Gå til innhold

Posten har rotet bort sporet pakke til 3000,-


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Posten har selvfølgelig et ansvar når de mister en pakke. Men at de har et ansvar er ikke det samme som at TS har krav på noe.

Jussen blir litt komplisert i dette, da det er internasjonall logistikk og flere land sine juridiske forutsetninger som blir gjeldende, men kort fortalt så er vel veien slik:

Selger -> avtale med lokalt fraktselskap -> avtale med posten. Hva selger eventuelt har krav på er da avhengig av hvilken avtale selger har inngått med lokalt fraktselskap. Om han ikke har noe krav ovenfor lokalt fraktselskap, så vil ikke lokalt fraktselskap fremsette noe krav ovenfor posten.

Kjøper -> selger

Det er selger som har ansvaret for at en pakke leveres, og det er selgers problem om posten eller det lokale fraktselskapet mister pakken. Her er det også relevant juss i landet hvor pakken selges, altså er kjøper nødt til å hevde sin rett i tyskland, gitt at man faktisk har et reellt krav i tyskland, da det ikke er gitt at reglene er lik som i Norge. 

 

tldr: selv om du skal få en pakke fra posten, så er ikke du posten sin kunde, og du har ingenting med denne pakken å gjøre, utenom at den skal leveres til deg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

 

Kan du avklare: Fikk du opp sporing for pakkenummeret på dhl.de sine nettsider? Kan du evt. poste screenshot?

Prime Express er et begrep som brukes innen postsystemet. Jeg tror ikke pakken er sendt med ffraktfirmaet "Prime Express" fra Tyskland.

"Prime Expres" er et brev-produkt, med dårligere sporing enn pakke-produktene. Dette har ingenting med fraktfirmaet "Prime express" å gjøre. Ved mange etterlysninger på slike sendinger viser det seg at den ligger på Post i butikk, men butikken har glemt å skanne den inn.

 

torbjornen skrev (1 time siden):

Det er pussig at det ikkje står noko om "customs" i sporinga. Men om det er det som er problemet burde vel iallefall pakken ha "forsvunne" lenge før den vart "lastet opp for utkjøring"?

Enig, men for at et brev skal toll-klareres, må det være påført handelsfaktura eller proforma-faktura på utsiden. Hvis det ikke er gjort, og denne er sendt uten verdi, har også mottager her unndratt mva.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
torbjornen skrev (1 time siden):

Det er pussig at det ikkje står noko om "customs" i sporinga. Men om det er det som er problemet burde vel iallefall pakken ha "forsvunne" lenge før den vart "lastet opp for utkjøring"?

pakken er kjøpt via ebay, så moms er allerede betalt.

men det er kjøpt fra en privatperson som ikke har gjort noe galt- så synes det blir feil å kreve pengen igjen fra de, når posten er de som har rotet vekk pakken.

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (1 minutt siden):

pakken er kjøpt via ebay, så moms er allerede betalt.

men det er kjøpt fra en privatperson som ikke har gjort noe galt- så synes det blir feil å kreve pengen igjen fra de, når posten er de som har rotet vekk pakken.

Ebay tar normalt bare moms når avsender er firma registrert i VOEC:
https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/

Du kan godt synes at det er feil, men det er nå en gang slik at det er avsender som er erstatningsberettiget når gods er på avveie, og ikke mottager. Så du må rette kravet ditt til avsender.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
iknutis skrev (3 minutter siden):

Ebay tar normalt bare moms når avsender er firma registrert i VOEC:
https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/

Du kan godt synes at det er feil, men det er nå en gang slik at det er avsender som er erstatningsberettiget når gods er på avveie, og ikke mottager. Så du må rette kravet ditt til avsender.

nei, moms trekker automatisk på det du handler fra ebay, og slik har det vært det siste året minst.

Lenke til kommentar
Slettet-imMmrOha skrev (2 timer siden):

men det er kjøpt fra en privatperson som ikke har gjort noe galt- så synes det blir feil å kreve pengen igjen fra de, når posten er de som har rotet vekk pakken.

det er jo i praksis ikke selger du krever penger tilbake av, men hans fraktselskap. Men er vel han som må henvende seg dit.

Burde være plankekjøring for fraktselskapet, de sporer pakken og vil se den ikke er utlevert til deg.

btw, jeg har opplevd at hvis pakke ikke får plass i postkassen, så er det ikke alltid budet kjører rett innom til butikken, men tar med tilbake til arbeidsplassen/basen de holder til. Husker jeg fikk sms om for stor pakke på morran, på ettermiddagen dro jeg til butikken for å hente, men nei, var ikke der. måtte tilbake dagen etter. I ditt tilfelle må den ligge hos de, eller i butikken, og ikke blitt "oppdaget". Vet du hvem postbudet er som var på runden dagen den ble forsøkt levert? Du burde oppsøke både butikken og der postbudene holder til. Det er ytterst ytterst sjelden post stjeles (med tanke på mengden som håndteres)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...