Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med E-håndbrekk henger seg opp


Kampsport

Anbefalte innlegg

Har en Audi A4 Quattro Allroad 2011 modell, jeg var ute å kjøre en tur så plutselig låser høyre bakhjul seg.
Elektrisk håndbrekk begynner og blinker, får feilmelding på på kjørecomputeren( dashbordet ). Høyre bremesecalipter ble GLOVARM og kunne kjøre noen meter av ganga før det skjedde på nytt.
Det jeg tenker er å ta caliptere (gjør alltid på samme aksel, begge sider) og renske sporene der bremseskivene går, å spøre med kobberpasta etter å ha filt ned eventuelt drit og støv som kan ha samlet seg der.
Må også ha nye bremseklosser og skiver på begge sider regner jeg med, hvilke nettsteder pleier dere å handle på for best valutta for pengene? Vet det finnes:
AutoDoc, Skruvat, Eurodel, bildeler.no, mekonomen, thansen osv. Hvilke sider pleier dere å handle for? Og cirka pris på jeg regne for å fikse dette?
Har ikke tilgang til hverken grav eller bukk, og trangt og komme inn der. 
Trenger tips! Gjerne legg igjen tips og triks!

Takk på forhånd, Kampsport.

audi1.jpg

audi2.jpg

audi9.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var akkurat ute i bilen og tok flere bilder og videoer, kanskje vanskelig å se, men bedre enn ingenting. Hvor finnes det sider med delebiler som meg/deler som passer uten at må ut med en formue?

HER ER RESTEN AV VIDEOENE/BILDER. 
Tror jeg må som sagt få tak i bukk/grav (kjenner ingen og har ikke råd til verksted) 
Nye bremseskiver og klosser bak, lurer på om det er lurt å bytte bremeskjold ? Er veldig ikke det viktigste for det aktuelle problemet?
Kanskje kjøpe nye caliptere.... 

Brukt ELM 327 OBD2 (bluetooth) device men som dere kan se så står det den er defekt...Selvfølgelig. Ja vet de ikke er de dyreste, men hvilken sånn device og app på telefonen (med BT) anbefales uten at man må ta og selge nyren sin?

Takk på forhånd, Kampsport.
venstre bak uten feil.htmlvenstre bak uten feil.htmlvenstre bak uten feil.htmlvenstre bak uten feil.htmlvenstre bak uten feil.htmlvenstre bak uten feil.htmlvenstre bak uten feil.html

e håndbrekk funker.jpg

elm defekt obd2.jpg

elm interface 327 obd 2 BT defekt.jpg

kommer opp hver gang bilen blir startet 1.jpg

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar

Basert på problemet du opplever med din Audi A4 Quattro Allroad 2011, er det sannsynlig at du må kjøpe nye bremsekomponenter som bremseklosser, bremseskiver, og muligens bremsekalipere. Her er noen nettsteder i Norge hvor du kan kjøpe bildeler, inkludert bremsedeler:

AUTODOC:

Nettstedet tilbyr et bredt utvalg av bildeler, og det er spesifikke deler tilgjengelige for Audi A4-modeller.

De har en praktisk app for kjøp av bildeler, samt bilreparasjonsvideoer som kan være nyttige.

De tilbyr fri frakt for visse produkter1.

Delespesialisten:

Delespesialisten har et stort lager i Norge og tilbyr billige bildeler til Audi.

De har en enkel returordning med 90 dagers åpent kjøp2.

AutoDeler:

Nettstedet gir permanente lave priser og høy kvalitet reservedeler til Audi A4 B8 Allroad (8KH), som er nær modellen din.

De har også en online katalog for å hjelpe deg med å finne de riktige delene3.

EuroDel:

EuroDel tilbyr lave priser på Audi-deler med en 365-dagers åpen kjøpsperiode og gratis retur.

De tilbyr også betaling via Klarna eller Visa/Mastercard.

For å få en nøyaktig pris på bremseklosser, bremseskiver, og bremsekalipere for din bilmodell, vil det være lurt å besøke disse nettstedene og søke spesifikt for din bilmodell. Du kan også vurdere å kontakte lokale bilverksteder eller delebutikker for pristilbud.

Når det gjelder reparasjonen, kan det være lurt å vurdere å få hjelp av en profesjonell mekaniker, spesielt hvis du ikke har tilgang til en bilheis eller bukk, og plassen er begrenset. Problemet du beskriver kan være relatert til bremsekaliperen, bremseskiven, eller bremseklossene, og det kan være nødvendig med en profesjonell vurdering for å fastslå den eksakte årsaken og løsningen på problemet.

For OBD2-enheter, kan det være verdt å vurdere mer kjente og pålitelige merker som BlueDriver eller FIXD, som begge tilbyr Bluetooth-tilkobling og omfattende diagnosefunksjoner via tilhørende apper på telefonen din. Prisene varierer, men disse enhetene kan gi deg en mer detaljert innsikt i eventuelle feilkoder og systemproblemer som bilen din kan ha.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke løftebukk for å jobbe med bremsene, de sitter jo rett innenfor hjulet. 

Regner med at disse har elektrisk motor på hver caliper? I så fall så koster jo selve caliperne en del i innkjøp. 

Aner ikke hvor mye utstyr du må ha til etterkant av jobben. 

https://diagnosebutikken.no/produkt/bildiagnose/audi/icarsoft-vag-2-feilkodeleser-audi-vw-skoda

Nesten billigste alternativ for å kunne gjøre grunnleggende ting med elektrisk håndbrekk. 

Lenke til kommentar

Ser @Bilpatrioten_Mandal975 har funnet. ChatGPT :)

Bremser er i utgangspunktet lett tilgjengelig og går fint å jobbe på med kun garasjejekk og bukker.

