Gå til innhold

Hvordan gjøre livet best mulig?


Anbefalte innlegg

En klassisk metode er simpelthen å senke forventningene. I dagens samfunn er det ikke måte på hva en skal oppnå i løpet av livet. Solid fysisk og mental helse, stabil økonomi og sunne relasjoner er vel de grunnleggende faktorene for å holde hodet over vannet, men utover det synes jeg at folk burde reflektere selv over hva som faktisk gjør de lykkelige. Er lykke i seg selv et kritisk mål? Kan en finne me progresjon, utvikling, visdom og tilfredshet ved å overkomme ulykkelige omstendigheter?

Ellers skal jo meditasjon og empati også være gunstig, her er litt om en monkdude som kalles 'verdens mest lykkelige mann' .

https://en.wikipedia.org/wiki/Matthieu_Ricard 

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (3 timer siden):

Det handler om å aksepterer tingenes midlertidige tilstand.

Alt, fra tanker, følelser, hendelser, relasjoner, ja, selv livet, er midlertidig, og gjennom meditasjon og kontemplasjon kan man fri seg fra det konstante jaget etter å ønske noe og bare akseptere øyeblikket. Først da vil man finne ekte lykke, bliss som de sier på engelsk, eller nirvana. 

Jøss, jeg reflekterte senest i går over egen angst over tingenes tilstand i verden, frykt for atomkrig med mere.   En kompis sa til meg at menneskeheten er bare midlertidig og vi kommer til å dø ut. Da ga angsten seg. 

Forøvrig er det som gir meg mest indre ro er vissheten om at jeg skal dø.  Det er skikkelig digg å vite det.  Uansett hvor ille ting blir, så skal jeg få lov til å dø. 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (24 minutter siden):

Jøss, jeg reflekterte senest i går over egen angst over tingenes tilstand i verden, frykt for atomkrig med mere.   En kompis sa til meg at menneskeheten er bare midlertidig og vi kommer til å dø ut. Da ga angsten seg. 

Forøvrig er det som gir meg mest indre ro er vissheten om at jeg skal dø.  Det er skikkelig digg å vite det.  Uansett hvor ille ting blir, så skal jeg få lov til å dø. 

 

Tilsynelatende kan en til og med 'dø' før kroppen svikter totalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ego_death

 

Om dette fører til mer eller mindre lykke er jeg ikke sikker på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (På 9.11.2023 den 11:51 AM):

Eckhart Tolle på den ene siden hevder at det å fokusere på her og nå er selve kilden til et greit liv.

Men på den andre siden, hadde Gengis Khan et poeng...

Kanskje Friedrich Nietzsche var inne på noe?

«Hva er godt?-Alt som forsterker følelsen av makt, viljen til makt, makten selv i menneskene. Hva er dårlig?-Alt som stammer fra svakhet. Hva er lykke?-Følelsen av at makten vokser, av at en motstand blir overvunnet.»
    - Fra Nietzsches «Antikrist», avsnitt 2.

Eller kanskje det ligger noe i at «uvitenhet er lykke»?

«Dersom det for eksempel ligger en lykke i det å tro seg frelst fra synden, så er det ikke en nødvendig forutsetning at mennesket er syndig, bare at det føler seg syndig. Men dersom fremfor alt tro er nødvendig, så må man bringe fornuften, erkjennelsen, og forskningen i miskreditt: Veien til sannheten blir til den forbudte vei.»
    - Fra Nietzsches «Antikrist», avsnitt 23.

Disse sitatene er forsåvidt tatt ut av sin kontekst, og bør egentlig leses som del av Nietzsches øvrige kritikk av kristendommen, men jeg synes de har en universell betydning også.

Endret av O3K
Rettet skrivefeil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...