Gå til innhold

Er lav barnefødsel i Norge et konsekvens av Klimakrisen?


Anbefalte innlegg

Opsat500 skrev (4 timer siden):

Jeg tar meg tid. Det går så klart på bekostning av andre ting jeg sikkert kunne gjort i stedet, men barna er bare små i en periode. 

Nytt hus, belaant til pipa. Maatte bare ha bil. Tvillingbarnevogn, osv Kjoerte til og med taxi, paa julaften.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (9 timer siden):

Hva er «lykke» ?
Jeg mistenker at undersøkelsen din baserte seg på premissene om at å ha småbarn er fælt og at jenter ikke må finne på å få barn før man er godt over 35.
Den beste biologiske alderen for å få friske barn er mellom 20 og 30. Dette må samfunnet ta mye større hensyn til.

Dette er en av rollemodellene som i dag går foran og viser vei for oppvoksende generasjoner: 

https://www.vg.no/rampelys/i/wAB505/megan-fox-aapner-seg-i-bok-aldri-gaatt-gjennom-noe-lignende

Hva kan man vente seg når materialismen, overfladiskheten og fornektelse av den biologiske klokken tar overhånd ? Stakkarslige mennesker som kun klarer å tjene penger på er å sette seg selv i en offerrolle…..

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (8 timer siden):

Når folk sier de ikke får barn pga klima, så handler det nok mest om at de aldri ville ha barn av andre grunner, eller er kronisk single og ikke har muligheten, og bruker klima som en god unnskyldning, slik at folk ikke kan ''klandre'' dem for å være lat/ego/udugelig. 
 

Jeg tror det kan være sant at folk ville aldri ha barn i den skalaen som var før, men, som du påpeker så trengte de barn til arbeid på gården og lignende. Om livet ikke var så tungt før i tiden og man kunne velge (fjern den kulturen og presset for familie og barn på tiden også) så ville nok en større andel ikke ha barn.

Jeg tror de fleste som ikke vil ha barn verdsetter sin egen tid for høyt til å ville redusere det. I innvandrermiljø er det fortsatt et større press på å få familie og barn.

Lenke til kommentar
AvgAug skrev (På 8.11.2023 den 9:42 AM):

Jeg tror det kan være sant at folk ville aldri ha barn i den skalaen som var før, men, som du påpeker så trengte de barn til arbeid på gården og lignende. Om livet ikke var så tungt før i tiden og man kunne velge (fjern den kulturen og presset for familie og barn på tiden også) så ville nok en større andel ikke ha barn.

Jeg tror de fleste som ikke vil ha barn verdsetter sin egen tid for høyt til å ville redusere det. I innvandrermiljø er det fortsatt et større press på å få familie og barn.

En annen fordel med å få flere barn er gitt av naturlover.
Naturen fortsetter sin evige selektering med «survival of the fittest». Noen mindre egnede individer/mutasjoner vil automatisk falle fra eller ikke få egne avkom, mens de best egnede fortsetter å foredle genmaterialet.

Hvis populasjonen/grunnlagsmaterialet minsker, vil også genbanken vår på sikt bli forringet og dårligere i stand til å møte nye utfordringer/forutsetninger.
Dette ser vi antydninger av allerede med økende arvelige sykdommer som får lov til å videreføres med kunstige metoder utviklet med gode men naive forsetter.

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 8.11.2023 den 12:39 AM):

Når folk sier de ikke får barn pga klima, så handler det nok mest om at de aldri ville ha barn av andre grunner, eller er kronisk single og ikke har muligheten, og bruker klima som en god unnskyldning, slik at folk ikke kan ''klandre'' dem for å være lat/ego/udugelig. 

Det er definitivt en kombinasjon av faktorer. Jeg vet ikke hvem av de som er verst.
1. Barn er ikke lenger resurser i alderen 5-15 som de var på gårdsbruk.
2. Kulturen oppfordrer ikke til det, forventinger om kjæreste og barn stilles ikke fra foreldre eller samfunnet.
3. Det er mye forakt for barn blant ungdom og unge voksne.
4. Store deler av befolkningen er feite, slik at store deler havner nærmest utenfor dating-markedet.
5. Kvinner bruker sine mest fruktbare og attraktive år (20-årene) på karrière og utdanning, og når de er 30 så beholder de samme forventningene, men mannfolka de søker vil ikke ha dem. I tillegg forventer de ofte også utdannede menn, samtidig velger utdannede menn ofte u-utdannede. 
6. Sosiale medier/filter/sminke skaper skyhøye forventninger til hvor spennende livet skal være og hvor pene folk gjennomsnittlig er. Sosiale medier og apper forverrer nok også utroskap/brudd.
7. Folk virker mye mer hedonistiske og kort-tenkende enn før, foreldrerollen er meningsfullt og langsiktig, det stikk motsatte. 
8. Prevensjon og Abort gjør det slik at ingen familier starter ved uhell, som var veldig vanlig før.Selv om graviditet er ved hensikt, så har du mange uker på å angre.

Det er definitivt andre årsaker, men jeg vil påpeke de sterkeste, det dreier seg mye om hvordan barn anses av indivitet og kulturen, hvor stor nytte/byrde de tilbyr, hvor vanskelig det er å innlede varige forhold.

 

Så fint at du vet hvordan andre tenker og hvorfor de tenker slik, til og med bedre en de vet selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8.11.2023 at 12:39 AM, Nasjonalisten said:

Når folk sier de ikke får barn pga klima, så handler det nok mest om at de aldri ville ha barn av andre grunner, eller er kronisk single og ikke har muligheten, og bruker klima som en god unnskyldning, slik at folk ikke kan ''klandre'' dem for å være lat/ego/udugelig. 
 

For et forkvaklet menneskesyn du har. Hvor mange barn har du selv satt til verden?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...