Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Wall Dorf skrev (7 timer siden):

Kan jo være at det slurves litt under produksjonen på enkelte biler, det er i alle fall én som er i vinden for tiden?

Måtte kjøre hjem i iskald Tesla i 15 timer – reagerer på kunde­behandlingen (aftenbladet.no)

Påminnelse: Konteksten var hvorvidt produsentene følger reglene angående oppgitt WLTP rekkevidde. Vennligst følg med og slutt med whataboutisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

Påminnelse: Konteksten var hvorvidt produsentene følger reglene angående oppgitt WLTP rekkevidde. Vennligst følg med og slutt med whataboutisme.

Ja, enig i at sitatet handlet om WLTP, så det var kanskje bra for ham i fortellingen som ikke fikk varme fra varmeapparatet, han slapp kanskje unna med en ekstra lading pga det, for varmeapparatet påvirker vel WLTP vil jeg tro. Var kanskje noe disse bussene også slet litt med? Har produsentene noen tester å gi kjøperne angående dette på rekkevidden?

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 6.12.2023 den 11:12 PM):

Hydrogenbiler er både dyrere og tyngre enn sammenlignbare elbiler så der hjelper det lite. I tillegg mye mer og dyrere vedlikehold og kortere levetid. 

Dette stemmer nok ikke helt for en drosjeeier i Trondheim som hevder å spare 200 000 ved å kjøpe hydrogenbil i stedet for elbil i samme klasse. Så derfor kjøper han også hydrogenbil nr 2. 

– På tide å børste støvet av hydrogenbilsatsingen

– På tide å børste støvet av hydrogenbilsatsingen - SINTEF

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Dette stemmer nok ikke helt for en drosjeeier i Trondheim som hevder å spare 200 000 ved å kjøpe hydrogenbil i stedet for elbil i samme klasse. Så derfor kjøper han også hydrogenbil nr 2. 

– På tide å børste støvet av hydrogenbilsatsingen

– På tide å børste støvet av hydrogenbilsatsingen - SINTEF

Det der er jo bare tøys fra H2-lobbyen. Model S er i en mye høyere klasse enn Mirai, selv Model 3 som er noen hundre tusen billigere enn mirai har mere plass. Model Y er mye større innvendig og er også billigere enn mirai.

Og selv med høye strømpriser er det billigere å lade elbil pga h2-biler trenger 3-4 ganger mer strøm pr km for h2-produksjon. Bruktverdien er ikke-eksisterende da de har kort levetid og høye vedlikeholdskostnader. Sist jeg så hadde ingen h2-biler i Norge passert 100k km før skroting. Selv 1.gen Leaf fra 2011 har passerer ofte 200k, mener å huske en passerte 300k også.

 

Tydelig at han ikke har satt seg inn i saken også når han hevder elbiler må lades 8-10 timer i døgnet... da kan man kjøre mange tusen km i døgnet... 

Endret av RJohannesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Dette stemmer nok ikke helt for en drosjeeier i Trondheim som hevder å spare 200 000 ved å kjøpe hydrogenbil i stedet for elbil i samme klasse. Så derfor kjøper han også hydrogenbil nr 2. 

Han sammenlignet ikke med elbil i samme klasse. Han sammenlignet med Tesla model S 100D.

Husk at Toyota taper rundt 200 000 kr for hver Toyota Mirai som selges. Dette er en modell som har blodrøde tall i deres regnskap og som har vært helt avhengig av underprising både for å "fremme teknologien" og for å tilfredsstille de forventningene som de skapte i forkant. Toyotas toppleder Akio Toyoda har valg totalt feil strategi for selskapet og har fått massiv kritikk av aksjonærene. Akio måtte så bite i det sure eplet og annonsere en storstilt plan for å produsere batteribaserte elbiler, stikk i strid med hans personlige overbevisning om framtidens drivstoff. Kritikken dempet seg etter det, men Toyota er fortsatt et av de tregeste bilselskapene i verden til å elektrifisere sitt sortiment, sett i forhold til størrelsen på selskapet. Men enn så lenge så selger de fortsatt bra med bensin og diesel-biler siden el-andelen på verdensbasis fortsatt er lav.

I tillegg ga Toyota Norge en spesialavtale med ansatte i ASKO Trondheim der de kunne lease eller kjøpe hydrogenbiler svært billig som følge av at de hadde en hel bråte med usolgte eksemplarer som de slet med å bli kvitt. Prisen er konfidensiell, men disse Mirai-ene ble antagelig solgt langt under veiledende pris.

