Gå til innhold

Fagskole (120stp) + andre fag (60 stp) gi bachelor?


sdf123

Anbefalte innlegg

En på jobben sa at det ikke heter fagskolepoeng lengre, men vanlige studiepoeng når man tok fagskole utdanning. Og om man tok 60stp i tillegg til de 120stp som fagskole gir, så ville man ha en bachelor på 180stp?

Og man kunne gå videre på event master etter dette? 

Noen som har greie på dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sdf123 skrev (4 minutter siden):

Ok! 

Så om man tar feks fagskole automasjon og etterpå tar 60stp innen samme retning, så vil man kunne bruke det som en bachelor? 

Etter hva jeg har forstått må du ta ett spesifisert løp som fagskolen og høyskolene har blitt enig om. 

Evt kan en søke fritak for noen av fagene i ett normalløp men her er det ikke sikkert du får alle 120 så godkjent.

 

Men fagskolen kan nok svare mye bedre på dette enn meg 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 1.12.2023 den 4:45 PM):

Det ble vell endret for noen år siden at fagskole nå skal gi 120 sp slik at en kan bygge på med tilpassede 60sp for å oppnå bachelor. Men en kan ikke bare bygge på med random 60 sp

Du har helt rett i at man får studiepoeng fra fagskolen. Men i praksis betyr det bare at staten har endret navn på det. Fagskolepoeng og studiepoeng fra fagskole har samme status. Ergo kan man ikke regne med (det er opp til universitetene og høyskolene å avgjøre om de vil anerkjenne hele eller deler av en fagskoleutdanning som del av en grad) å kunne unnagjøre 2/3 av en høyskole/universitetsgrad på fagskolen.

I tillegg, i alle for teknisk fagskole er en del av studieløpet fag man mangler for å få generell studiekompetanse. For å komme inn på høyere utdanning er det en forutsetning av man har dette fra før. Så det skal vel holde hardt å få argumentert med at man har unnagjort 2/3 av en grad, når du umulig kunne hatt nok emner.

Kilde: https://www.nokut.no/fagskule--hogare-yrkesfagleg-utdanning/ofte-stilte-sporsmal/

Sitat

Studiepoeng fra fagskole har samme status som fagskolepoeng hadde, men det er ikke det samme som studiepoeng fra høyere utdanning. Studiepoeng fra fagskole er ikke anerkjent som en del av European Credit Transfer and Accumulation System, som brukes mellom høyere utdanningsinstitusjoner i Europa.

Kunnskapsdepartementet har laget et skriv som bekrefter at studiepoeng fra fagskole og fagskolepoeng betyr det samme. Du kan selv laste ned Kunnskapsdepartementets skriv (pdf).

 

Uten at jeg har sjekket så mye opp i dette selv, så kan jeg tenke meg til at man f.eks. kan slippe unna grunnleggende emner i en høyskolegrad dersom man har relevant fagskoleutdanning. Et eksempel vil være at man kan slippe elektrisitetslære i et utdanningsløp for elektroingeniør dersom man har en fagskolegrad innen elektro. Det ville i såfall vært 3. gang man har elektrisitetslære, om man har gått VGS->Fagbrev->Fagskole->Høyskole. Da kaster man jo bort tiden til alle. Men som sagt, det er helt og holdent opp til utdanningstedet å avgjøre dette.

  

Mttrz12 skrev (På 6.12.2023 den 4:16 AM):

Jeg mener hvor står det at 120stpd i fagskoleutdanning (høyere fagskole) kan inngås i en bachelor? 

Det står ingen steder.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
On 1.12.2023 at 4:41 PM, sdf123 said:

En på jobben sa at det ikke heter fagskolepoeng lengre, men vanlige studiepoeng når man tok fagskole utdanning. Og om man tok 60stp i tillegg til de 120stp som fagskole gir, så ville man ha en bachelor på 180stp?

Og man kunne gå videre på event master etter dette? 

Noen som har greie på dette? 

