Gå til innhold

Er thermal pads bra ?


SilverShaded

Anbefalte innlegg

Hei,

Med så mange ringrever her regner jeg med at noen har  prøvd thermal pads istedet for paste-kliss til CPU eller GPU. Noen som har erfaringer å dele ? Og hvis dette er en ok vei å gå, hvilke er best ? På  nettet er det som vanlig delte meninger  om hva som er 'best'...

Min plan var å eventuelt bruke thermal pads til vannkjøling av ii7-14700K. Et uventet problem er å finne die size på prosessoren, for å vite hvor stor pad jeg må ha. Alle specs oppgir pakkestørrelse og/eller areal, som ikke hjelper så mye. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (17 minutter siden):

Du vil ha så lite som overhodet mulig mellom CPU og kjøler. Så stort sett er paste overlegent pads. Pads brukes der det er veldig store flater og/eller ujevn høyde.

Vel, vitsen er vel å fylle/jevne ut de mikroskopiske ujevnhetene som finnes i kjølerens kontaktflate. Og det virker som mange helt 'vanlige' PC-brukere allerede bruker det.

Jeg spør i grunnen fordi jeg så en test som Jayz gjorde. Resultatet var at han fant ingen forskjell mellom sin beste kjølepasta og Thermal Grizzly KryoSheet thermal pads. Fordelen er mindre kliss og søl, jevn dekning, og at man ikke behøver å vedlikeholde slik som med kjølepasta.

Cooling CPUs will never be the same after using this!

Lenke til kommentar
5 hours ago, SilverShaded said:

og at man ikke behøver å vedlikeholde slik som med kjølepasta

Man skal ikke behøve å "vedlikeholde kjølepasta". Man påfører det *ordentlig* (dvs. i så tynt lag som mulig) når PC'en bygges, og så sørger man for at kjøleren er godt festet til hovedkortet slik at kjøleren blir trykket mot CPU-overflaten. Og that's it. Pasta kan legges på tynnere enn pads, og er derfor bedre, termisk sett.

Hvis man kunne ha brukt et tynt lag med vann mellom CPU og kjøler ville det ha vært det beste & enkleste, men vann har en lei tendens til å fordampe. (Og kortslutte el-kretser hvis det kommer på avveie.)

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (35 minutter siden):

Man skal ikke behøve å "vedlikeholde kjølepasta".

 

Tjaaa....de fleste kjølepasta-produkter inneholder organiske løsningsmidler, og disse vil fordampe med tiden under de høye temperaturene vi snakker om her. Pastaen mister da etterhvert effekt. Hvor lang tid dette tar før det blir merkbart varierer vel, men alle forstå-seg-på'ere beskriver dette og anbefaler at man følger med på temperaturen og eventuelt legger ny kjølepasta ("vedlikehold"). 

Gjenstår å se om noen vil vedgå at de har prøvd thermal pads, som var mitt spørsmål. Holder ikke pusten, haha... 

Lenke til kommentar

Thermal pads er vel bare hakket bedre enn ingenting. KryoSheet er vel ikke det samme som en vanlig thermal pad, men kan godt hende det fungerer bra. Har ikke prøvd det. Jeg tenker det kommer an på prisen, om det er noe å vurdere. Litt OK pasta koster så lite. Skal man virkelig gå inn for bedre kjøling, er det vel de-lidding som gjelder.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (10 timer siden):

Hei,

Med så mange ringrever her regner jeg med at noen har  prøvd thermal pads istedet for paste-kliss til CPU eller GPU. Noen som har erfaringer å dele ? Og hvis dette er en ok vei å gå, hvilke er best ? På  nettet er det som vanlig delte meninger  om hva som er 'best'...

Min plan var å eventuelt bruke thermal pads til vannkjøling av ii7-14700K. Et uventet problem er å finne die size på prosessoren, for å vite hvor stor pad jeg må ha. Alle specs oppgir pakkestørrelse og/eller areal, som ikke hjelper så mye. Noen som vet ?

Heisann.

Jeg har KryoSheet på skjermkortet mitt og er veldig fornøyd med temps, var mye knot å få det til.

Er vel en enkel jobb å montere på CPU men KryoSheet koster mye. Din I7 14700K er socket 1700, da trenger du 38 x 38 mm. Thermal Grizzly KryoSheet thermal pad - 38 x 38 mm - Termisk plate (proshop.no)

Har du litt is i magen så vent til det kommer tester av Thermalright Heilos ut på nyåret. Ryktes at dette er det samme som Honeywell TPM9750 men til en rimelig pris. Thermalright Heilos Thermal Pad for Intel CPU - Termisk plate | Billig (proshop.no)

Gelid har også noe på gang: https://gelidsolutions.com/product/heat-phase-ultra-2/

Til slutt vil jeg si at det er best å teste ut selv, fakta er så mye bedre enn noen sin synsing :thumbup:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JetzBullet skrev (3 timer siden):

Heisann.

