Gå til innhold

Koranen er beviseleg oppdikta.


Anbefalte innlegg

Wall Dorf skrev (8 minutter siden):

Jeg er nok ikke så ofte med i debatten, men når jeg kommer tilbake, kommer jeg med kraftfulle nyheter!

Der er nok noen forskjeller mellom Koranen og Bibelen ja, men jeg tror Bibelen også omtaler islam i sine tekster. Og den skiller dem ut mellom de ekte og falske profeter, for i følge Mika.3.5-7 sier teksten om de falske profetene det slik:

«Så sier Herren om de profetene som fører folket mitt vill, som roper «fred» bare de får noe å tygge på,men lyser hellig krig mot dem som ikke gir dem munnen full: Derfor skal det bli natt for dere – uten syn, og mørke – uten spådom. Solen skal gå ned for profetene og dagen formørkes omkring dem. Da skal seerne bli til skamme og spåmennene til spott. Alle skal de skjule skjegget, for det kommer ikke svar fra Gud.»

Dette gir vel et bilde av islam? Skjegget er visst viktig innenfor deres religion.

Skjegg i islam (wim.no)

Den gir jo egentlig et dårlig bilde angående deres religion. Fortsettelsen i neste vers (8) lyder derimot slik: «Jeg, (Herren) derimot, er full av styrke ved Herrens ånd, av rett og kraft, så jeg kan tale til Jakob om hans lovbrudd, til Israel om hans synd.»

Så da kan vi vel være enige om at islam har egen bok om seg selv som handler om de Bibelen nevner som falske profeter som etter hvert vil føre Herrens folk på avveier.

Koranen påstår faktisk at både jødedomen og kristendomen opprinneleg var islam, men at Koranane dei fekk, har blitt forfalska til Bibelen. Men særleg NT er langt på veg antitesa til Koranen + vitskapen har 13ooo skrift og fragment frå Bibellen og 32ooo med referansar  til bibske skrift og minst 5ooo dekorasjonar med bibelske motiv, alle eldre enn 610 e.Kr. Dei er i samsvar med tekstene i noverande Bibel. Dette provar det ikkje er sant at bibelen er forfalska - dette så mykje desto meir som isalm aldri har forklart kven som sto bak så omfattande forfalskningar, eller kvifor - det må opprinneleg ha vore nokre hundre tusen skrift, brev og anne og speridd over 3 verdsdelar, korleis det var mogeleg å finna absolutt alle, så ingen oversette/gløymde skrift røpa forfalskingane, kven som finansierte ein så omfattande operasjon, korleis dei greide å halda ein så svær operasjon totalt hemmeleg, korleis dei kunne skaffa gamalt skrivemateriell, så moderne C14 ikkje kunne avsløra falsk alder (og kvifor dei skulle bruka gamalt skrivemateriell i og med dei ikkje visste om C14), og ikkje minst korleis så mange tusen - skrivne av nødvendigvis nokre tusen forskjellige falsknarar - kunne bli identiske.

Situasjonen er ein heilt annan når det gjeld Koranen og alle påviste feila.

Når det gjeld Bibelen, ser eg ikkje bort frå at svarte bibelske spådomar kan referera til islam og Muhammed, men eg har ikkje teke noko endeleg standpunkt der. 

Eg kan legga til at vitskapen kjenner like mange så gamel frå andre religionar. MEN KORKJE VITSKAPEN ELLER ISLAM HAR FUNNE EIN EINAST REFERANSE TIL KORANEN ELLER ISLAM ELDRE ENN 610 E.KR = det er ikkje sant at Koranen eller islam fantest før 610 og Muhammed. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Hvis du legger til ufeilbarlig er jeg enig i at guden ikke kan gjøre feil, men nå har du lagt til ett ekstra premiss. Allvitende medfører ikke nødvendigvis ufeilbarlig.

Spørsmålet er hva du mener det er bevis på. Jeg er helt enig med deg at alle feilene i Koranen er med på å sannsynliggjøre at Islam ikke er sant, men ser ikke poenget med å slenge ut slike absolutte påstander.

 

Som historiebok har Bibelen rett i en del trivielle ting, men tar feil på mange store ting (skapelsen, syndfloden, utvandringen fra Egypt) osv. Hvilke ting har skeptikere tvilt på, som forskning har bevist?

Så når forfatterene av Spiderman har vært ærlige om at New York finnes, så kan vi anta de var ærlige om at Spiderman finnes også? 😕

Ja, hvis Bibelen er sann, så er Bibelen sann. Det har du rett i, men det er et dårlig logisk argument 😉

Å samanlikna egg og kvalkjøt, er ein grei måte ¨trumpa opp eit "poeng" på.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Hvis du legger til ufeilbarlig er jeg enig i at guden ikke kan gjøre feil, men nå har du lagt til ett ekstra premiss. Allvitende medfører ikke nødvendigvis ufeilbarlig.

