Gå til innhold

Fradrag på skatten på nyhetsbrev/blogg?


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten, jeg betalte en programmerer for et lite oppdrag i forbindelsen med en jobb som har tilknytning til mitt ENK.

Det var et beløp på 2000 kr. Dette var i 2022. Kan jeg gå tilbake i tid og registrere dette på skatten for 2022, og få tilbakebetalt noe penger i 2024?

Fordi dette var en utgift jeg hadde i forbindelse med mitt ENK men som jeg har glemt å registrere

Lenke til kommentar
ltdata skrev (6 minutter siden):

Forresten, jeg betalte en programmerer for et lite oppdrag i forbindelsen med en jobb som har tilknytning til mitt ENK.

Det var et beløp på 2000 kr. Dette var i 2022. Kan jeg gå tilbake i tid og registrere dette på skatten for 2022, og få tilbakebetalt noe penger i 2024?

Fordi dette var en utgift jeg hadde i forbindelse med mitt ENK men som jeg har glemt å registrere

Du kan gå 3 år tilbake og rette på skattemeldinga.

Lenke til kommentar

Avis- og nyhetskostnader regnes normalt som en privat kostnad som ikke er fradragsberettiget. Det er først hvis hovedformålet med avisen er å tjene yrkes-/næringsinteresser at kostnaden er fradragsberettiget. 

De fleste lønnsmottakere vil ikke ha noen effekt av fradraget, ettersom det inngår i minstefradraget. For å kunne kreve fradraget må man da kunne vise til at dette sammen med andre relevante fradrag er høyere enn minstefradraget, som pt. (2023) er på ca. 104k. 

Den effektive prisen på en bloggkostnad på 500 kr/mnd er mellom 247,- og 335,- kr, avhengig av marginalskattesatsen for et ENK. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 25.12.2023 at 6:17 PM, krikkert said:

Avis- og nyhetskostnader regnes normalt som en privat kostnad som ikke er fradragsberettiget. Det er først hvis hovedformålet med avisen er å tjene yrkes-/næringsinteresser at kostnaden er fradragsberettiget. 

De fleste lønnsmottakere vil ikke ha noen effekt av fradraget, ettersom det inngår i minstefradraget. For å kunne kreve fradraget må man da kunne vise til at dette sammen med andre relevante fradrag er høyere enn minstefradraget, som pt. (2023) er på ca. 104k.

Dette stemmer ikke. Minstefradraget relaterer seg til lønnsinntekter etc. Har du andre inntekter som f.eks aksjeinntekter kan du trekke fra relevante og rimelige kostnader knyttet til dette. Har ingenting med lønn og minstefradrag å gjøre.

Se Skatte ABC V-5-4.1 f.eks.

Endret av Sverre1969
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...