Gå til innhold

Hvordan gjøre livet best mulig?


Anbefalte innlegg

Eckhart Tolle på den ene siden hevder at det å fokusere på her og nå er selve kilden til et greit liv.

Men på den andre siden, hadde Gengis Khan et poeng, hvor han løst gjenfortalt oppfordret til å tvinge din fiende til løpstrening, ha uinvitert fest hjemme hos sin fiende, se de som bryr seg om han gråter sine armodige tårer, og voldta hans hustrus og døtres geiter?  Er det kilden til lykke i livet slik han hevdet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (4 timer siden):

Du kan jo prøve, se hvor lykkelig/ulykkelig du blir etterhvert. 🥳

Hvis man skal velge den veien, bør man vel kanskje helst ha evnen / makt til å slippe unna med det?  Gengis Khan klarte vel aldri å selvrealiserings målet sitt.  Han prøvde å leve evig, men fulgte vel ikke sølibatrådet som han blant annet fikk tips om, så han døde vel litt bitter på grunn av det.  Han ønsket vel å erobre hele verden, men måtte nøye seg med bare store deler av den?   n00b?

Endret av Investigator224
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (16 minutter siden):

Hvis man skal velge den veien, bør man vel kanskje helst ha evnen / makt til å slippe unna med det?  Gengis kan klarte vel aldri å selvrealiserings målet sitt.  Han prøvde å leve evig, men fulgte vel ikke sølibatrådet som han blant annet fikk tips om, så han døde vel litt bitter på grunn av det.  Han ønsket vel å erobre hele verden, men måtte nøye seg med bare store deler av den?   n00b?

Trodde noe av cluet var at folk rundt  skulle se/oppleve hvor lykkelig man kan bli 😄

Grunnen til at Gengis feilet får vel bli en annen diskusjon 🙂

Tenker store distanser og mangel på umiddelbar kommunikasjon fra en kant av riket til den andre var medvirkende årsak.

 

Edt; Skrev en lang vegg av tekst som beskrev nøyaktig svar på "Hvordan gjøre livet best mulig?", men mas om oppdatering av android og en del missclick grunnet det fjernet min edit. Synd..

Endret av Duriello
Fack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (10 minutter siden):

Trodde noe av cluet var at folk rundt  skulle se/oppleve hvor lykkelig man kan bli 😄

Grunnen til at Gengis feilet får vel bli en annen diskusjon 🙂

Tenker store distanser og mangel på umiddelbar kommunikasjon fra en kant av riket til den andre var medvirkende årsak.

Han burde nok hørt mer på denne sangen han godeste Ghengis...   Hans feil.


Ghengis Khan et eksempel på negativ selvrealisering?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (15 minutter siden):

Kan du utdype litt?

Våre indre liv består av en rekke ulike ønsker, drømmer, lyster, ambisjoner, verdier, meninger, et cetera. Kall det følelser. 

Det ytre liv er alt vi gjør - menneskene vi omgås, jobben vi utfører, hobbyene vi bedriver, meningene vi ytrer, kreativiteten vi utviser, men også helt hverdagslige ting som maten vi spiser og seriene vi ser på og produktene vi kjøper. 

Når det ytre og indre korrelerer, opplever vi lykken.  

Utfordringen er at vi mennesker ofte ikke vet hva vi vil. Eller at vi tror vi vil det samme som andre og dermed jager feil ting. Eller at vi blir fanget av relasjoner, uvaner, mentale lidelser eller andre ytre omstendigheter som på ulike måter setter bånd på oss. 

For å ta et dramatisk eksempel: en homofil person som må leve i skapet med sin legning kan aldri være lykkelig. Det er ingen korrelasjon mellom det indre og det ytre. 


(det finnes dog en buddhistisk motgift til alt dette, aksept, midlertidighet og alt det der, men det er en annen historie)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg liker tanken på Sisyphus som ruller stenen opp fjellet jeg, selv om stenen altid faller ned igjen, og Camus sin tolkning av den. Ikke så ulik Zygmunt Bauman sin påstand om at lykken ikke er en problemfri tilværelse, men det å finne løsninger og overkomme problemer. Med andre ord trenger vi motstand og vanskeligheter, også får vi mestringsfølelse av å fikse de.

Ellers er det selvforklarende at man får mer glede hvis man lærer seg å sette pris på de små ting i livet. Sånn sett kan man se på lykke som en evne. Noen evner ikke å være så veldig lykkelig, andre evner det. Hvis jeg må velge en av de som trådstarter nevner blir det helt klart Echart Tolle. Men han respekterer jeg mest for å ha en 'god' praksis på hvordan man kan vokse seg ut av 'pain body'en sin. Den liker jeg. Noen mennesker har et så stort indre drama at de på sett og vis er sin egen verste fiende. Det må være fryktelig slitsomt å ha det sånn! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Neffi skrev (7 minutter siden):

Jeg liker tanken på Sisyphus som ruller stenen opp fjellet jeg, selv om stenen altid faller ned igjen, og Camus sin tolkning av den. Ikke så ulik Zygmunt Bauman sin påstand om at lykken ikke er en problemfri tilværelse, men det å finne løsninger og overkomme problemer. Med andre ord trenger vi motstand og vanskeligheter, også får vi mestringsfølelse av å fikse de.

Jeg har tenkt tanken om å havne i en kristen himmel...   null utfordringer og evig liv......    Sitte der som en lykkezombie til evig tid.....  jaja, hver sin smak.

Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (1 minutt siden):

Jeg har tenkt tanken om å havne i en kristen himmel...   null utfordringer og evig liv......    Sitte der som en lykkezombie til evig tid.....  jaja, hver sin smak.

Ja, men desserten kommer først etter middagen, ellers blir ikke middagen god og desserten bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (7 minutter siden):

Jeg har tenkt tanken om å havne i en kristen himmel...   null utfordringer og evig liv......    Sitte der som en lykkezombie til evig tid.....  jaja, hver sin smak.

Ikke glem harpen! 🎼🎵🎶 Hvis du ikke kan spille harpe fra før skal du få nok å gjøre i lang tid fremover. 😅

Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (1 time siden):

Kunne du utdypet denne andre historien? :)

Det handler om å aksepterer tingenes midlertidige tilstand.

Alt, fra tanker, følelser, hendelser, relasjoner, ja, selv livet, er midlertidig, og gjennom meditasjon og kontemplasjon kan man fri seg fra det konstante jaget etter å ønske noe og bare akseptere øyeblikket. Først da vil man finne ekte lykke, bliss som de sier på engelsk, eller nirvana. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...