Gå til innhold

Intervjuspørsmål


Gjest cf91d...257

Anbefalte innlegg

Gjest cf91d...257

Hva ville du svart på disse spørsmålene:

  • Liker du å ta ansvar?

  • Hvordan takler du konflikter?

  • Hvordan takler du en person som ikke er samarbeidsvillig?

  • Er det noe du synes ikke er greit?

  • Hvordan takler du stress?

Anonymous poster hash: cf91d...257

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei, klarer meg fint uten ansvar som jeg kan unngå

2) dårlig

3) unngår vedkommende og minimerer interaksjon

4) paprika på grandiosaen

5) spørs hva slags stress. Stress fordi noe på jobben gikk til Helvete og må fikses med en gang? Klarer det ok, ta en pust i bakken og fokuser, steng ute ting som er irrelevant. Stress som følge av langvarig støy? dårlig, aner ikke hvordan en kan håndtere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cf91d...257 skrev (49 minutter siden):

Hva ville du svart på disse spørsmålene:

  • Liker du å ta ansvar?

  • Hvordan takler du konflikter?

  • Hvordan takler du en person som ikke er samarbeidsvillig?

  • Er det noe du synes ikke er greit?

  • Hvordan takler du stress?

Anonymous poster hash: cf91d...257

- Jeg liker å ta ansvar om det betyr at oppgaven kan bli løst på en effektiv og god måte. Jeg liker utfordringer.

- Det spørs litt på hva som fører til konflikten, men en rolig og god prat kan løse det meste. 

- Det kommer an på hva og hvordan situasjonen oppstår som gjør at vi ikke kan samarbeide.

- Mobbing, baksnakking og utestenging.

- Meditasjon. Ellers liker jeg å jobbe under press og stressende situasjoner. Da kan jeg få teste meg selv, noe jeg liker svært godt.

Lenke til kommentar
Gjest cf91d...257 skrev (1 time siden):

Hva ville du svart på disse spørsmålene

  • Hvordan takler du stress?

Anonymous poster hash: cf91d...257

Jeg ville bedt vedkommende lest seg opp om temaet stress og hva langvarig stress kan gjøre med oss. Jeg er sikker på at 99% av de som stiller slike spørsmål selv ikke vet hva de spør om. Altfor mange intervjuere tror de er så smarte når de stiller slike spørsmål.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 05f6c...0ff

Hva betyr det når de som intervjuer ikke tar noe notater av det du sier og bare kjører på kjører på videre med neste spørsmål som om de har lyst til å bli ferdig så fort som mulig? Har de har allerede bestemt seg for å ikke gå videre med deg? Blir folk tvunget til å intervjue folk de egentlig ikke har lyst til å ansette?

Anonymous poster hash: 05f6c...0ff

Lenke til kommentar
Gjest 05f6c...0ff
1 hour ago, TwoFace said:

- Jeg liker å ta ansvar om det betyr at oppgaven kan bli løst på en effektiv og god måte. Jeg liker utfordringer.

- Det spørs litt på hva som fører til konflikten, men en rolig og god prat kan løse det meste. 

- Det kommer an på hva og hvordan situasjonen oppstår som gjør at vi ikke kan samarbeide.

- Mobbing, baksnakking og utestenging.

- Meditasjon. Ellers liker jeg å jobbe under press og stressende situasjoner. Da kan jeg få teste meg selv, noe jeg liker svært godt.

Ville du syntes det var normalt hvis jeg spurte "hva mener du med det?" til alle spm’ene du svarte?

Anonymous poster hash: 05f6c...0ff

Lenke til kommentar
Gjest 05f6c...0ff skrev (1 time siden):

Hva betyr det når de som intervjuer ikke tar noe notater av det du sier og bare kjører på kjører på videre med neste spørsmål som om de har lyst til å bli ferdig så fort som mulig? Har de har allerede bestemt seg for å ikke gå videre med deg? Blir folk tvunget til å intervjue folk de egentlig ikke har lyst til å ansette?

Anonymous poster hash: 05f6c...0ff

I offentlig sektor har de som oftest bestemt seg for hvem av de interne ansatte skal få stillingen. Men de er forpliktet til å utlyse stillinger. Slik jeg ser det en stor mangel på respekt på respekt for tid og penger til de "uvitende" søkerne.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 05f6c...0ff said:

Hva betyr det når de som intervjuer ikke tar noe notater av det du sier og bare kjører på kjører på videre med neste spørsmål som om de har lyst til å bli ferdig så fort som mulig? Har de har allerede bestemt seg for å ikke gå videre med deg? Blir folk tvunget til å intervjue folk de egentlig ikke har lyst til å ansette?

Anonymous poster hash: 05f6c...0ff

Jeg tar sjelden notater under intervju, jeg liker ikke å sitte med pc / skjerm som en barriere mellom oss i samtalen. Jeg har såpass med hukommelse at jeg husker en kort samtale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar ikke notater under interjuv. Vi har kanskje en PC/skjerm, men da ser vi begge hva som står på den, ikke noe skjulte flater.

Det er heller ingenting i et interjuv hvor enkelte svar krever noe spesielt. Det er mer en samtale hvor temperaturen underveis bestemmer. Faresignalene er hvis kandidaten blir argumentativ eller defensiv under samtalen, men det trenger man ikke notere for å legge merke til.

