Gå til innhold

Så el-bil reklame


stamkunde

Anbefalte innlegg

Det er visstnok et nytt merke, klarer ikke å huske hva den het engang, men den har veldig god rekkevidde, og er en stasjonsvogn. 

I bilkjøpet kan kjøper velge om han vil kjøpe batteriet for 120.000 kr. Eller kun leie batteripakken, og betale 2000 kr mnd. 

Begrunnelsen i annonsen eller artikkelen var ved å leie, så er man sikret bedre versjon hele tiden. 

Så har vi kommet dit at vi skal leie batteriet?

hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (2 minutter siden):

Det er visstnok et nytt merke, klarer ikke å huske hva den het engang, men den har veldig god rekkevidde, og er en stasjonsvogn. 

I bilkjøpet kan kjøper velge om han vil kjøpe batteriet for 120.000 kr. Eller kun leie batteripakken, og betale 2000 kr mnd. 

Begrunnelsen i annonsen eller artikkelen var ved å leie, så er man sikret bedre versjon hele tiden. 

Så har vi kommet dit at vi skal leie batteriet?

hva tenker dere om det?

Tror ikke det er noe nytt. Renault har hatt en lignende ordning. Uansett noen må betale for slitasje på batteri og en sannsynlig levetid på 10år. Ser litt på TB og det virker som om batterier på 10år gamle biler er skrale- Battericellene er som regel de samme uansett hvilket bilmerke man kjøper. Man vet først i ettertid hvordan aldringsegenskaper er på batteri

Har forresten et 9år gammelt batteri i PCen som fremdeles gir litt strøm

Lenke til kommentar

Batterileie gjør finansiering enklere siden man ikke må ha billån for hele bilen og får fleksibilitet ift. søknad på boliglån. Men leiekostnadene må man jo klare å dekke uansett.

Man bør jo også ha ett kjøremønster som gjør at man gjør nytte av teknologien. Kan man f.eks. bytte mellom batteripakker av ulik størrelse? Finnes det batteribyttestasjon på start og destinasjon? Kan se for meg at det hadde vært supert å slippe å tenke på destinasjonsladere og bare bytte batteri.

Sånn klimamessig så er det ikke bra at det produseres flere batterier enn nødvendig, de ekstra batteriene Nio tilbyr kunne vært brukt i flere elbiler istedenfor å ligge å vente på å bli tatt i bruk. Da vil hver Nio bil bruke mer tid på veien før det er en klimagevinst. Når alle biler er elektriske så vil Nio stå ut som mindre klimavennlig enn andre merker. Men batterier produseres på stadig mer klimavennlig måte takket være høyere volum og mer utbygging av fornybart i produksjonslandene. Og det er fordel å kunne justere batteripakkestørrelsen igjennom levetiden til bilen. Mange kjøper bil for ett par lange bilturer i året og trekker rundt på dødvekt i hverdagen. Så jeg har ikke noen endelig konklusjon om batterileie er en god eller dårlig deal.

Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (6 minutter siden):

Sånn klimamessig så er det ikke bra at det produseres flere batterier enn nødvendig, de ekstra batteriene Nio tilbyr kunne vært brukt i flere elbiler istedenfor å ligge å vente på å bli tatt i bruk.

Husker ikke hvor jeg har lest dette:

NIOs batteribyttestasjoner i Kina er en statlig del av Kinas strømnett. De skal ikke bare betjene bilene men også ta opp og senere gi fra seg overskuddsstrøm fra sol-og vindkraftkilder. Som kjent er Kina f. t. det landet i verden som installerer med avstand mest kraftproduksjon av denne typen. De vet at CBAM er nær forestående.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Husker ikke hvor jeg har lest dette:

NIOs batteribyttestasjoner i Kina er en statlig del av Kinas strømnett. De skal ikke bare betjene bilene men også ta opp og senere gi fra seg overskuddsstrøm fra sol-og vindkraftkilder. Som kjent er Kina f. t. det landet i verden som installerer med avstand mest kraftproduksjon av denne typen. De vet at CBAM er nær forestående.

Det vil jo fungere greit. De kan jo aldri være fulle. Dessuten hjelper det lite at biler solgt i europa må vente på ledig batteri fra kina for å få nutt batteri. Tar nok mere enn 5 min

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 29.12.2023 den 8:47 PM):

Det er visstnok et nytt merke, klarer ikke å huske hva den het engang, men den har veldig god rekkevidde, og er en stasjonsvogn. 

I bilkjøpet kan kjøper velge om han vil kjøpe batteriet for 120.000 kr. Eller kun leie batteripakken, og betale 2000 kr mnd. 

Begrunnelsen i annonsen eller artikkelen var ved å leie, så er man sikret bedre versjon hele tiden. 

Så har vi kommet dit at vi skal leie batteriet?

hva tenker dere om det?

Dette har vært forsøkt før, både av Renault og av Better Place som hadde et standardbatteri som flere bilprodusenter brukte. Teslas Model S hadde også denne muligheten pga myndighetene der, pushet av hydrogenbransjen krevde lade/fylletid under 10 min eller så for å få fulle insentiver i begynnelsen. Men med mange billige hurtigladere og rask ladetid forsvant behovet mer eller mindre.

Utfordringene for byttestasjoner er høye kostnader for stasjoner og byttesystem og komplisert eierskap. Du eier bare en halv bil, resten leier du. Og du ksn ikke la være å leie. Så du må selge en halv bruktbil og en leiekontrakt. Bilen er ikke brukbar uten batteriet og batteriet er ikke brukbart uten bilen.

Vil heller kjøpe hele bilen, eller leie hele bilen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (16 minutter siden):

Dette har vært forsøkt før, både av Renault og av Better Place som hadde et standardbatteri som flere bilprodusenter brukte. Teslas Model S hadde også denne muligheten pga myndighetene der, pushet av hydrogenbransjen krevde lade/fylletid under 10 min eller så for å få fulle insentiver i begynnelsen. Men med mange billige hurtigladere og rask ladetid forsvant behovet mer eller mindre.

Utfordringene for byttestasjoner er høye kostnader for stasjoner og byttesystem og komplisert eierskap. Du eier bare en halv bil, resten leier du. Og du ksn ikke la være å leie. Så du må selge en halv bruktbil og en leiekontrakt. Bilen er ikke brukbar uten batteriet og batteriet er ikke brukbart uten bilen.

Vil heller kjøpe hele bilen, eller leie hele bilen.

takk for innsiktsfull formidling! 

😀👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...