Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Til det tråden egentlig handler om:

Hva skylles det av at man får et falskt minne? Jeg vil tro at absolutt alle har hatt slike minner, mer eller mindre. Og det tar som regel mange mange år til man innser at et minne ikke stemmer overens.

Syns det er litt rart at dette fantastisk er en ting.

Utifra Wikipedia er det tegn på en sykom. Klarte ikke og se om når tid man diagnostiserer det som et sykom.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Falskt_minne

 

Jeg fant en interessant artikkel om dette fenomenet. Obs, men den er over ti år gammel da. 

https://www.forskning.no/psykologi-hjernen/falske-minner-kan-skapes/1010958

 

Det er faktisk mulig og se forskjell på real og falk minne. Som jeg sa i sta, det tar som regel mange år til man innser hva som er hva.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange årsaker. Synes det er spennende å se sånner "show" der de tar opp dette og feks lager en situasjon, og så henter inn vitner og skaper helt faslek minner om hendelsen som ikke rimer med virkeligheten.

Tror det har med at man henter opp minnet fra langtidshukomelsen, og så når man har den "i bevistheten" så kan minnet endres, og når man så "lagrer" det igjen så overskrives det gamle med ny informasjon. Og når minnet er i bevistheten er det veldig åpent og sårbart for endring og påvirkning.

De falske minnene jeg har er stort sett historer jeg er blitt fortalt fra egen barndom, men som jeg var for ung til å realistisk sett kunne huske, og derfor komponert selv ut fra historien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å plante falske minner er faktisk veldig enkelt. For noen år siden stod det noen utenfor Disney-land og spurte om noen hadde sett Snurre Sprett der, og mange svarte at det hadde de. Noen mente til og med at de hadde blitt tatt bilde av sammen med Snurre Sprett.

Det er bare at Snurre Sprett er en figur fra konkurrenten Warner Brothers. En som er utkledd som denne kaninen ville derfor ikke sluppet inn i Disney-land. Og hvis noen hadde hatt drakten i sekken og tatt på seg kostymet, så ville de blitt kastet ut i løpet av sekunder.

Så selv et såpass enkelt spørsmål kan plante et falsk minne, som oppleves så virkelig at ofrene husker det klart og tydelig.

Lenke til kommentar

Er vel litt samme greia som at hjernen ofte fyller inn informasjon i synsfeltet som ikke er i fokus med ting som kanskje ikke egentlig er der. Om det er farger eller objekter.

Har også opplevd at jeg kan være usikker på om en situasjon faktisk var opplevd eller drømt lenge etterpå..

Er bare sånn hjernen fungerer. Man vet jo at det ofte tar veldig kort tid fra et vitne observerer en ulykke/kriminell handling til de ikke lenger klarer å gjengi situasjonen eller menneskene nøyaktig.

Lenke til kommentar

Det sies at folk som har vært tilkoblet hjerte/lungeredning fordi man har gjennomført en langvarig hjerteoperasjon eller lignende ofte har falske minner i lang tid etterpå. De sier kroppen på en måte blir nullstilt og at man aldri blir seg selv igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...