Samme for hvorvidt kandidaten kan faget sitt. Om man sier noe som høres rart ut, så graver man. Da kommer det fort frem hvor mye eller lite man kan faglig. Det er ikke noe score, mer om man forstår hverandre og sier ting som i hovedsak er relevant og riktig.

Men om den som interjuver lister opp spørsmål fra et dokument uten å tilpasse samtalen,. så vil jeg si det i seg selv er et varsel til kandidaten om å se seg om etter en annen arbeidsgiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 05f6c...0ff
2 hours ago, MailMan13 said:

Tar ikke notater under interjuv. Vi har kanskje en PC/skjerm, men da ser vi begge hva som står på den, ikke noe skjulte flater.

Det er heller ingenting i et interjuv hvor enkelte svar krever noe spesielt. Det er mer en samtale hvor temperaturen underveis bestemmer. Faresignalene er hvis kandidaten blir argumentativ eller defensiv under samtalen, men det trenger man ikke notere for å legge merke til.

Samme for hvorvidt kandidaten kan faget sitt. Om man sier noe som høres rart ut, så graver man. Da kommer det fort frem hvor mye eller lite man kan faglig. Det er ikke noe score, mer om man forstår hverandre og sier ting som i hovedsak er relevant og riktig.

Men om den som interjuver lister opp spørsmål fra et dokument uten å tilpasse samtalen,. så vil jeg si det i seg selv er et varsel til kandidaten om å se seg om etter en annen arbeidsgiver.

Er det noe bekledning som får deg som intervjuer til å se rødt?

Anonymous poster hash: 05f6c...0ff

Lenke til kommentar
23 hours ago, Guest cf91d...257 said:

Hva ville du svart på disse spørsmålene:

  • Liker du å ta ansvar?

  • Hvordan takler du konflikter?

  • Hvordan takler du en person som ikke er samarbeidsvillig?

  • Er det noe du synes ikke er greit?

  • Hvordan takler du stress?

Anonymous poster hash: cf91d...257

Det er som er bedre enn å ha generelle ferdige svar på disse spørsmålene, er at du kan vise til erfaring og konkrete situasjoner hvor du har tatt ansvar, taklet konflikter osv. Erfaringer hvor du har tatt ansvar bør være med i søknaden / CV også.

Lenke til kommentar
Gjest 05f6c...0ff skrev (På 16.12.2023 den 4:28 PM):

Hva betyr det når de som intervjuer ikke tar noe notater av det du sier og bare kjører på kjører på videre med neste spørsmål som om de har lyst til å bli ferdig så fort som mulig? Har de har allerede bestemt seg for å ikke gå videre med deg? Blir folk tvunget til å intervjue folk de egentlig ikke har lyst til å ansette?

Anonymous poster hash: 05f6c...0ff

For den som intervjuer så speler det eigentleg ingen rolle kva du svarer, så det er ikkje nødvendig å notere ned. Det du blir testa og vurdert på er måten du svarer på. Veldig mykje handlar om å vurdere om du klarer å ordlegge deg på ein ryddig måte, om det virker som at du har førebudd deg til intervjuet, om du virker reflektert, om du blir nervøs og korleis du handterer nevøsiteten, osv.

Intervjuaren har også gjort seg mange tankar om kandidaten frå før gjennom å lese søknadstekst og CV, så det ein er ute etter på sjølve intervjuet er å få ei stadfesting på at dei har rett inntrykk av deg.

Så når intervjuaren ikkje noterer så handlar det ofte om at du ikkje kjem med noko nytt eller uventa på måten du svarer på, om det er positivt eller negativt kjem heilt ann på kva inntrykk intervjuaren hadde av deg til å begynne med. Om du var beste kandidaten og du berre forsterka dette inntrykket på intervjuet så er det ofte ikkje nødvendig å notere så mykje, men tilsvarande også om du var den svakaste kandidaten på papiret og dette berre vart stadfesta gjennom intervjuet.

På klassiske jobbintervju så vil det være lagt inn luft mellom kandidatane, denne tida bruker dei som intervjuer til å diskutere og notere i ettertid, det er ikkje så mykje som blir sagt under eit intervju at ein ikkje husker det ein halvtime etterpå og kan notere ned det viktigaste.

 

Når det gjeld "tvungne" intervju så kjem det veldig mykje ann på korleis bedrifta har organisert seg. Det vil nok være veldig uvanleg å tvinge ein som har fått fullmakt til å gjennomføre ei tilsetting til å intervjue dårlege kandidatar. Men det skjer nok at ein intervjuer gjer ein så grundig jobb at ein inviterer kandidatar som ein er usikker på basert på søknad og CV, men som ein likevel vil gjennomføre intervju med berre for å være sikker på at ein ikkje avviser ein god arbeidstakar som ikkje er så god til å skrive søknadar.
Det er nok også ganske vanleg at ein blir utfordra av andre i tilsettingsgruppa, som HR-sjef eller tillitvalgt til å gå breiare ut enn ein normalt ville gjort.
Eit anna unntakstilfelle er dersom det berre er ein kvalifisert søkar på lista, men der ein likevel kallar inn kandidatar som ein ikkje har tru på berre fordi ein må ha minst to kandidatar å velje mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...