Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trøbbel med termostat & vannbåren gulvvarme


Anbefalte innlegg

Jeg har vannbåren gulvvarme i hele leiligheten. Men nå funker det ikke på badet lenger. Badeflisene er kalde, og termostaten ser død ut (den har typisk grønt lys når den skal varme).

Lysbryteren funker. Men hver gang jeg slår lyset av og på igjen, så er det en periode med "knitrelyd" som om det er noe galt med det elektriske anlegget.

Ville dere tilkalt rørlegger eller elektriker?

 

IMG20231204103351.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Larzen_91 skrev (På 5.12.2023 den 9:07 PM):

Gikk ut fra det ja, men som sagt er det veldig vanlig å ha elektrisk gulvvarme på baderom, selv om resten av boligen har vannbåren varme.

Nei, det er det ikke. 

Finn skapet til VBV, og kjenn om det strømmer vann i røret til badet, det er merket. Hvis du vil kan du løfte av den aktuatoren på ventilen og skru den opp manuelt. 

Er termostaten på badet koblet til nettstrøm eller er det batteri? En del sånne er trådløse, og da kan det være at et nytt batteri i termostaten er alt som skal til. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (4 timer siden):

Nei, det er det ikke. 

Finn skapet til VBV, og kjenn om det strømmer vann i røret til badet, det er merket. Hvis du vil kan du løfte av den aktuatoren på ventilen og skru den opp manuelt. 

Er termostaten på badet koblet til nettstrøm eller er det batteri? En del sånne er trådløse, og da kan det være at et nytt batteri i termostaten er alt som skal til. 

Jo, det er det. Og sånn kan vi gå frem og tilbake. Jeg har ikke statistikk som viser hvor mange boliger med vannbåren varme ellers som har elektrisk gulvvarme på badet, men som elektriker har samtlige av kundene jeg har vært hos hatt elektrisk gulvvarme på badet, uavhengig av om de har vannbåren varme ellers i leiligheten/huset. Jeg vil tro det ikke er mindre vanlig nå, da en vanlig løsning på leilighetsprosjekter er at badene kommer ferdig bygget fra utlandet i bokser og bare løftes inn, og da kommer de med elektrisk gulvvarme.

Men det er åpenbart ikke tilfellet her ser det ut til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...