Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlegen har ikke tilgang til "kritisk info" etter bytte av journalsystem


Gaea

Anbefalte innlegg

Jeg har en tilstand som må føres inn under kritisk informasjon i kjernejournal, vi har dog et kinkig problem, og det er fastlegen per nå ikke har tilgang til kjernejournalen min etter de byttet til helsenorge som journalsystem. Har dere noen idé hvordan ellers jeg kan få dette i kjernejournalen om ikke fastlege har tilgang? Han har selvsagt ført det inn i journalen på fastlegekontoret, men dette er tilstand som er viktig å kjenne til i mtp valg av medisinering, spesielt hvis jeg ikke er bevisst i akuttsituasjon på sykehus etc og ikke kan fortelle slik informasjon selv.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva du spør om, om det er mer systemteknisk eller praktisk informasjonsflyt, eller juridisk for den saks skyld. Prøver å belyse så får du velge relevansen selv. ;)

I henhold til forskrift om nasjonale e-helseløsninger § 10 skal fastlegen benytte Nasjonal kjernejournal fra sommeren 2022. Så om legen din ikke har det akkurat nå, er det antakelig like om hjørnet. Nevnte bestemmelse sammen med Helsepersonelloven § 39 sier at legen skal føre journal, i det ligger det altså oppdatering av kjernejournal.

Er det ikke systemteknisk flyt, altså en integrasjon eller e-melding mellom dem i øyeblikket, vil jeg tro fastlegekontoret skal ha andre rutiner for overføring. Som manuell behandling.

For sykehusene (Spesialisthelsetjenesten) er det uavhengig av hvor du bor i landet (DIPS i HN, HV, HSØ og DocuLive/Helseplattformen i HMN) en teknisk overføringsfunksjon mellom journal og kjernejournal. 

Lenke til kommentar
Pop skrev (16 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hva du spør om, om det er mer systemteknisk eller praktisk informasjonsflyt, eller juridisk for den saks skyld. Prøver å belyse så får du velge relevansen selv. ;)

I henhold til forskrift om nasjonale e-helseløsninger § 10 skal fastlegen benytte Nasjonal kjernejournal fra sommeren 2022. Så om legen din ikke har det akkurat nå, er det antakelig like om hjørnet. Nevnte bestemmelse sammen med Helsepersonelloven § 39 sier at legen skal føre journal, i det ligger det altså oppdatering av kjernejournal.

Er det ikke systemteknisk flyt, altså en integrasjon eller e-melding mellom dem i øyeblikket, vil jeg tro fastlegekontoret skal ha andre rutiner for overføring. Som manuell behandling.

For sykehusene (Spesialisthelsetjenesten) er det uavhengig av hvor du bor i landet (DIPS i HN, HV, HSØ og DocuLive/Helseplattformen i HMN) en teknisk overføringsfunksjon mellom journal og kjernejournal. 

Ingen jeg kjenner har noe under kjernejournal om man logger inn på helsenorge. Videre er det vel ikke tillatt at legen deler sin journal med andre leger uten pasientens samtykke?

Er det ikke meningen at kjernejournal også skal kunne leses av pasienten?

Det har blitt sagt lenge at kjernejournal snart skal være oppe å gå, men det ser ikke ut til å skje.

Lenke til kommentar

Poenget med kjernejournal er jo at viktig informasjon kan deles mellom flere ulike instanser. Kritisk informasjon, cave, sjeldne tilstander, evt smittsomme multiresistente sykdommer folk har, slike ting. Det er informasjon som kan ha livreddende relevans for meg, så dette ønsker at jeg f.eks sykehuset skal vite dersom noe skjer meg og jeg ikke får videreformidlet informasjonen selv dersom jeg ikke er bevisst. 

Fastlegen hadde fram til i mai i år tilgang, og de ble gitt beskjed at de skulle få tilgang men har fortsatt ikke. Men vet jeg som pasient kan legge til så prøver det og evt å ringe helsenorge. 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Gaea said:

Poenget med kjernejournal er jo at viktig informasjon kan deles mellom flere ulike instanser. Kritisk informasjon, cave, sjeldne tilstander, evt smittsomme multiresistente sykdommer folk har, slike ting. Det er informasjon som kan ha livreddende relevans for meg, så dette ønsker at jeg f.eks sykehuset skal vite dersom noe skjer meg og jeg ikke får videreformidlet informasjonen selv dersom jeg ikke er bevisst. 

Fastlegen hadde fram til i mai i år tilgang, og de ble gitt beskjed at de skulle få tilgang men har fortsatt ikke. Men vet jeg som pasient kan legge til så prøver det og evt å ringe helsenorge. 

Dette regelverket kjente jeg i utganspunktet ikke til i det hele tatt, men ser at du har lovverket godt på din side hvis du krever at dette skal kommme på plass:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-05-31-563

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gaea skrev (46 minutter siden):

Poenget med kjernejournal er jo at viktig informasjon kan deles mellom flere ulike instanser. Kritisk informasjon, cave, sjeldne tilstander, evt smittsomme multiresistente sykdommer folk har, slike ting. Det er informasjon som kan ha livreddende relevans for meg, så dette ønsker at jeg f.eks sykehuset skal vite dersom noe skjer meg og jeg ikke får videreformidlet informasjonen selv dersom jeg ikke er bevisst. 

Fastlegen hadde fram til i mai i år tilgang, og de ble gitt beskjed at de skulle få tilgang men har fortsatt ikke. Men vet jeg som pasient kan legge til så prøver det og evt å ringe helsenorge. 

Kunne du selv se hva som sto i den tidligere kjernejournalen som legen hadde tilgang til?

