Gå til innhold

Koranen er beviseleg oppdikta.


Anbefalte innlegg

HvemFormetMeningeneDine skrev (4 minutter siden):

Igjen, mennesker gjør idiotiske og grusomme ting med sin frie vilje.

Det er vel heller denne typen!

Mosebok: Den gangen sa jeg til dommerne deres: ‘Når dere hører på en sak mellom deres brødre, skal dere dømme rettferdig mellom en mann og hans bror eller en fastboende utlending. Dere skal ikke gjøre forskjell på folk når dere dømmer. Dere skal høre på både den lille og den store. Dere skal ikke la dere skremme av mennesker, for dere dømmer på vegne av Gud. Hvis en sak er for vanskelig for dere, skal dere legge den fram for meg, og jeg skal høre på den.’

Du skal ikke følge mengden i det som er ondt, og når du vitner i en rettssak, må du ikke forvrenge sannheten for å gjøre mengden fornøyd.

Hvis det i en av byene dine kommer opp en sak som er for vanskelig for deg å dømme i, enten det gjelder et drap, et rettskrav, en voldshandling eller en annen sak som det er strid om, da skal du dra til det stedet som din Skaper velger ut.

 

Lovene i Mosebøkene var faktisk relativt milde og humane i forhold til Hammurabis Lover, som de ellers ligner på.

Bl.a. er det mer likhet for loven - i alle fall når det gjelder status, altså adel, fri, slave -  i Mosebøkene, mens i Hammurabis babylonske lov er det meget stor forskjell på å myrde en adelsmann og en slave…

Noe som ikke betyr at de lovene er perfekte, bl.a. behandles ikke kvinner helt bra (dette til tross for at kvinner alltid har hatt en sterk stilling blant jødene!), og vi kristne er heldige som slipper dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (2 minutter siden):

Men nå er alt bedre og de som tror vet bedre? Det blir ikke ingen dommedag og vi blir tilgitt uansett hva vi gjør?

Hvorfor denne tonen? Du vet jo at man vet bedre nå. Ting kommer og går. I middelalderen var heksebrenning strengt forbudt som kjettersk blasfemi…så ble det veldig inn i renessansen…så sluttet vi med det.

Tilgitt uansett hva vi gjør er det delte meninger om.

Dommedag er det også delte meninger om.

Selv heller jeg mot preterisme, hvilket bl.a. betyr null dommedag.

Endret av Entern
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Hvorfor denne tonen? Du vet jo at man vet bedre nå. Ting kommer og går. I middelalderen var heksebrenning strengt forbudt som kjettersk blasfemi…så ble det veldig inn i renessansen…så sluttet vi med det.

Tilgitt uansett hva vi gjør er det delte meninger om.

Dommedag er det også delte meninger om.

Selv heller jeg mot preterisme, hvilket bl.a. betyr null dommedag.

Da venter jeg heller noen hundre år til dere vet enda mer. 🙂 I beste fall har dere sluttet å tro men baserer kunnskapen på vitenskap...

Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 minutter siden):

Så hvorfor i alle verden skal vi andre tro at mennesker som formidler dette er bedre nå?

Hvem har sagt at ting er bedre nå? Ting er verre nå.

Når en annen prest er med på å skjule en annens prest avskyelige handlinger er det neppe håp for han,

Mosebok: Hvis noen har hørt en offentlig innkalling til å vitne og han er et vitne – enten ved at han har sett noe eller har fått vite om noe – og han ikke sier fra om det, da er det en synd, og han må ta konsekvensene av sin gale handlemåte.

Det er vel nettopp slik som foregår på kammerset for stakkars barn, at de skjuler hverandres forkastelige gjerninger, Skaperen har satt standarden, den FØLGES IKKE!

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (2 minutter siden):

Hvem har sagt at ting er bedre nå? Ting er verre nå.

Når en annen prest er med på å skjule en annens prest avskyelige handlinger er det neppe håp for han,

Mosebok: Hvis noen har hørt en offentlig innkalling til å vitne og han er et vitne – enten ved at han har sett noe eller har fått vite om noe – og han ikke sier fra om det, da er det en synd, og han må ta konsekvensene av sin gale handlemåte.

Det er vel nettopp slik som foregår på kammerset for stakkars barn, at de skjuler hverandres forkastelige gjerninger, Skaperen har satt standarden, den FØLGES IKKE!

Sånn har det alltid vært, dessverre, heldigvis tas det tak i en del ting, etterhvert.

Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Akkurat som tro og fakta! 🙂

Nei.

