Gå til innhold

Hamas og Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legger med kilden på saken jeg tror du referer til; 

Israel/Gaza-krigen - Al Jazeera: Nytt israelsk angrep mot Jabalia-flyktningleiren - VG (tidsstamp 12.57) samt Nytt angrep mot flyktningleir i Gaza – Siste nytt – NRK (tidsstamp 12.53). 

Gjerne korriger meg om feil sak. 

La oss være veldig var på avsporinger, usannheter og usakligheter / stråmenn (som en sa tidligere er det mange som kun ønsker å trolle med å gjøre det hele om til en kulturkrig). Rapporter disse over en lav sko og ignorer dem slik at disse ikke får ødelegge forsøk 3 (4?) av en nyhetståd om krigen. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det var vel der Israel mente de hadde tatt en av hovedmennene for terror aksjonen, samt en del av hans med terrorister...får håpe det stemmer..

Dødstallene Hamas oppgir er jo ren propaganda, og ikke noe troverdig i det hele tatt..

Men forferdelig for uskyldige barn som er oppi dette infernoet..

Ellers nekter Hamas utlendinger fra å komme ut av Gaza, grensen er åpen mot Egypt, men Hamas nekter dem å slippe ut.

Trenger dem som levende skjold tydeligvis..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (6 minutter siden):

Hvem er det som rapporterer antall dødsfall i Gaza? Kan ikke stole på islamistene i Hamas eller Al jazeera for fem flate øre.

Det er Hamas som kontrollerer disse tallene, ingen andre..

Det blir som å ta ruzzlands opplysninger som en sannhet... hvem gjør det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (14 minutter siden):

Hvem er det som rapporterer antall dødsfall i Gaza? Kan ikke stole på islamistene i Hamas eller Al jazeera for fem flate øre.

Både Hamas sine helsemyndigheter, FN og noen hjelpeorganisasjoner rapporterer om dødsfall på Gazastripen. Det er vanskelig å stole på tallene som kommer fra Hamas, selv om det er åpenbart at det dessverre er veldig, veldig mange sivile drepte og skadde hver dag. Man har jo tall fra tidligere kriger, og det som pågår nå er de kraftigste angrepene mot Gazastripen kanskje noensinne.

Noen israelske medier opererer også med egne tall fra Gazastripen, men det er uklart hvor de tar dette fra. Disse tallene er omtrent like som Hamas sine helsemyndigheter, noen dager litt høyere og andre dager litt lavere.

Den israelske kanalen Channel 14 (tilsvarende et slags israelsk Fox News) har en oversikt over drepte på Gazastripen her: https://special.now14.co.il/israel-wins/

Per nå er tallet på drepte ifølge Channel 14 nå 9525 og 21.543 skadde. Merk at de ikke skriver "drepte", men "terrorists we eliminated", så de regner da antagelig alle drepte sivile og barn også som "terrorister" - enten det, eller så mener de at 9525 Hamas-terrorister er drept siden 7. oktober.

Skjermbilde (oversatt med Google Translate):

image.thumb.png.2370fe62f6a873893892eb5d3eae469d.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Hamas løgner så vi godt da denne parkeringsplassen ved sykehuset ble truffet av en palestinsk rakett ..

Hamas bløffet å sa de var Israel sin rakett, og at mellom 500 og 600 var døde...og media svelget det rått..

Så kom sannheten...palestinsk rakett, og ca 50 døde... altså ganger Hamas med 10..

Husk også at en stor del av de døde er terrorister som fortjener det, det er derfor Israel er der..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, the 3 X said:

Hamas løgner så vi godt da denne parkeringsplassen ved sykehuset ble truffet av en palestinsk rakett ..

Hamas bløffet å sa de var Israel sin rakett, og at mellom 500 og 600 var døde...og media svelget det rått..

Så kom sannheten...palestinsk rakett, og ca 50 døde... altså ganger Hamas med 10..

Husk også at en stor del av de døde er terrorister som fortjener det, det er derfor Israel er der..

La oss ikke henge oss opp for mye i hvem som juger mest (selv om Hamas er like troverdig som Fox News i Amerika), og for å balansere litt: det ble meldt fra andre kilder enn Hamas at det faktisk var snakk om 100-300 som mistet livet, ref.: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=35987

Så et sted i midten er nok sannheten.