Lenke til kommentar

Testet funksjonen og kan bekrefte to ting: Litt tungvint på logging. Måtte klikke på linken to ganger for å komme inn på riktig side. Når jeg kom inn på riktig side, så kunne jeg se at det ikke fantes noen ajourførte data. (Med mindre de da mener at min tilstand er perfekt, slik at alle data er unødvendige.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Trulss skrev (38 minutter siden):

Kunne du selv se hva som sto i den tidligere kjernejournalen som legen hadde tilgang til?

Jeg har alltid hatt tilgang ja. Det som er nytt er at kontoret mitt gikk fra CGM (hvis jeg ikke husker feil) til Helsenorge i mai.  Forrige journalsystem så kunne han legge til info. Denne tilstanden det dreier seg om ble oppdaget nå i høst, men dessverre etter omleggingen til nytt journalsystem kan han ikke gjøre endringer der, eller se noe i kjernejournalen. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (57 minutter siden):

Dette regelverket kjente jeg i utganspunktet ikke til i det hele tatt, men ser at du har lovverket godt på din side hvis du krever at dette skal kommme på plass:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-05-31-563

Krever og krever, tenker at det er mest praktisk at sykehus er klar over tilstanden min og medisinsbehov, og fastlegen er jo enig, det ikke så mye han får gjort selv når han mangler tilgang.  

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trulss said:

Ingen jeg kjenner har noe under kjernejournal om man logger inn på helsenorge. Videre er det vel ikke tillatt at legen deler sin journal med andre leger uten pasientens samtykke?

Er det ikke meningen at kjernejournal også skal kunne leses av pasienten?

Det har blitt sagt lenge at kjernejournal snart skal være oppe å gå, men det ser ikke ut til å skje.

Kjernejournal er i drift og har vært det en stund (siden 2015 for 2-3 millioner innbyggere). Flere har kommet med etter hvert.

Legen kan dele pasientens journal med annet helsepersonell som har et behandlingsgrunnlag, altså skal gi behandling av pasient og dermed et tjenestlig behov, uten samtykke. 

Kjernejournal kan godt leses av pasient ja, men det er ikke mye spennende som står der egentlig. Den var opprinnelig ment for kritisk info, altså kritisk for hjelpen du skal motta når du f.eks mottar nødhjelp i en annen helseregion enn den du normalt hører til. I din vanlige helseregion vil du jo ha vanlig journal, om du har hatt kontakt med helsetjenesten.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gaea said:

Poenget med kjernejournal er jo at viktig informasjon kan deles mellom flere ulike instanser. Kritisk informasjon, cave, sjeldne tilstander, evt smittsomme multiresistente sykdommer folk har, slike ting. Det er informasjon som kan ha livreddende relevans for meg, så dette ønsker at jeg f.eks sykehuset skal vite dersom noe skjer meg og jeg ikke får videreformidlet informasjonen selv dersom jeg ikke er bevisst. 

Fastlegen hadde fram til i mai i år tilgang, og de ble gitt beskjed at de skulle få tilgang men har fortsatt ikke. Men vet jeg som pasient kan legge til så prøver det og evt å ringe helsenorge. 

Har du vært ved dette sykehuset tidligere? Med de situasjonene du nevner her?

I så fall har sykehuset en vanlig journal på deg og vil svært sjelden benytte kjernejournal. Som nevnt i annen post var den tenkt kritisk info i helseforetak hvor du ikke har en opprettet journal.

Du kan også kontakte sykehuset og be om utskrift av de opplysningene de måtte ha om deg. Kontaktinfo finnes normalt på siden deres, det vanlige er å sende til generelt postmottak.

Lenke til kommentar

Kjernejournalen er ikke så veldig spennende for pasientens del, ja, det er mer nyttig for helsepersonell for å gi best mulig behandling. Som helsepersonell som jobber på sykehus sjekker vi blant annet medisiner som står på pasienten i kjernejournalen, for å sikre at pasienten ikke får avbrudd i behandlingen og f.eks cave, kritisk informasjon, og om pasienten har multirestistente bakterier vi bør være oppmerksomme på. Noe informasjon er så viktig at det må komme på et sted som kan leses av alle. Vi vil unngå at pasienter som har fått allergiske reaksjoner på medisiner får medisiner de er allergiske mot, få med oss hvem som er blødere, hvem som bærer MRSA, og hvem som står på medisiner som de overhodet ikke bør stå uten etc. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Gaea said:

Krever og krever, tenker at det er mest praktisk at sykehus er klar over tilstanden min og medisinsbehov, og fastlegen er jo enig, det ikke så mye han får gjort selv når han mangler tilgang. 

Forskjellen på om det finnes en forskrift eller ikke, det er at hvis det finnes en forskrift så gjelder kravene i denne likt med lov, og da kan man sende en formell klage og be om at feilene eller lovbruddene blir rettet.

https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/klageordninger/

Man kan ikke finne på eller etablere en annen variant av "kjernejournal" enn det som er i samsvar med og oppfyller kravene i forskriften.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-05-31-563

Endret av arne22
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gaea said:

Denne tråden her er for å løse et praktisk problem og som ikke bare gjelder meg, vennligst hold deg videre off topic. 

En forholdvis vanlig måte å løse praktiske problemer på, som er regulert av lovgivningen, det er jo å sende inn en formell klage som beskriver de lovbruddene som har skjedd. Det kan jo gjennomføres umiddelbart. 

Synes at man må tåle litt refleksjoner rundt tema. Vil si meg enig med Bjerknez at dette med faslegeordningen ikke alltid fungerer særlig optimalt, men jeg vil ikke tro at det er til noen stor hjelp hvis fastlegen ikke har tilgang til nødvendig informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...