Jeg har KryoSheet på skjermkortet mitt og er veldig fornøyd med temps, var mye knot å få det til.

Er vel en enkel jobb å montere på CPU men KryoSheet koster mye. Din I7 14700K er socket 1700, da trenger du 38 x 38 mm. Thermal Grizzly KryoSheet thermal pad - 38 x 38 mm - Termisk plate (proshop.no)

Har du litt is i magen så vent til det kommer tester av Thermalright Heilos ut på nyåret. Ryktes at dette er det samme som Honeywell TPM9750 men til en rimelig pris. Thermalright Heilos Thermal Pad for Intel CPU - Termisk plate | Billig (proshop.no)

Gelid har også noe på gang: https://gelidsolutions.com/product/heat-phase-ultra-2/

Til slutt vil jeg si at det er best å teste ut selv, fakta er så mye bedre enn noen sin synsing :thumbup:

 

 

 Takker for matnyttig og positiv informasjon ! Skjønner at de fleste har problemer med å akseptere endringer på dette området med rutiner som er banket fast gjennom mange år, men hvorfor skal man totalt avskrive noe man ikke en gang har prøvd ?

Jeg så Gelid GP Ultimate (og tvillingen fra NAB Cooling) fikk gode resultater i  TekShinji sin test av 8 ulike pads.  Nå var den testen for GPU, hvor det er VRAM som kjøles og det er pads fra før. Der førte bedre minne-temps til høyere core-temp....blir kanskje litt annerledes på en CPU.   

Gelid påstår at nye HeatPhase Ultra er bedre en paste, men man skulle gjerne sett noen fler tester enn Gelid's egen. Samme for Thermalright's nye Heilos. Det er tynt med tester, så en god test av de beste hadde vært fint. Pris syns jeg ikke betyr all verden, hvis pads varer lenger og faktisk kan gjenbrukes. Spørsmålet er hvor lenge jeg gidder å vente,,, 😉                   

Lenke til kommentar
17 hours ago, SilverShaded said:

Tjaaa....de fleste kjølepasta-produkter inneholder organiske løsningsmidler, og disse vil fordampe med tiden under de høye temperaturene vi snakker om her. Pastaen mister da etterhvert effekt. Hvor lang tid dette tar før det blir merkbart varierer vel, men alle forstå-seg-på'ere beskriver dette og anbefaler at man følger med på temperaturen og eventuelt legger ny kjølepasta ("vedlikehold").

Såkalt "kjølepasta" (termisk pasta er et riktigere navn) består av små partikler blandet med et eller annet løsningsmiddel. Poenget er å få fylt alle ujevnheter i overflaten til CPU og kjøler med partikler slik at det ikke lenger finnes luftlommer i kontaktflaten mellom CPU og kjøler. Luft er som kjent en god varmeisolator, og det vil man unngå i så stor grad som mulig. Materialet (eller materialene) som partiklene består av leder varme mye bedre enn luft. Løsningsmiddelets funksjon er først og fremst å gjøre pastaen smørbar under påføring, og etter det er den ikke såå viktig.

At folk opplever lavere CPU-temp etter bytte av kjølepasta kan jo skyldes at de samtidig har blåst støvet ut av vifter, kjøleribber og radiatorer, etc. Det er uansett et stort marked i salg av "lurium" til alle mulige formål, og lite av det er direkte skadelig, så sånn sett er det bare å kjøre på. (Så får vi andre bare fortsette å himle med øynene.)

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (5 minutter siden):

At folk opplever lavere CPU-temp etter bytte av kjølepasta kan jo skyldes at de samtidig har blåst støvet ut av vifter, kjøleribber og radiatorer, etc. Det er uansett et stort marked i salg av "lurium" til alle mulige formål, og lite av det er direkte skadelig, så sånn sett er det bare å kjøre på. (Så får vi andre bare fortsette å himle med øynene.)

Akkurat det har vært testet under forhold der man har vært obs på akkurat den effekten, og derfor har unnlatt å gjøre endringer i slike parametere som kan påvirke resultatet.

Hvis du vil kalle pads-produkter for lurium  og himle med øynene, så er det vel flott at noen lager litt moro ?  😉

Lenke til kommentar
10 minutes ago, SilverShaded said:

Hvis du vil kalle pads-produkter for lurium  og himle med øynene, så er det vel flott at noen lager litt moro ?  😉

Pads vil jeg tro primært har sin funksjon i miljøer der utstyret blir utsatt for mye mer sjokk, vibrasjon eller temperaturvariasjoner enn vanlig stasjonært PC-utstyr. Men det finnes jo mange slags pads også.
Jeg har ingenting imot pads, generelt sett.