Egentlig burde noen fulgt opp artikkelen og prøvd å kontakte Rolf Ratejczak for å høre hans mening nå 1,5 år senere.

PS. Artikkelen er skrevet av en av Norges fremste hydrogenpropagandister, Steffen Møller-Holst, så ha dette i mente når dere leser. Journalist Christina Benjaminsen i Gemini er nok som andre journalister glad for å få ferdigskrevne artikler i fanget. Det er gratis arbeid og derfor lav terskel for å godkjenne og sette sitt navn på.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

Det der er jo bare tøys fra H2-lobbyen. Model S er i en mye høyere klasse enn Mirai, selv Model 3 som er noen hundre tusen billigere enn mirai har mere plass. Model Y er mye større innvendig og er også billigere enn mirai.

Og selv med høye strømpriser er det billigere å lade elbil pga h2-biler trenger 3-4 ganger mer strøm pr km for h2-produksjon. Bruktverdien er ikke-eksisterende da de har kort levetid og høye vedlikeholdskostnader. Sist jeg så hadde ingen h2-biler i Norge passert 100k km før skroting. Selv 1.gen Leaf fra 2011 har passerer ofte 200k, mener å huske en passerte 300k også.

 

Tydelig at han ikke har satt seg inn i saken også når han hevder elbiler må lades 8-10 timer i døgnet... da kan man kjøre mange tusen km i døgnet... 

Jeg trodde denne drosjeeieren hadde peiling på hva han selv drev på med, og hva han selv anså hva han hadde bruk for, så ikke vet jeg. Vet du årsaken til hvorfor hydrogenbiler må skrotes så tidlig, de er jo i utgangspunktet en elbil de også. Jeg har i alle fall ikke registrert at hydrogenbiler har så kort levetid som du nevner, men det kan jo bero på at de som har en og ikke får fylt drivstoff og ikke får solgt har måttet vrake dem for å få kjøpt seg noe annet?

Betaler 14.000 kr måneden for to biler de ikke får kjørt (motor.no)

Nå lysner det for hydrogenbil­eierne (motor.no) 

De rundt 150 som kjører hydrogenbil i Norge, hadde plutselig ingen steder å tanke bilene sine, da den andre operatøren, Hyop, hadde stanset driften året før.

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (15 minutter siden):

Jeg trodde denne drosjeeieren hadde peiling på hva han selv drev på med, og hva han selv anså hva han hadde bruk for, så ikke vet jeg. Vet du årsaken til hvorfor hydrogenbiler må skrotes så tidlig, de er jo i utgangspunktet en elbil de også. Jeg har i alle fall ikke registrer at hydrogenbiler har så kort levetid som du nevner, men det kan jo bero på at de som har en og ikke får fylt drivstoff og ikke får solgt har måttet vrake dem for å få kjøpt seg noe annet?

Betaler 14.000 kr måneden for to biler de ikke får kjørt (motor.no)

Nå lysner det for hydrogenbil­eierne (motor.no) 

De rundt 150 som kjører hydrogenbil i Norge, hadde plutselig ingen steder å tanke bilene sine, da den andre operatøren, Hyop, hadde stanset driften året før.

 

Han har sikkert peiling på å kjøre taxi, men har sikkert blitt lurt med på hypen rundt hydrogen, eller fått et veldig bra tilbud, Toyota har jo sittet inne med noen hydrogenbiler i flere år uten å få solgt de. 

En god del taxier kjører bare et skift, og da er det enkelt for eier å bare lade opp over natta, og om man kjører lenger, eller den går i flere skift er det bare snakk om 15-30 min for 300km ekstra, lett å ta i en pause.

