Gå til innhold

Kan noen med Telenor-nett matche dette?


Anbefalte innlegg

Jeg har en case her. Jeg har abonnement fra OneCall på min mobil, med et ekstra sim-kort som står i en 4G-ruter på hytta. Abonnementet er "FolkePakka Full Data Fri Fart. Med Full Data Fri Fart får du ubegrenset data og fri fart opptil 100 GB. Etter det reduseres hastigheten til 3Mbit/s.". 

Jeg betaler 449 pr mnd og 29kr ekstra i mnd for ekstra sim. Dette skal nå skrus opp til 69kr i mnd. Ergo skal jeg fra 1.12. betale 518 i mnd for dette.

Denne ordningen fungerer egentlig utmerket til min personlige bruk og familiens når vi er på hytta og skal streame. Jeg valgte Onecall fordi Telia på oppstartspunktet (5 år siden) hadde den beste dekningen på hytta. 

Utfordringen er at jeg er og reiser en del i det daglige i grisgrente strøk der Telia har dårlig dekning, men der Telenor har både 4 og 5G. På hytta skal også Telenors dekning ha blitt bedre, men jeg har ingen måte å teste det på.

Jeg har altså lyst til å gå over til et abonnement med Telenor-nett som gjør at jeg kan fortsette samme ordning som i dag, men ha dekning overalt hvor jeg ferdes i det vanlige. Men ikke til en hver pris - og jeg klarer ikke finne noen som kan levere på det samme som Onecall gjør. Eller kanskje tar jeg feil? Håper noen her kan hjelpe meg litt i riktig retning :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan sjekke nperf sitt dekningskart au, det er basert på reel data fra brukere (selv rapportert). Den vil gi mer reel dekning, men fort mulig den har mangler pga ingen som bruker nperf i aktuelle områder

https://www.nperf.com/en/map/NO/-/-/signal/?ll=72.67177179551277&lg=19.135000000000023&zoom=3

Endret av big_glasses
feil link i copypaste
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke hørt om noe matchende med telenor nett, men følger tråden da jeg har vært interessert i det samme. Du har ikke vurdert Ice da? De har ofte ok dekning utenfor tettbebyggelse også og noen ok datapakker. Jeg hadde tenkt å teste Ice, men pga at jeg mister skikkelig bankid ved bytte har jeg måttet utsette det 😕

Lenke til kommentar

Plussmobil har Telenor til 429 kr og 29 kr per datasim (maks 5)

Hastigheten er 15 mbit, men hver gang du "starter opp" (åpner nettside osv) så er det 30-40 mbit før det går ned til 15 mbit. Har ikke merket forskjell på dette og 500  mbit fiber til vanlig bruk.

På hytta kan du også droppe wifi på hovedsim, så deler dere på 30 mbit. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar

Oppfyller vel egentlig ikke kriteriene dine, og jeg vil i utgangspunktet over hodet ikke anbefale ICE på grunn av egne dårlige erfaringer med de og andres dårlige erfaringer på for ekempel Trustpilot, men:

ICE-abonnementer fra og med 8GB og oppover kan man tegne ekstraabonnement til kr.99,- som de kaller "Data Frihet". Da får man den opprinnelige datamengden som man har i abonnementet og 1.000G ekstra. Problemet er at de ekstra 1.000GB ikke kan brukes på noe annet enn hoved-SIM, bare når du er tilkoblet ICE sitt eget nett, og ikke når du roam'er i Telia sitt nett som ICE benytter som "reservenett". Men hvis det er dekning med ICE på hytta', du har mulighet til å dele nettet ditt fra mobilen når du er på hytta', og klarer deg med ICE-/Telia-nettet kan det kanskje være et alternativ? Det er det desidert billigste alternativer jeg har funnet for mobilnett med mye data, og det eneste alternativet hvor man ikke blir begrenset om man bruker mer enn en brøkdel av datakvoten man betaler for det jeg har funnet...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

vær veldig obs med ICE områder med dårlig Telia dekning. Det veldig tvilsomt de har bedre

