Gå til innhold

Trenger hjelp angående en strømadapter


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et juletre med LED lys fra USA, denne har da en strømadapter (se vedlagt bilde)
Den passer jo selvfølgelig ikke i uttaket i veggen her hjemme, så det jeg lurer på er:
Kan jeg erstatte adapteren med en adapter som funker her i Norge? evt kan noen guide meg litt?
eller må jeg ha en overgang/omformer?
Takk er tid og hjelp :)image.thumb.jpeg.d162c83f1f71430578fbd99431101bf1.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For sikkerhets skyld siden du nevner overgang: Ikke bruk denne med et enkelt adapter som bare gjør at du fysikt kan plugge inn denne i støpselet i Norge: Denne er merket med bruk på 120-volts nett, og kan ikke brukes uten videre i 240-volts nettet vi har i Norge. Mange andre adaptere som for eksempel mobiltelefonladere er ofte merket med 120-240V inn, og kan da brukes med et enkelt adapter som bare er en overgang mellom de fysiskt forskjellige pinnene. Det gjelder altså ikke i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, MrSmiff said:

Hei.

Jeg har et juletre med LED lys fra USA, denne har da en strømadapter (se vedlagt bilde)
Den passer jo selvfølgelig ikke i uttaket i veggen her hjemme, så det jeg lurer på er:
Kan jeg erstatte adapteren med en adapter som funker her i Norge? evt kan noen guide meg litt?
eller må jeg ha en overgang/omformer?
Takk er tid og hjelp :)image.thumb.jpeg.d162c83f1f71430578fbd99431101bf1.jpeg

Hvis det er verdt det i forhold til å bare kjøpe nytt juletre i Norge, kan kanskje en av disse være et alternativ:

https://www.prisjakt.no/search?search=110v omformer&sort=lowest_price%3Aasc

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromadaptrer/acac-stromadapter/230-110-v-omformer-p44098

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromadaptrer/acac-stromadapter/230-110-v-omformer-p44098

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-240v-to-120v.html?g=y&SearchText=240v+to+120v&sortType=price_asc

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=240v+to+120v&_sacat=0&_sop=15

NBNB: Husk å eventuellt kjøpe et adapter som omgjør nettspenningen på 240V i Norge til 110V som de har i USA, og ikke bare et adapter som gjør om på de fysiske pinnene uten å gjøre om på spenningen.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Er tilkoblingen til juletreet fast/kan ledningen kobles fra juletreet enten ut fra spenningsforsyningen som du har lagt ut bilde av eller ved juletreet? Kan man for eksempel skru av koblingen på høyresiden av spenningsforsyningen på bildet? Kan du eventuellt legge ut så detaljert bilde av koblingen som mulig? Gjerne bilder fra fler perspektiver hvis det kan vise mer innformasjon/fler detaljer.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (46 minutter siden):

Er tilkoblingen til juletreet fast/kan ledningen kobles fra juletreet enten ut fra spenningsforsyningen som du har lagt ut bilde av eller ved juletreet? Kan man for eksempel skru av koblingen på høyresiden av spenningsforsyningen på bildet? Kan du eventuellt legge ut så detaljert bilde av koblingen som mulig? Gjerne bilder fra fler perspektiver hvis det kan vise mer innformasjon/fler detaljer.

Ja den grønne "pluggen" kan skrues av.
Jeg lurte liksom på om jeg kunne erstatte den med noe som dette: https://www.clasohlson.com/no/Stromadapter-24-V-DC-24-W-/p/51-3499
Ikke akkurat den, men noe som ligner. 
Tanken min er så lenge "outputten" er like på den så tenkte jeg at det ville kunne gå hvis du skjønner hva jeg mener.
Jeg har ikke et bedre bilde da jeg ikke har den foran meg dessverre.