Og å tro at vitenskap = fakta er en grov forenkling. Vitenskap er educated guesses. Ingen fasit. Unntatt i matematikk, så lenge noen a la Einstein ikke finner ut at de fysiske lovene i universet fungerer annerledes enn man trodde før - for det har, som nevnt, skjedd!

Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Nei.

Og å tro at vitenskap = fakta er en grov forenkling. Vitenskap er educated guesses. Ingen fasit. Unntatt i matematikk, så lenge noen a la Einstein ikke finner ut at de fysiske lovene i universet fungerer annerledes enn man trodde før - for det har, som nevnt, skjedd!

Fremdeles langt unna ukritisk lesing av en eventyrbok...

Lenke til kommentar
Entern skrev (10 minutter siden):

Sånn har det alltid vært, dessverre

Timoteus: Men du skal vite at i de siste dager skal det være kritiske tider som er vanskelige å mestre.

For da skal menneskene være egoistiske, glad i penger, skrytende, arrogante, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, illojale, uten naturlig hengivenhet, uforsonlige, baktalende, uten selvkontroll, voldsomme, uten kjærlighet til det som er godt, forræderske, egenrådige og oppblåst av stolthet. De kommer til å elske nytelser i stedet for å elske Gud.

Hovedpoenget kommer her, Men onde mennesker og bedragere vil gå fra vondt til verre. De kommer til å villede andre og vil selv bli villedet.

Ta en titt på nyhetsbildet,  Matteus: …og fordi lovløsheten/volden øker, skal kjærligheten bli kald hos de fleste.

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

1) det er ikke en eventyrbok

2) bare bokstavtro fundamentalister leser ukritisk

Hvordan vet du at det ikke er eventyr, i motsetning til f.eks. Koranen, som vel er trådens utgangspunkt? Er det fordi alle andre tror feil og på noe annet enn deg?

Hva slags argument der det?

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (Akkurat nå):

Timoteus: Men du skal vite at i de siste dager skal det være kritiske tider som er vanskelige å mestre.

For da skal menneskene være egoistiske, glad i penger, skrytende, arrogante, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, illojale, uten naturlig hengivenhet, uforsonlige, baktalende, uten selvkontroll, voldsomme, uten kjærlighet til det som er godt, forræderske, egenrådige og oppblåst av stolthet. De kommer til å elske nytelser i stedet for å elske Gud.

Hovedpoenget kommer her, Men onde mennesker og bedragere vil gå fra vondt til verre. De kommer til å villede andre og vil selv bli villedet.

Ta en titt på nyhetsbildet,

Det der er i grunnen sånn mennesker alltid har vært da, med mulig unntak av penger. Men jeg ser poenget ditt. Det er mange trekk i samfunnet vårt som er negative, og som dessverre bare ser ut til å bli verre og verre, og dessverre tenker jeg innimellom at jo, deler av det må på et eller annet nivå være ønsket av noen 🫤

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at det ikke er eventyr, i motsetning til f.eks. Koranen, som vel er trådens utgangspunkt? Er det fordi alle andre tror feil og på noe annet enn deg?

Hva slags argument der det?

Har jeg sagt at Koranen er en eventyrbok? Nei. For det ville vært feil. Koranen er en teologisk bok.

Teologi =/= eventyr.

Mytologi =/= eventyr, også.

Morsomt du sier «fordi alle andre tror feil og på noe annet enn deg?» fordi den innstillingen der sees oftest blant ateister. Spesielt ureflekterte ateister.

Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

dessverre bare ser ut til å bli verre og verre, og dessverre tenker jeg innimellom at jo, deler av det må på et eller annet nivå være ønsket av noen 🫤

HvemFormetMeningeneDine skrev (4 minutter siden):

Ta en titt på nyhetsbildet,  Matteus: …og fordi lovløsheten/volden øker, skal kjærligheten bli kald hos de fleste

 

Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 minutter siden):

Ok, funket når jeg siterte den, artig nok.

Vel, den der må være fin å ha for lavt utdannede folk med mindreverdighetskompleks ovenfor akademikere 🧐

Ikke personlig ment 🙂

Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Har jeg sagt at Koranen er en eventyrbok? Nei. For det ville vært feil. Koranen er en teologisk bok.

Teologi =/= eventyr.

Mytologi =/= eventyr, også.

Morsomt du sier «fordi alle andre tror feil og på noe annet enn deg?» fordi den innstillingen der sees oftest blant ateister. Spesielt ureflekterte ateister.

Så bilbelen er altså ikke teologi, men fakta, fordi jeg er en ureflektert ateist? Høres litt ut som hersketeknikk spør du meg? Narsissime kalles det ofte også....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...