 

Bare for noen få år siden gikk også mange taxi-eiere ut med at det var umulig for de å kjøre elbil, nå er det masse elbil-taxier rundt omkring, og de som kjøpte nye dieseltaxier klager på høye drivstoffpriser som utgjør mye når man kjører hele dagen.

https://e24.no/naeringsliv/i/G3z85l/de-kjoerer-like-langt-men-kjetil-betaler-over-6000-kroner-mer-for-drivstoff-i-maaneden-naa-gruer-han-seg-til-bompengene

 

Det ligger en del info i denne tråden om hydrogenbiler

Sturle S skrev (På 5.3.2020 den 5:10 PM):

Det er forresten ingen norske bilar med brenselcelle som har gått over 100.000 km.  Kan du forklare det?  Desse bilane skal jo ha so lang rekkjevidde.  Er det ingen som brukar den?  Rekorden er 85676 km, men den bilen vart avskilta i januar i fjor.  Av dei som framleis har skilt er rekorden 71055 km, registrert ved siste EU-kontroll i mars i fjor.  Bilen vart registrert i september 2015.  Det er vanskeleg å lage god statistikk over kor langt hydrogenbilane har køyrt frå dei vart registrert til dei vert avskilta, sidan dei fleste vert avskilta før fyrste EU-kontroll, men eg trur vi kan gå utifrå at dei som ikkje held i fire år heller ikkje har klart 100.000 km.  Av dei som har klart å komme seg gjennom minst ein EU-kontroll og no er avregistrert, er medianen 45737 km, men då ser eg vekk frå alle som vart avregistert før fyrste kontroll.  Det tilseier at levetida til hydrogenbilar med brenselcelle er svært kort, sjølv for dei hydrogenbilane som lever aller lengst.  Skulle gjerne visst grunnen til at bilane vert skrota so tidleg.  Det har nok ikkje mykje å gjere med hydrogenstasjonen som eksploderte pga den grenselause inkompetansen til NEL, sidan mesteparten av datagrunnlaget stammar frå lenge før eksplosjonen.  Den hydrogenbilen som har vore registrert lengst av alle som er registert p.t., med 6 år og 104 dagar, hadde berre gått 52089 km ved siste EU-kontroll.  Uvanleg lite for ein ny bil.  Mykje problem med bilen, kanskje?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Den hydrogenbilen som har vore registrert lengst av alle som er registert p.t., med 6 år og 104 dagar, hadde berre gått 52089 km ved siste EU-kontroll.  Uvanleg lite for ein ny bil.  Mykje problem med bilen, kanskje?

Det er stor forskjell på hvor langt hver enkelt kjører i løpet av et år. Jeg har en 7 år gammel bil, og har 5000km i året. Den har aldri vært inne på verksted unntatt for EU kontroller og sevice. Så det behøver ikke være problemer i det hele tatt, bare nedsnakking av et nytt bilkonsept som enda ikke er kommet skikkelig i gang ennå. Husk at elbilen har hatt en like vanskelig fortid på seg. Problemet for hydrogenbilene er at folk som eier dem kommer seg ikke så langt av gårde uten fyllestasjoner.

Men nå skal det snart bli en slutt på nedsnakking av konseptet - håper vi da! Det nye konseptet innebærer kanskje at man nesten kan si at man har med seg en "jerrykanne" ?

Smart løsning kan gi «Tesla-effekt» – men ikke på elbil

Namx hydrogenbil: Smart løsning kan gi «Tesla-effekt» - men ikke på elbil (tv2.no)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Hvis du er ærlig om dette, hvorfor forsøker du å "selge" konseptet hydrogenbiler så intenst? Hva driver deg?

Er du seriøs? Jeg har aldri brukt disse to navnene du viser til. Men at jeg har større interesse for hydrogen enn for el stemmer nok bra. Og det er fordi ren elektrisitet har vært mangelvare og er det fortsatt i større deler av verden. Det er større potensiale av å forske på bedre utnyttelse av hydrogen som i utgangspunktet er ren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (13 minutter siden):

Men at jeg har større interesse for hydrogen enn for el stemmer nok bra. Og det er fordi ren elektrisitet har vært mangelvare og er det fortsatt i større deler av verden. Det er større potensiale av å forske på bedre utnyttelse av hydrogen som i utgangspunktet er ren.

I verden produseres ca 95-98% av hydrogen ved dampreformering av metangass fra naturgass. Kaller du det "i utgangspunktet rent"?

Hvis ren elektrisitet er mangelvare i større deler av verden, hvordan mener du lagring av denne energimiksen med 30-60% virkningsgrad skal bedre situasjonen? Det vil direkte føre til et mye større primærenergibehov, i størrelseorden en dobling, som vi vet fornybart ikke vil få kapasitet til å erstatte før tidligst mot slutten av dette århundret. Det økte energibehovet må altså erstattes av fossil energi. Men hvorfor? Fossil energi er jo allerede regulerbar. Hva skal liksom lagringen da tilføre av verdi?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

I verden produseres ca 95-98% av hydrogen ved dampreformering av metangass fra naturgass. Kaller du det "i utgangspunktet rent"?

