Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fastlegen har ikke tilgang til "kritisk info" etter bytte av journalsystem


Gaea

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre hvilket journalsystem det er snakk om, om du vet?

Alle journalsystemene som brukes i Norge har Kjernejournal som en separat tjeneste (as-designed), og er ikke uten videre knyttet til kritisk info registrering.

Det skal være en liten ting for legen din å legge inn tilstanden på nytt under kritisk info-modulen i det nye journalsystemet, samt markere det med riktige viktighetsgrader for alvorlighetsgrad m.m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WallieOP skrev (11 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilket journalsystem det er snakk om, om du vet?

Alle journalsystemene som brukes i Norge har Kjernejournal som en separat tjeneste (as-designed), og er ikke uten videre knyttet til kritisk info registrering.

Det skal være en liten ting for legen din å legge inn tilstanden på nytt under kritisk info-modulen i det nye journalsystemet, samt markere det med riktige viktighetsgrader for alvorlighetsgrad m.m.

Ja, jeg vet hvilket journalsystem det er, og jeg har skrevet det flere ganger i tråden ;)

Fastlegen min mangler tilgang pga bytting til helsenorge som journalsystem, kunne legge det til med forrige journalsystem, det er det som er selve problematikken og hele premisset for tråden. Problemet her er ikke at legen ikke er villig, problemet er at det er en teknisk mangel etter bytte av journalsystem, det skulle komme på plass, men det har ikke skjedd. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg vet hvilket journalsystem det er, og jeg har skrevet det flere ganger i tråden ;)

Nja, Helsenorge i seg selv er ikke et journalsystem, men da det er et legekontor finnes det flust av ulike private EPJ-leverandører med ulike krav...

Men, etter all sannsynlighet bruker ikke sykehuset et journalsystem som prater med systemet du bruker på legekontoret, så det er sykehuset du bør ta kontakt med så de kan legge det inn i sitt journalsystem (Sannsynligvis DIPS eller.. Epic *grøss*).

Kjernejournal sin kritisk informasjon vil kunne komplimentere, men om du vil være sikker så er sykehusets system der du bør henvende deg

Lenke til kommentar
WallieOP skrev (35 minutter siden):

Nja, Helsenorge i seg selv er ikke et journalsystem, men da det er et legekontor finnes det flust av ulike private EPJ-leverandører med ulike krav...

Men, etter all sannsynlighet bruker ikke sykehuset et journalsystem som prater med systemet du bruker på legekontoret, så det er sykehuset du bør ta kontakt med så de kan legge det inn i sitt journalsystem (Sannsynligvis DIPS eller.. Epic *grøss*).

Kjernejournal sin kritisk informasjon vil kunne komplimentere, men om du vil være sikker så er sykehusets system der du bør henvende deg

Nei, det er helsenorge de bruker som journalsystem, de har sagt det eksplisitt. De byttet fra CMG til helsenorge. Jeg visste heller ikke at helsenorge kunne være et journalsystem før i mai i år, og jeg har ganske mye erfaring med en del journalsystem (dips classic, dips arena, cmg, extensor, profil, gerica)

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått dette skal ikke fastlegens journal deles med noen som helst uten samtykke. Om man bytter fastlege skal ikke journalen bli med over automatisk og pasienten bestemmer selv om ny lege skal ha tlgang eller ikke. De fleste nye fastleger jeg har hatt vil helst ikke forholde seg til andre legers journaler. De kan derimot logge inn på undersøkelser gjort på sykehus og se resultat undesøkelser gjort der.

Når det gjelder kjenejournal har jeg ikke tilgang og den fremstår som blank. Dette gjelder også alle jeg kjenner. Betyr dette at det likevel eksisterer en kjernejournal man selv ikke kan lese?

Jeg vil helst ikke ha noe kjernejournal som følge av personvernblemmer som begås til stadighet.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (56 minutter siden):

Slik jeg har forstått dette skal ikke fastlegens journal deles med noen som helst uten samtykke. Om man bytter fastlege skal ikke journalen bli med over automatisk og pasienten bestemmer selv om ny lege skal ha tlgang eller ikke. De fleste nye fastleger jeg har hatt vil helst ikke forholde seg til andre legers journaler. De kan derimot logge inn på undersøkelser gjort på sykehus og se resultat undesøkelser gjort der.

Når det gjelder kjenejournal har jeg ikke tilgang og den fremstår som blank. Dette gjelder også alle jeg kjenner. Betyr dette at det likevel eksisterer en kjernejournal man selv ikke kan lese?

Jeg vil helst ikke ha noe kjernejournal som følge av personvernblemmer som begås til stadighet.

Alle pasienter har tilgang til kjernejournalen sin og kan lese alt som står der. 

Ja stemmer at fastlegejournaler ikke overføres med mindre du samtykker men det er veldig uheldig at det ikke følger automatisk.

majer skrev (36 minutter siden):

Fyll det inn selv ja. Det verste eksempelet jeg har vært borti var en pasient som måtte hasteopereres og kun hadde lege på en slags privat klinikk. Dette skjedde i ferien og klinikken kunne ikke sende over papirer om hvilke medisiner han sto på før to uker senere....!!!

Fyller inn selv tror jeg blir den beste løsningen, ja. Oppdaget etter jeg laget tråden at jeg selv kan legge til, selv om det sikkert er best at behandlende lege legger det inn. 

Endret av Gaea
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...