Studiepoeng er ikke det samme som studiepoeng. De må være relevante og godkjente for den konkrete høyere utdanningen. De jeg kjenner med Bachelor og relevant fagskoleutdannelse fra tidligere fikk fratrekk for 60 studiepoeng av 180 på høyskolen.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (10 minutter siden):

Studiepoeng er ikke det samme som studiepoeng. De må være relevante og godkjente for den konkrete høyere utdanningen. De jeg kjenner med Bachelor og relevant fagskoleutdannelse fra tidligere fikk fratrekk for 60 studiepoeng av 180 på høyskolen.

Før eller etter denne nye avtalen? Og gikk de ett løp som hadde sammarbeid med fagskolen?

Lenke til kommentar
sdf123 skrev (På 1.12.2023 den 6:30 PM):

Ok! 

Så om man tar feks fagskole automasjon og etterpå tar 60stp innen samme retning, så vil man kunne bruke det som en bachelor? 


Hvis skolen har lagt til rette for det. 
Er dessverre/heldigvis (Alt etter hva den enkelte måtte mene) ikke slik at man kan ta 2 år med "hva som helst" og deretter bygge på med 1 år bachelorutdanning innen noe helt annet i etterkant for å få det godkjent. 

Men det har poppet opp en del rundt omkring nå.

Som et eksempel ser jeg blant annet at Noroff nå tilbyr 2-årig fagskoleutdanning innen Nettverk og IT-sikkerhet som gir deg 120 studiepoeng og en "høyere fagskolegrad". 
Dersom du ønsker kan du deretter bruke 1 år til og vipps så har du bachelor i Cyber-security. 
Dette gir jo (i mitt hode) god mening da det henger sammen. 
Vil ikke bli altfor overrasket om det finnes tilsvarende innen automasjon osv.

Dersom dette er noe du vurderer ville jeg jo absolutt tittet litt på de forskjellige fagskolene, de ønsker jo som regel flest mulig studenter og er derfor relativt flinke til å flagge hvis de har et løp som ender i Bachelor. 

 

Lykke til om du går for høyere utdanning. :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Dette vill vell gi to ikke fullførte utdanninger?😅

Nope, men alle de offentlige høgskolene jeg har sett har ihvertfall mulighet til å gi fri bachelor. Man må jo ofte ha fordypning og skrive selvstendig oppgave på minimum 10stp. Tror særlig sistnevnte kan bli et problem. Finner ingen selvstendige skriftlige arbeider på de fagskolene jeg har sett

Endret av majer
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har egentlig et lignende problem, har tidligere gått 2 årig frontend utvikling på Noroff fagskole og fått meg jobb siden, men jeg blir ofte spurt på intervju om jeg har en bachelor og jeg føler at dette kan bremse utviklingen av karrieren min etterhvert. 

Er det noen som har bygd på en fagskole grad for å få en bachelorgrad? Prøver å finne hvordan jeg kan gjøre det enklest mulig men det er begrenset med info på nettet. Spesielt om mann ikke har lyst å si opp fulltidsjobben.

Eneste alternativet jeg finner er IU university og håpe å få godkjent noen emner fra fagskolen, men det blir litt dyrt. 

Lenke til kommentar
teapot skrev (8 timer siden):

Har egentlig et lignende problem, har tidligere gått 2 årig frontend utvikling på Noroff fagskole og fått meg jobb siden, men jeg blir ofte spurt på intervju om jeg har en bachelor og jeg føler at dette kan bremse utviklingen av karrieren min etterhvert. 

Er det noen som har bygd på en fagskole grad for å få en bachelorgrad? Prøver å finne hvordan jeg kan gjøre det enklest mulig men det er begrenset med info på nettet. Spesielt om mann ikke har lyst å si opp fulltidsjobben.

Eneste alternativet jeg finner er IU university og håpe å få godkjent noen emner fra fagskolen, men det blir litt dyrt. 

Ta kontakt med universitetet du ønsker å studere ved. Legg ved det du har i dag og søk om fritak i fag basert på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...