Det som potensielt kan stoppe deg er bolter som knekker, så ha en backuplan klar for det. Grisepikk, skikkelig drill og ekstra bolter. En gassbrenner for å varme og en dor for å tildele presisjonsslag.

Diagnose apparatet til Biltema tror jeg at jeg ville valgt 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/diagnoseverktoy-til-vag-2000046391

 

Videoene til Chrisfix er fine, han gjør all rep. Oppkjørselen sin

Her f.eks. Forklarer han grunnprinsippene

Har brukt Eurodel og vært fornøyd med de. Personlig styrer jeg unna no name mekonomen osv deler. 

Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg har ingen erfaring med caliper med elektronisk håndbrekk, så dette er kun synsing fra min side.

Dersom det er sånn at parkeringsbremsen plutselig slår seg på under kjøring på høyre bakhjul, så tenker jeg det første som er smart å finne ut av er om enten 1) servomotor/aktuator høyre caliper får aktiveringssignal via ledningen, eller 2) om den slår seg på av seg selv (feil i elektronikken på servomotor-enheten på caliper). For hvis det er 1) som er tilfellet, så hjelper det vel neppe å bytte caliper og servomotor/aktuator-enhet, da vil det samme skje igjen. Mens hvis det er 2) så vil du kunne løse det med ny caliper og servomotor/aktuator-enhet (evt kun servomotor/aktuator-enhet)

Det er fristende å si at det høres ut som problemet er isolert til servomotor/aktuator-enhet høyre caliper, siden den venstre caliperen ikke også aktiveres samtidig. Men, det kan jo også tenkes at det er fordi servomotor/aktuator-enheten på venstre side har gått i stykker og ikke reagerer på noen signaler. Og at TS den siste tiden uten å være klar over det bare har hatt fungerende parkeringsbrems høyre bak. Eller ledningsbrudd venstre side etc. kan i teorien ihvertfall være mye rart...

Jeg sjekket litt priser, og ny caliper fra eurodel, merke TRW inkl. servomotor/aktuator-enhet er ca 3700 kr pr side. Kun servomotor/aktuator (TRW) koster ca 2000 kr pr side. Reiser du til VW-forhandler for å kjøpe ny original-del må du ut med ca 9000 kr pr side for caliper inkl. servomotor/aktuator med mindre du har rabattavtale. 7800 kr pr side for kun servomotor/aktuator. P.s. i delekatalogen så er det merket for sprengskissen til bakbremsene "TRW-GIRLING".

Når jeg søker opp bilen din får jeg opp følgende: Audi A4 Av. Allroad quattro 2.0 TDI A4AR med PR-kode 1KW for bakbremsene kombinert med PR-kode GP0.

Da finner jeg følgende delenr:

  • Caliper høyre bak inkl. servomotor/aktuator: 8K0 615 404 B
  • Caliper venstre bak inkl. servomotor/aktuator: 8K0 615 403 B
  • Kun servomotor/aktuator: 8K0 998 281


 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Har du sjekket prisen på autodoc?

Nei. Jeg har dårlig erfaring med autodoc, og gode erfaringer over lengre tid med eurodel.no. Så da peker jeg naturlig nok ikke andre til autodoc. Mitt priseksempel var for anerkjent produsent med kvalitet tilsvarende originaldel, som jeg synes en 2011 Audi A4 Allroad med mange år igjen å leve fortjener, ikke billigste pris. Alle nettbutikkene støtter søk på delenr, så det er bare å slå seg løs med de jeg listet opp i forrige innlegg så kan man sikkert finne eksempler til lavere pris. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 27.10.2023 den 7:08 PM):

Du trenger ikke løftebukk for å jobbe med bremsene, de sitter jo rett innenfor hjulet. 

Regner med at disse har elektrisk motor på hver caliper? I så fall så koster jo selve caliperne en del i innkjøp. 

Aner ikke hvor mye utstyr du må ha til etterkant av jobben. 

https://diagnosebutikken.no/produkt/bildiagnose/audi/icarsoft-vag-2-feilkodeleser-audi-vw-skoda

Nesten billigste alternativ for å kunne gjøre grunnleggende ting med elektrisk håndbrekk. 

så på dem, men er dem virkelig MYE BEDRE enn en ELM 327 OBD2 scanner (bluetooth) ? Har prøvd en syntes de ikke kunne fikse de samme feilene.

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (På 28.10.2023 den 8:38 PM):

Nei. Jeg har dårlig erfaring med autodoc, og gode erfaringer over lengre tid med eurodel.no. Så da peker jeg naturlig nok ikke andre til autodoc. Mitt priseksempel var for anerkjent produsent med kvalitet tilsvarende originaldel, som jeg synes en 2011 Audi A4 Allroad med mange år igjen å leve fortjener, ikke billigste pris. Alle nettbutikkene støtter søk på delenr, så det er bare å slå seg løs med de jeg listet opp i forrige innlegg så kan man sikkert finne eksempler til lavere pris. 

Enig, jeg sjekket begge ( og andre nettsider og om delen virkelig passer osv) og calipterne må jo støtte E-håndbrekk... 

Greia er jeg har så mye utgifter at og med tiden må jeg bruker enda flere tusen på bilen (service ting og tingene som er er snakk med må nesten på verksted.......så har ikke råd til det den fortjener. 2010/11 modell men 133600km som er INGENTING.... 😕 Men økonomien er så trang atm jeg sliter, har prøvd å få meg noen småjobber med finner INGENTING. Jeg er på AAP (vært det i flere år) og har bokstavlig talt ikke råd til å spare. Alt jeg unner meg selv er Spotify og Netflix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...