Spørsmålet er hva du mener det er bevis på. Jeg er helt enig med deg at alle feilene i Koranen er med på å sannsynliggjøre at Islam ikke er sant, men ser ikke poenget med å slenge ut slike absolutte påstander.

 

Som historiebok har Bibelen rett i en del trivielle ting, men tar feil på mange store ting (skapelsen, syndfloden, utvandringen fra Egypt) osv. Hvilke ting har skeptikere tvilt på, som forskning har bevist?

Så når forfatterene av Spiderman har vært ærlige om at New York finnes, så kan vi anta de var ærlige om at Spiderman finnes også? 😕

Ja, hvis Bibelen er sann, så er Bibelen sann. Det har du rett i, men det er et dårlig logisk argument 😉

Om Allah: Eg refererte berre til Koranen og islam: Allah er allvitande, allmektig og ufeilbarleg. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Muhammed er neppe ansett som en bevist dude akkurat som jesus, men det er faktisk mer bevis for muhammad, men krabaten er i samme sko som jesusen, det er ingen virkelige bevis, så vidt jeg vet, men det er trodd at det var en dude som inspirerte mytene.

 

Indikasjonar (Muhammed har truleg levd - men det er rart ein så "stor" krigar ikkje er nemnd i rimeleg samtid) - ikkje bevis.

Lenke til kommentar

Det som slår meg aller mest etter å ha scrollet meg gjennom alle mer eller mindre gudommelige "fakta" i denne tråden er hvorfor i alle dager en etter sigende allmektig Gud og/eller Allah som skapte jord og himmel og antagelig helvete også ikke tar denne diskusjonen selv på kammerset og bare gir oss svaret?

Er det kanskje for mye for langt, eller kanskje for komplisert?

Hvorfor i alle dager skal vi vanlige diskutere dette i 100 vis av år mens vi tar livet av hverandre i denne fjollete saken mens de som mest sannsynlig vet svaret sitter og spiser popkorn og har en helaften mens de ser oss på storskjerm?

Endret av trn100
  • Liker 2
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (Akkurat nå):

Hva hadde du gjort hvis han bare `ga deg svaret`?

Det tar jeg eventuelt stilling når/hvis en eller fler av verdens guder evner å komme med svaret. Jeg kjøper aldri ved døren heller, og for alt jeg vet kan Odin eller Ra også være aktuelle. Her er det mange som har høytravende og uforståelige meninger om ting de ikke vet noe som helst om. Forskjellen er at jeg innrømmer det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (Akkurat nå):

Nettopp!

Du vet forhåpentligvis også hvor mye elendighet gudenes representanter på jorden har gjort gjennom tidene? Hvorfor i alle dager mener du at de er bedre nå enn det de var for 500-800 år siden og hvorfor skulle noen høre på noen av de, teologer eller ikke?

Katolske prster voldtar fremdeles smågutter og feier det under teppet og det det skjer visst i alle andre religioner også.

At noen gidder ikke bare å lese dette våset men på toppen ta det høytidelig er bare galskap! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (7 minutter siden):

Kanskje en fordel å lese Bibelen før man uttaler seg!

I tidligere rettsaker ble jenter brent hvis de ikke fløt når de ble kastet i elven med et blylodd festet til seg. Er den den type rettsaker du ønsker deg?

Jeg har lest bibelen, både det gamle og det nye testamentet, og det finnes ingenting der som har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Jorden er som de fleste vet heller ikke flat eller 6000 år gammel. Det har vi vel diskutert tidligere?

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 minutter siden):

I tidligere rettsaker ble jenter brent hvis de ikke fløt når de ble kastet i elven med et blylodd festet til seg

Igjen, mennesker gjør idiotiske og grusomme ting med sin frie vilje.

trn100 skrev (4 minutter siden):

Er den den type rettsaker du ønsker deg?

Det er vel heller denne typen!

Mosebok: Den gangen sa jeg til dommerne deres: ‘Når dere hører på en sak mellom deres brødre, skal dere dømme rettferdig mellom en mann og hans bror eller en fastboende utlending. Dere skal ikke gjøre forskjell på folk når dere dømmer. Dere skal høre på både den lille og den store. Dere skal ikke la dere skremme av mennesker, for dere dømmer på vegne av Gud. Hvis en sak er for vanskelig for dere, skal dere legge den fram for meg, og jeg skal høre på den.’

Du skal ikke følge mengden i det som er ondt, og når du vitner i en rettssak, må du ikke forvrenge sannheten for å gjøre mengden fornøyd.

Hvis det i en av byene dine kommer opp en sak som er for vanskelig for deg å dømme i, enten det gjelder et drap, et rettskrav, en voldshandling eller en annen sak som det er strid om, da skal du dra til det stedet som din Skaper velger ut.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (9 timer siden):

Da jeg skrev "lese Bibelen som en samling historiske dokument", mente jeg ikke å si at de er historisk korrekte, men at de er gamle, ekte (historiske) dokument skrevet for 1900-2800 år siden (ca.) og bør leses som ethvert historisk dokument fra den tiden. 