Lenke til kommentar

Blir jo håpløst å svare på så lenge vi ikke vet polarisering (hvor+/- er), om koblingene går omhverandre, spesifikasjonene og toleransene på lysdiodene på juletreet og så videre. Spenningsforsyningen "oddeh" linket til gir 3V for mye, og spenningsforsyningen du linket til gir 4V for lite.

Omformerene jeg linket til gir de 110V som spenningsforsyningen din skal ha, så slik sett er den løsningen "idiotsikker".

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Blir jo håpløst å svare på så lenge vi ikke vet polarisering (hvor+/- er), om koblingene går omhverandre, spesifikasjonene og toleransene på lysdiodene på juletreet og så videre. Spenningsforsyningen "oddeh" linket til gir 3V for mye, og spenningsforsyningen du linket til gir 4V for lite.

Omformerene jeg linket til gir de 110V som spenningsforsyningen din skal ha, så slik sett er den løsningen "idiotsikker".

Jeg vet at den jeg linket til gir for lite volt. men tanken min var at noe sånt ville fungert hvis jeg fant en som matchet den jeg har. bortsett at volten inn ville jo vært 230.
Så tanken min var en sånn adapter til 230v, men med samme "ut" som den jeg har.
 

Lenke til kommentar

Du trenger 28 volt og 0.28 ampere ut tIl led lysene. 

Kjøp deg et AC/DC 19V adapter som kan levere rundt 2 ampere eller mer. Disse er ganske vanlige og fåes mange steder. Gamle laptop adaptere kan fint brukes feks. Jeg har flere hvis du vil ha en slik. 

Det eneste du må gjøre er å finne ut polariteten på lysene. Med et mulitimeter kan du måle det. 

Prøv først med et 19V adapter og se om dem lyser. Hvis ikke, så kobler du på en slik mellom adapteret og lysene og justerer den inn på 28V.

https://www.aliexpress.com/item/33025861849.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.35.1ded18025awzSu

Det blir jo litt "cowboy" og mye styr, å det enkleste er å kjøpe en ny led slynge som er laget for bruk i Norge. Men har du lyst har du lov :) 

Lenke til kommentar

Du trenger i såfall en 100 ohm motstand som takler 10 watt eller mer hvis du finner en måte og gi den 28V på, som feks. Det jeg nevnte over. Det er ikke noe problem i utgangspunktet og fikse dette, men det krever en viss basic kunnskap rundt hvordan dette funker. 

Det enkleste er å kjøpe nye led lys i Norge. 

Hvis du på død og liv MÅ bruke disse led lysene du har så du frem med multimeter, loddebolt samt kjøpe noen deler. Jeg har trolig det du trenger i kjelleren. Bor du nærheten av Fredrikstad så du jo ta deg en tur til meg, så kan vi finne ut av det som et slags "hobbyprosjekt" :) 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Bjerknez said:

Du trenger i såfall en 100 ohm motstand som takler 10 watt eller mer hvis du finner en måte og gi den 28V på, som feks. Det jeg nevnte over. Det er ikke noe problem i utgangspunktet og fikse dette, men det krever en viss basic kunnskap rundt hvordan dette funker. 

Det enkleste er å kjøpe nye led lys i Norge. 

Hvis du på død og liv MÅ bruke disse led lysene du har så du frem med multimeter, loddebolt samt kjøpe noen deler. Jeg har trolig det du trenger i kjelleren. Bor du nærheten av Fredrikstad så du jo ta deg en tur til meg, så kan vi finne ut av det som et slags "hobbyprosjekt" :) 

OP/TS skriver "juletre med LED lys", ikke lyslenke-LED-slynge... Tviler på at LED-lysene på juletreet er utbyttbare.

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

Man kan jo også avansere litt med å kjøpe en slik ledslynge:
https://www.aliexpress.com/item/1005006145390808.html?spm=a2g0o.productlist.main.21.68d21f87DXdYZ5&algo_pvid=dde51361-516e-4fbf-9657-71fb03dcd383&algo_exp_id=dde51361-516e-4fbf-9657-71fb03dcd383-10&pdp_npi=4%40dis!NOK!488.52!161.22!!!319.38!!%402101fb0f16999241996108867e0c64!12000035964912594!sea!NO!901862616!&curPageLogUid=YHQYUDnJHq33

så trenger man en mikrokontroller hvor man installerer WLED på og brått kan man justere alt via app, bpde farge, automasjoner og animasjoner etc. 