Lenke til kommentar

For vanlige folk skal disse funke mer enn godt nok, videoen fra Gamers Nexus pleier å gå mer i dybden. Kjører man normalt og uten mye overklokking så er vel gjenbruk av disse like greit. Tenkte å teste selv ved neste bygging.

Det som kalles Thermal pads, ala det som skjermkort bruker til minne osv. må nok ikke brukes for CPU, vil ikke virke bra nok.

 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 minutter siden):

I korte trekk, OK produkt men kjølepasta er mye bedre. Hvis det er noe GN ikke gjør så er det å synse ;)
Så hvis du er ute etter det beste resultatet, gå for kjølepasta. Det høres ikke ut som ditt brukerscenario er en av de hvor pads gir mening.

 

Nei, GN er bra på  testing, absolutt. Men obs at denne testen er 3 år gammel ! Pads har utviklet seg en del siden da, også  hos Thermal Grizzly. Testen er ikke av det produktet jeg ville kjøpt i dag. 

Lenke til kommentar

Det hele bunner jo ut i fysikk. Ikke magi. Det handler om termisk konduktivitet og "termisk motstand" i overgangssjiktene mellom cpu-pasta og pasta-kjøleribbe. Idéellt sett ville man hatt CPU rett mot kjøleribbe med perfekt plane og perfekte flater mot hverandre. Dette blir dyrt og upraktisk så man må ha noe i mellom for å fylle inn de mikroskopiske "hulrommene" mellom CPU og kjøleribbe. Da vil man ha så tynt lag at man får metall mot metall og kun pasta der hvor det er hulrom.

Er fremdeles noen som tror at kjølepasta eller pads er med på å kjøle. Det stemmer jo ikke. Heller motsatt. Det isolerer.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 minutt siden):

For vanlige folk skal disse funke mer enn godt nok, videoen fra Gamers Nexus pleier å gå mer i dybden. Kjører man normalt og uten mye overklokking så er vel gjenbruk av disse like greit. Tenkte å teste selv ved neste bygging.

Det som kalles Thermal pads, ala det som skjermkort bruker til minne osv. må nok ikke brukes for CPU, vil ikke virke bra nok.

 

Ja, dette er jo samme video som jeg linket til lengre opp i tråden. GPU-pads er MYE tjukkere enn noe jeg ville brukt til CPU, de er som oftest rundt 1.5mm mens f.eks KryuSheet er 0.2mm.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Det hele bunner jo ut i fysikk. Ikke magi. Det handler om termisk konduktivitet og "termisk motstand" i overgangssjiktene mellom cpu-pasta og pasta-kjøleribbe. Idéellt sett ville man hatt CPU rett mot kjøleribbe med perfekt plane og perfekte flater mot hverandre. Dette blir dyrt og upraktisk så man må ha noe i mellom for å fylle inn de mikroskopiske "hulrommene" mellom CPU og kjøleribbe. Da vil man ha så tynt lag at man får metall mot metall og kun pasta der hvor det er hulrom.

Er fremdeles noen som tror at kjølepasta eller pads er med på å kjøle. Det stemmer jo ikke. Heller motsatt. Det isolerer.

Ja, her er det jo snakk om at fordelene er større enn ulempene, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (6 minutter siden):

Nei, GN er bra på  testing, absolutt. Men obs at denne testen er 3 år gammel ! Pads har utviklet seg en del siden da, også  hos Thermal Grizzly. Testen er ikke av det produktet jeg ville kjøpt i dag. 

Prinsippet er det samme, de termiske egenskapene som gjør de bra til noen applikasjoner, men ikke til andre, er fremdeles gjeldene.
Det er ikke noe i veien for å bruke dem, men bare ikke forvent like god ytelse som kjølepasta. Så jeg ville ikke ha brukt pads hvis ytelse er det viktigste, men hvis du vil slippe kjølepasta griseri(mange som bruker for mye kjølepasta😅) så er det bare å kjøre på :)
Det vil være mindre styr å bytte CPU-er hvis det er noe du gjør ofte f.eks.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (15 minutter siden):

Prinsippet er det samme, de termiske egenskapene som gjør de bra til noen applikasjoner, men ikke til andre, er fremdeles gjeldene.
Det er ikke noe i veien for å bruke dem, men bare ikke forvent like god ytelse som kjølepasta. Så jeg ville ikke ha brukt pads hvis ytelse er det viktigste, men hvis du vil slippe kjølepasta griseri(mange som bruker for mye kjølepasta😅) så er det bare å kjøre på :)
Det vil bare mindre styr å bytte CPU-er hvis det er noe du gjør ofte f.eks.

Tja, ser ikke helt hvorfor en pad av samme tykkelse som kjølepasta men med bedre varmeoverføringskoeffisient ikke skulle være like bra. De nye fase-skiftende padsene er laget nettopp til CPU-applikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...