 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Per nå er tallet på drepte ifølge Channel 14 nå 9525 og 21.543 skadde. Merk at de ikke skriver "drepte", men "terrorists we eliminated", så de regner da antagelig alle drepte sivile og barn også som "terrorister" - enten det, eller så mener de at 9525 Hamas-terrorister er drept siden 7. oktober.

Israel driver med terror vi sjelden ser i nyere tid.

Mener jeg leste at 70% av drepte var kvinner og barn, så runder snart 7000. ogå må vi trekke fra de menn som kjemper for landet sitt mot okkupasjon og undertykkelse.

Tydelig at de kjører usa strategi hvor alle er terrorister og fritt vilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (Akkurat nå):

Israel driver med terror vi sjelden ser i nyere tid.

Mener jeg leste at 70% av drepte var kvinner og barn, så runder snart 7000. ogå må vi trekke fra de menn som kjemper for landet sitt mot okkupasjon og undertykkelse.

Tydelig at de kjører usa strategi hvor alle er terrorister og fritt vilt.

Ja  for de burde ikke foretatt seg noe etter massakren av 1400 jøder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

De nordiske utenriksministrene er i dag samlet i Oslo i forbindelse med Nordisk råds 75. sesjon.

Island, Sverige og Finlands utenriksministere sier alle at de støtter en «humanitær pause» i konflikten i Israel og Palestina.

Norges utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) skilte seg fra mengden og gjentok Norges støtte til en umiddelbar humanitær våpenhvile.

– Jeg vil ikke si at jeg er skuffet, men jeg ville selvfølgelig ha hatt med meg de andre nordiske landene. Samtidig har jeg forståelse for at dette er et veldig komplisert tema. Jeg er glad for at samtalene våre i dag har vist at vi deler en ganske lik oppfatning av konflikten, sa Espen Barth Eide.

Hverken Island, Sverige eller Finland ville fordømme Israels handlinger mot flyktningleiren i Jabalia i dag. Flere arabiske medier og palestinske helsemyndigheter rapporterer om at flere titalls sivile ble drept i et israelsk luftangrep mot leiren i dag.

– Jeg kan ikke fordømme noe «angrep». Det kommer an på hva du definerer som «angrep». Det som skjer er at Israel forsvarer seg mot terrorister, sa Islands utenriksminister Bjarni Benediktsson.

– Finland ber selvfølgelig Israel om å følge folkeretten, sa Finlands utenriksminister Elina Valtonen.

FNs humanitære sjef Martin Griffiths har fordømt angrepet mot Jabalia.

https://www.nrk.no/nyheter/nordisk-rad-stotter-humanitaer-pause-i-gaza-1.16620268

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, the 3 X said:

Ja  for de burde ikke foretatt seg noe etter massakren av 1400 jøder...

Et lite land hvor naboene i sør og nord har væpnet seg til tennene. Hvis ikke Hamas hadde dratt igang denne krigen så er spørsmålet når Hesbollah vil angripe Israel med sine 150,000 raketter (rockets and missiles). Planen har tydeligvis lenge vært å gjøre Israel ubeboelig for jødene. 

Dette oppgjøret kommer derfor på overtid. Nå Israel er ferdig med Hamas må de gå igang med Hesbollah. Spørsmålet er bare om Hesbollah angriper først etter press fra de av Hamas som er igjen og Iran.

image.png.5136646b4e8c41659de19b84209f0ce0.png

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/10/31/hezbollah-wavers-over-launching-a-second-front-against-israel_6216927_4.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 minutt siden):

Et lite land hvor naboene i sør og nord har væpnet seg til tennene. Hvis ikke Hamas hadde dratt igang denne krigen så er spørsmålet når Hesbollah vil angripe Israel med sine 150,000 raketter (rockets and missiles). Planen har tydeligvis lenge vært å gjøre Israel ubeboelig for jødene. 

Dette oppgjøret kommer derfor på overtid. Nå Israel er ferdig med Hamas må de gå igang med Hesbollah. Spørsmålet er bare om Hesbollah angriper først etter press fra de av Hamas som er igjen og Iran.

image.png.5136646b4e8c41659de19b84209f0ce0.png

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/10/31/hezbollah-wavers-over-launching-a-second-front-against-israel_6216927_4.html

Iran trenger Hizbollah for å presse Israel. Iran synes ikke Gaza er verdt å kaste bort Hizbollah på.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...