Denne lyslenken krever 12V men den fåes også i 5V versjon. 
 

Hvilken spenning man velger kommer ann på hvor lang slyngen skal være og hvor mange led man trenger. 5V string mister spenning ganske fort og allerede etter rundt 100 stk led. Med 12v kan man ha over dobelt så mange LED uten synlig spenningstap. 

joda, man kan kjøre "voltage injection" og eliminere det med spenningstap, og mulighetene er mange, men WS2811 er bra saker. Har brukt slike som juletrelys de siste to årene. Man kan programmere alt via app. 

Jeg har laget en egen plug amd play controller for disse. Man bare kobler led slyngen satm strømforsyner til en modul jeg har laget og åpner appen på telefonen og kobler mikrokontroller som styrer disse til wifi nettverket. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Bjerknez said:

It's the same shit :) 

jeg mente ikke at han skulle bytte ut led lysene, men kjøpe en helt ny lyslenke inkludert strømforsyning.

Nei, det er IKKE det samme: En lyslenke/LED-slynge er en spenningsforsyning og ledning med LED-lys. Et "juletre med LED lys" er et tre med spenningsforsyning tilkoblet en lyslenke/LED-slynge montert på juletre'et. Det er med andre ord et større og mer komplekst, og dermed dyrere produkt enn BARE en lyslenke/LED-slynge. Så nei: Det er trolig ikke bare å "kjøpe en helt ny lyslenke inkludert strømforsyning" siden det trolig ikke bare er en lyslenke/LED-slynge dette dreier seg om...

Lenke til kommentar

Altså, bare for å bruke t-skje metoden her for å forklare hva jeg mente. 

Kast de lysene du har i søpla, inkludert strømforsyner, støpsler, og led lys etc. så rusler du ned på på Clasern eller et egnet sted og kjøper deg egnet juletrebelysning inkludert strømforsyning og alt. 

Det er det enkleste. 

Hvis du på død og liv av en eller flere grunner MÅ bruke de LED lysene du har, så kompliserer det en del. Litt avhengig av hvor langt du ønsker å dra dette. Men jeg ville uansett kastet den 120VAC adapteret du har. Det vil trolig ikke funke uansett. Jeg tror neppe denne funker på 240VAC nett. I følge etiketten vil den vertfall ikke funke. Enten så går den opp i røyk, eller så ryker det en intern sikring. 

Kast den i søpla.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
MrSmiff skrev (På 13.11.2023 den 7:03 PM):

Hei.

Jeg har et juletre med LED lys fra USA, denne har da en strømadapter (se vedlagt bilde)
Den passer jo selvfølgelig ikke i uttaket i veggen her hjemme, så det jeg lurer på er:
Kan jeg erstatte adapteren med en adapter som funker her i Norge? evt kan noen guide meg litt?
eller må jeg ha en overgang/omformer?
Takk er tid og hjelp :)image.thumb.jpeg.d162c83f1f71430578fbd99431101bf1.jpeg

Led har ganske bred spenningstoleranse så du kan prøve om det går med et adapter som går fra 230v ac til 24v dc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 14.11.2023 at 2:35 AM, Bjerknez said:

Altså, bare for å bruke t-skje metoden her for å forklare hva jeg mente.

Han har ikke noen LED-lys. Han har et helt juletre sikkert med integrerte LED-lys. Og det er amerikansk og dermed kanskje av spesiell interesse, amerikansk stil, gamle minner, ... hva vet jeg.

Derfor vil han bare erstatte strømforsyningen, ikke hele amerikanske juletre med  amerikansk stil, gamle minner osv.

Slik forstår jeg det i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...