 

Hvis du leser hva jeg faktisk skriver hadde du sluppet å blande inn forurensning som metode for å utvinne den. Den kan utvinnes fra vindmøller og solpanel. Se sidene 1-4. Seilbåt utvinner hydrogen fra solpanelene på dekk. Se linken under - hydrogenbil med solceller på taket - bistår strømlevering til el systemet. Hvis man utnytter metangass til å spalte den om til hydrogen har jo dessuten prosessen gjort nytten ved å ikke la metangassen gå rett ut i luften, men der er co2 utslipp her også, men du må lese nøyere over hva jeg skriver - med bedre utnyttelse mener jeg også renere utvinning.

Wall Dorf skrev (13 timer siden):

Namx hydrogenbil: Smart løsning kan gi «Tesla-effekt» - men ikke på elbil (tv2.no)

Dette må du vite om hydrogen (forskning.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (11 minutter siden):

med bedre utnyttelse mener jeg også renere utvinning.

Dette er to motsetninger som ikke lar seg kombinere:

1. Bedre utnyttelse som i høyere effektivitet, mindre tap av energi, slik at man kan klare seg med mindre primærenergi.

2. Renere utvinning, som i mindre CO2-utslipp, metanutslipp etc.

Nr 1 betyr i praksis å gå bort fra elektrolyse som framstillingsmetode, mens nr 2 betyr økt bruk av elektrolyse som framstillingsmetode.

Bonuspunkt: Vi lever i en tid, 2023, som har et gitt utgangspunkt. Slik ting fungerer nå rent teknologisk, praktisk, økonomisk etc. Realiteten er her nå. Skal vi prøve å finne ut hvordan framtiden sannsynligvis blir så må man ha en realistisk plan for hvordan ting kan endre seg. Da må f.eks økt produksjon av primærenergi løses i riktig takt med økt energibehov, deriblant til hydrogenproduksjon. Man må også løse det økonomiske puslespillet i samme takt, for det er ikke økonomisk bærekraftig å basere regnestykket på evige subsidier i milliardklassen (f.eks satsing på havvind for å dekke både det økte primærenergibehovet og nedleggelse av fossil primærenergi). Begynner man å snakke om virkningsgrader som ikke finnes i 2023, så må man også ha en realistisk plan for å løse det teknologiske. Det er mye som må henge på greip - som i 2023 ikke gjør det i hydrogenbransjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Dette er to motsetninger som ikke lar seg kombinere:

1. Bedre utnyttelse som i høyere effektivitet, mindre tap av energi, slik at man kan klare seg med mindre primærenergi.

2. Renere utvinning, som i mindre CO2-utslipp, metanutslipp etc.

Nr 1 betyr i praksis å gå bort fra elektrolyse som framstillingsmetode, mens nr 2 betyr økt bruk av elektrolyse som framstillingsmetode.

Bonuspunkt: Vi lever i en tid, 2023, som har et gitt utgangspunkt. Slik ting fungerer nå rent teknologisk, praktisk, økonomisk etc. Realiteten er her nå. Skal vi prøve å finne ut hvordan framtiden sannsynligvis blir så må man ha en realistisk plan for hvordan ting kan endre seg. Da må f.eks økt produksjon av primærenergi løses i riktig takt med økt energibehov, deriblant til hydrogenproduksjon. Man må også løse det økonomiske puslespillet i samme takt, for det er ikke økonomisk bærekraftig å basere regnestykket på evige subsidier i milliardklassen (f.eks satsing på havvind for å dekke både det økte primærenergibehovet og nedleggelse av fossil primærenergi). Begynner man å snakke om virkningsgrader som ikke finnes i 2023, så må man også ha en realistisk plan for å løse det teknologiske. Det er mye som må henge på greip - som i 2023 ikke gjør det i hydrogenbransjen.

Nå tøver du en masse, les linken til 

Wall Dorf skrev (28 minutter siden):

Hvis du tror at elbilbatterier er noe likere så må du gjerne tro det, men det hjelper lite med bare å tro, man bør også vite.

Batteriet i elbilen til Jørn er trolig laget på kullkraft i Kina: – Det visste jeg ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...