 

ICE sitt dekningskart OBS OBS OBS det er bare ICE+(4G) og 5G som er ICE sitt eget nett. Det andre er Telia sitt radio-nett

https://www.ice.no/dekning/kart/

 

edit:

Telia sitt, i samme slengen/referanse

https://www.telia.no/nett/dekning/

edit2:

nperf dekningskart (som jeg fucka opp linken i stad skal fikse) vil nok ikke vise ICE sitt eget nett under ICE

https://www.nperf.com/en/map/NO/-/-/signal/?ll=72.67177179551277&lg=19.135000000000023&zoom=3

Endret av big_glasses
legger til Telia dekningskart i samme slengen. ICE edit
Lenke til kommentar
5 minutes ago, big_glasses said:

vær veldig obs med ICE områder med dårlig Telia dekning. Det veldig tvilsomt de har bedre

 

ICE sitt dekningskart OBS OBS OBS det er bare ICE+(4G) og 5G som er ICE sitt eget nett. Det andre er Telia sitt radio-nett

https://www.ice.no/dekning/kart/

 

edit:

Telia sitt, i samme slengen/referanse

https://www.telia.no/nett/dekning/

edit2:

nperf dekningskart (som jeg fucka opp linken i stad skal fikse) vil nok ikke vise ICE sitt eget nett under ICE

https://www.nperf.com/en/map/NO/-/-/signal/?ll=72.67177179551277&lg=19.135000000000023&zoom=3

Og vær helt generellt skeptisk til dekningskart som oppgis av operatører: De er datagenererte/basert på simuleringer for dekning UTENDØRS! Så dekningskartene trenger ikke å stemme over hodet, særlig ikke innendørs selv i normale boliger, og gjør det stadig heller ikke!

Lenke til kommentar
12 minutes ago, RAVKØM said:

Jeg har Ice med ekstra datasim bruker av 1000 GB kvota med 25 mbit hastighet. Har simkortet i en 4G ruter.

Men OP/TS beskriver ønske om mulighet for data-SIM ved siden av vanlig abonnement. Det var derfor jeg påpekte at det ikke gikk med data-SIM, og dermed blir behov for å dele nett fra telefonen når OP/TS er på hytta'...

Lenke til kommentar
2 hours ago, RAVKØM said:

Det er jo det jeg har, et vanlig Ice abonnement med 10GB data, hovedsim og datasim i tillegg.

Får du da brukt av de 1.000GB både på hoved-SIM og Data-SIM paralellt? Dette er jo noe ICE blånekter for at skal gå, og hardnakket påstår at det bare er på hoved-SIM man kan bruke av de 1.000GB, og at Data-SIM bare bruker av den ordinære datamengden i grunnabonnementet?

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (36 minutter siden):

Får du da brukt av de 1.000GB både på hoved-SIM og Data-SIM paralellt?

Ja det kan jeg gjøre, sitter nå og strømmer film på HBO med ruteren, og ser på facebook på mobilen med hovedsim, har ikke prøvd å strømme med ruteren og mobilen til to forskjellige tv-er, det kan være at de hadde stengt datasimen da, jeg har et forbruk av data på mellom 300 og 600 GB om måneden, forskjell på sommer og vinter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det finnes metoder for å koble sammen flere internett-tilkoblinger for høyere fart (Speedify). Leste om en som koblet sammen to sim for å doble farten, og han ble tatt for det. Det er riktignok enklere å oppdage enn tilfeldig dobling i ny og ne (som er innafor). Jeg ville vært litt forsiktig (slik som du er) når man bikker mange hundre GB så man ikke utfordrer "fair use". 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gjest MKII said:

Dette er jo noe ICE blånekter for at skal gå, og hardnakket påstår at det bare er på hoved-SIM man kan bruke av de 1.000GB, og at Data-SIM bare bruker av den ordinære datamengden i grunnabonnementet?

Hvor nekter de for det? Jeg hadde det samme som ravkøm før jeg skiftet til firma-abo, og selger hos ice sa selv at det var støttet. Funket helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...