Gå til innhold

Qnap eller Synology nas


Anbefalte innlegg

Har idag ein gammal data med raid kontroller og har 4stk 2tb diskar i raid5. Har alt av bilder, filmar på denne, brukar utorrent på den til å laste ned filmar. Raid lagrinsplassen er sett opp som nettverksstasjon, og brukar hoveddatan min til å kopiere over bilda, film, dokument og sånt, til den dataen eg brukar til backup. Før så var backup dataen kobla til tv med hdmi, så eg hadde trådlaust tastatur til å sjå på filmar. Men etter at eg installerte plex så ser eg 99% av alt via app på smart tv og plex. Kun nokon videoar plex ikkje vil finne som eg ser "direkte".

 

Nå har støtta for raid kontrollen vore utgått lenge, og eg kjem ikkje inn via nettlesar for å lese ut status på diskane eller gjenoppbygge ved kræsj. Skal eg bytte til ny raid kontroller så må eg eigentleg skifte ut backup dataen og, for alt er gått ut på dato. Har da no sett på nas, og litt av fordelane med det. Feks å kunne komme til filene når eg er på tur via skytjeneste.

 

Har sett på Qnap TS433 , men ser jo no at Synology har eindel og. Det eg ønsker er å kunne ha diskane tilgjengeleg på lokalt nett for å kunne synke/ta backup, og eg vil køyre plex for å lettare få oversikt over bilder og film og kunne streame dei på smart tv. Hvis eg kunne ha køyrt torrent rett på den og, så hadde det vore flott. Vil den vere god nok for meg, eller burde eg gå for noko anna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, til den prisen så er det et bra kjøp, mye for pengene. Hvis budsjettet var rundt 2000kr mer så hadde jeg vurdert en Synology, har selv god erfaring med dem.

Det virker ikke som kravene dine er høye, så QNAP modellen vil nok dekke dine behov helt fint.
Når det gjelder torrentklienter, så vil jeg anbefale å bruke Docker, antar at det er en smal sak å kjøre docker containere på QNAP, i likhet med Synology :) 
Hvis du bare skal direkteavspille Plex i heimen så er NAS-en helt grei, men skal du transkode så må du nok har noe som er kraftigere eller støtter HW encoding, uten å ha sjekket veldig nøye så tror jeg ikke ARM prosessoren støtter sistnevnte.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
On 1.12.2023 at 9:30 PM, Hårek said:

Steve Gibson i Security Now er svært kritisk til gjentatte problemer med QNAP software. Er mye mer positiv til Synology.
 

Jeg vet ikke om jeg her vil si at det har vært de store forskjellene, for Synology har hatt sine "greier" også. Husk at mye av dette er basert på ganske standard tjenester - i praksis er det en liten Linux-basert server. Så er det litt opp til hvordan man konfigurerer og evt. hvilke tilleggstjenester man starter.

Det vanligste når det gjelder "sikkerhetsproblemer" med slike NAS-er, er at man eksponerer tjenester mot offentlig internett. I praksis, det er å be om problemer. Og med brukervennligheten av disse løsningene, er det mange som klarer å eksponere tjenester veldig enkelt. Og ja, produsentene reklamerer jo også med disse tjenestene. Samtidig har begge muligheter for en viss hardening, f.eks. gjennom ACL.

I en del tilfeller har det også vært modeller som ikke lengre har aktiv support - dvs. det kommer ikke oppdateringer - som har vært berørt. Eller tredjeparts programvaretillegg som kan installeres. 

I praksis også hvis du tar en Ubuntu Server-PC og starter de samme/lignende tjenestene og eksponerer det mot nett, vil man kunne ha et problem. Evt. også eldre modeller som ikke hadde opsjoner for autooppgradering, eller at det var deaktivert.

Både Synology og Qnap hadde også tidligere visse løsninger som guiden brukeren gjennom aktiveringen av en del tjenester, der UPnP IGD også ble benyttet til å eksponere tjenester mot nettet uten at vel kunden egentlig hadde brukt for det, men valgte å aktivere det. Altså eksponerte fordi de ikke forstod hva det betydde, og uten at de egentlig aksesserte NAS-en remote.

Har hatt flere NASer fra både Qnap og Synology. Har i dag to - en av hver. Stiller meg egentlig ganske "nøytral" mellom disse to merkene. De to NAS-ene jeg har er begge i samme segment, og rent byggkvalitetsmessig synes jeg Qnap-en er virker bedre. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...