Det vil si at man sammenligner med andre kilder, historisk kunnskap fra tiden de ble skrevet i eller handler om osv., men også at man har en tekst-kritisk tilnærming til selve tekstene for å forsøke å komme til en kjerne av det opprinnelige i motsetninger og endringer.

Så det betyr vel (så vidt jeg forstår deg) at vi er ganske enige på dette området, det var bare jeg som formulerte meg slik at det kunne misforståes.

For øvrig kjenner jeg i store trekk til Bibelens tilblivelseshistoire som du oppsummerer, noe jeg synes er et kjempespennende tema. 😀 

Ja vi er enige :) 

Jeg er kristen, om enn litt usikker på nøyaktig hva slags kristen jeg er 😅 

Bibelens tilblivelseshistorie er kjempespennende :)

Jeg regner den heller ikke som historisk korrekt, selv om deler (kongebøkene osv) kan leses på samme måte som Snorres kongesagaer sånn cirka. Altså at man må regne med at en del stemmer, og at en del ikke stemmer. Og deler er rett og slett propaganda. Andre deler er teologi og ikke ment å tas historisk bokstavelig. Og noen deler er religiøs poesi eller filosofi.

Det hjalp meg mye i min forståelse å lese jødiske tolkninger. De er ikke så strenge på å være bokstavtro, og deres bok er ikke helt lik den kristne versjonen. Jeg liker spesielt godt hvordan fortellingen om Kain og Abel blir fortalt i den jødiske versjonen jeg har, og hva den sier om Gud og Guds syn på menneskene :) (nei jeg prøver ikke å misjonere nå, det er generelt ikke en ting jeg gjør 😅)

Det hjalp meg også å lese meg opp på Midt-Østens gamle religioner, spesielt den sumerisk/akkadiske og den ugarittiske.

Men igjen, ja vi er enige. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (12 minutter siden):

I tidligere rettsaker ble jenter brent hvis de ikke fløt når de ble kastet i elven med et blylodd festet til seg. Er den den type rettsaker du ønsker deg?

Jeg har lest bibelen, både det gamle og det nye testamentet, og det finnes ingenting der som har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Jorden er som de fleste vet heller ikke flat eller 6000 år gammel. Det har vi vel diskutert tidligere?

Den brenne folk levende greia var helt vanvittig. Det skjedde ikke fullt så ofte som mange tror, men det skjedde mye. 
Det startet som en måte å henrette «kjettere» på, men utartet ytterligere under religionskrigene etter reformasjonen.

Nesten litt ironisk - kristne steiner ikke, pga at Jesus ikke likte steining. Så de fant på en enda verre måte å drepe folk på 😑

Kom forresten opp i bl.a. tema som inkluderte hekseforfølgelsene under en muntlig eksamen, så bare å diskutere i vei :) 

Har forresten også lest et rettsdokument fra en hekserettssak. Meget spesielt, for å si det sånn, og skremmende :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (4 minutter siden):

Igjen, mennesker gjør idiotiske og grusomme ting med sin frie vilje.

Det er vel heller denne typen!

Mosebok: Den gangen sa jeg til dommerne deres: ‘Når dere hører på en sak mellom deres brødre, skal dere dømme rettferdig mellom en mann og hans bror eller en fastboende utlending. Dere skal ikke gjøre forskjell på folk når dere dømmer. Dere skal høre på både den lille og den store. Dere skal ikke la dere skremme av mennesker, for dere dømmer på vegne av Gud. Hvis en sak er for vanskelig for dere, skal dere legge den fram for meg, og jeg skal høre på den.’

Du skal ikke følge mengden i det som er ondt, og når du vitner i en rettssak, må du ikke forvrenge sannheten for å gjøre mengden fornøyd.

Hvis det i en av byene dine kommer opp en sak som er for vanskelig for deg å dømme i, enten det gjelder et drap, et rettskrav, en voldshandling eller en annen sak som det er strid om, da skal du dra til det stedet som din Skaper velger ut.

 

Så hvorfor i alle verden skal vi andre tro at mennesker som formidler dette er bedre nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Den brenne folk levende greia var helt vanvittig. Det skjedde ikke fullt så ofte som mange tror, men det skjedde mye. 
Det startet som en måte å henrette «kjettere» på, men utartet ytterligere under religionskrigene etter reformasjonen.

Nesten litt ironisk - kristne steiner ikke, pga at Jesus ikke likte steining. Så de fant på en enda verre måte å drepe folk på 😑

Kom forresten opp i bl.a. tema som inkluderte hekseforfølgelsene under en muntlig eksamen, så bare å diskutere i vei :) 

Har forresten også lest et rettsdokument fra en hekserettssak. Meget spesielt, for å si det sånn, og skremmende :( 

Men nå er alt bedre og de som tror vet bedre? Det blir ikke ingen dommedag og vi blir tilgitt uansett hva vi gjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...