant. Kostnaden kan bli hinsides stor.

Hvis du først har gjort noe dumt, får du ikke kompensert ved å gjøre noe atskillig dummere.

Det kan gå under visse forutsetninger, men det blir mye om og men rundt det. Hvis det har råtnet i de kubbene vil det ha lavere tetthet og gi mindre varme.

Det var nylig en på forumet som måtte ut med 400k etter å ha fått mugg innomhus. Det er i alle fall ikke noe jeg ville ha tatt inn og risikere at muggsporer kommer her og der, aller minst i lungene eller innvortes.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klor er det eneste som fungerer, 10% til 25% blanding og evt vaske muggene overflater ofte inntil muggen "dør" og lar seg vaske bort.

Det fungerer jo selvfølgelig bedre på en vegg enn på ved som skal fyres med, så jeg ville bare brent hele drittet om peisen lar seg lukke er det ikke all verdens skadelig med mindre det er helt sinnsykt mye mugg og du lagrer alt inne i stuen.

Lenke til kommentar

Bilde av noe av det. Det blir selvsagt ikke aktuelt å oppbevare det inne. Det ender trolig i skogen 🙂 Det er forskjellig lengde, tykkelse og treslag, så jeg får være mer påpasselig så trær jeg fikk ned før vinteren kom (neste vinters ved) ikke lider samme skjebne (bygger vedskjul ute til våren). 

20240102_152252.jpg

Endret av Mentos2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...