Gå til innhold

Overvåkingskamera med WiFi og tilkoplingsproblem


Anbefalte innlegg

Heisann.

Fra et nylig oppsatt utendørs kamera er det ca 26 meter til en WiFi ruter i garasjen (ikke DHCP) og ca 32 meter inn til ruteren i boligen (er DHCP). Jeg ville prøve med WiFi tilkopling, en løsning som ville medføre mindre arbeid. Jeg har opprettet kontakt med dette nye utendørskameraet, men det er ikke stabilt, "Cam38: No Signal" får jeg ofte i overvåkingsprogrammet Blue Iris.

Jeg satt inn en timer modul i 9volts adapteren til kameraet, slik at denne slår av strømforsyner adapteren i 1 min, hver time. Det er mulig at stabeliteten heretter ble noe bedre. Hovedruteren med DHCP, en Telenor2 viser at signalstyrken er 34. Nokså lavt signalstyrke. 

Jeg  arbeidet med å få opp signalstyrken, der jeg ønsket å bruke WiFi ruteren i garasjen, fordi denne står nærmere kameraet. Jeg bruker også et par porter for kablet tilkopling i denne. Denne ruteren er for øvrig kablet med CAT5 til ruten i boligen.  I en periode på noen dager hadde ruteren i garasjen ikke strømforsyningen tilkoplet, men likevel opprettholdte jeg signalet fra kameraet  i Blue Iris. 

Det var da det gikk opp for meg hvorfor signalstyrker ikke bedret seg, uansett hva jeg gjorde med plasseringen etc. for i ruteren i garasjen. Kameraet går nemlig til hovedruteren (DHCP) i boligen!. Kameraet har statisk IP adresse, og DHCP er slått av i kameraet. I ruteren i boligen er kameraet satt opp med statisk IP-adresse. 

Så, hvordan kan jeg, -eller er det i det hele tatt mulig at jeg kan bruke WiFi ruteren i garasjen og få dette kameraet til å kople seg til denne? Jeg ønsker med andre ord å få kameraet til å bruke ruteren i garasjen, og ikke den jeg har i boligen.

Noen som vet noe om dette?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er situasjonen her potensielt at ting fungerer i overvåkningsprogrammet ditt når kameraet er koblet ruteren som også pc-en som kjører overvåkningsprogrammet er tilkoblet?

Det var vel en annen tråd her der du vel hadde problemer pga. "ruter bak ruter" så vidt jeg husker.....

Når du sier signalstyrke på 34, som tenker jeg man tenker på signalkvalitet. Dvs. en utregning som også tar hensyn til støy? Signalstyrke på -34dB ville vært veldig bra (mens typisk signalstyrke på -80dB eller lavere (altså f.eks. -85dB) vil regnes som dårlig).

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (På 25.10.2023 den 9.01):

Forstår jeg deg rett at du har 2 DHCP routere i nettverket ditt? Dette er jo en oppskrift på katastrofe.

Hvorfor kan du ikke bare bruke et AP som gir deg nett ut til garasjen, eller en retningsstyrt antenne slik at du får signal ut dit og får koblet til wifi og fjernet den ekstra routeren i garasjen?

NEI, jeg skrev:

Fra et nylig oppsatt utendørs kamera er det ca 26 meter til en WiFi ruter i garasjen (ikke DHCP) og ca 32 meter inn til ruteren i boligen (er DHCP).

 

Ruteren i garasjen, dvs. den er innkjøpt som en ruter fordi denne HAR DHCP, men den skal ikke rute, derfor er DHCP AV. Det er kun ruteren i boligen som har DHCP, og slik må det selvfølgelig være. Jeg mente på at ruteren i garasjen, som ikke ruter, blir et Access Point, med tilkopling til nettverket i boligen. Denne ruteren i garasjen har WiFi, og problemet er at WiFi kameraet snappes ikke opp av ruteren i garasjen, men ruteren i boligen. Da har signalet en lengre vei å gå inn i boligen, enn rutet/switchen i garasjen. IP adressen til garasjeruteren er innafor gateway IP adressen til ruteren MED DHCP.

 

Jo, vi har MASH, vi har direkte sendte antenner etc., men jeg ville bruke det jeg hadde for hånd, ruter/switchen i garasjen. Det var bl.a. avstander ute i hagen til robot gressklippere osv. at denne ble satt opp i garasjen.

 

Men ingen forteller meg -som ikke er noen data nerd, hva er løsningen slik at jeg oppnår kontakt mellom garasje ruter/switchen og dette Wifi kameraet?

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 timer siden):

Er situasjonen her potensielt at ting fungerer i overvåkningsprogrammet ditt når kameraet er koblet ruteren som også pc-en som kjører overvåkningsprogrammet er tilkoblet?

Det var vel en annen tråd her der du vel hadde problemer pga. "ruter bak ruter" så vidt jeg husker.....

Når du sier signalstyrke på 34, som tenker jeg man tenker på signalkvalitet. Dvs. en utregning som også tar hensyn til støy? Signalstyrke på -34dB ville vært veldig bra (mens typisk signalstyrke på -80dB eller lavere (altså f.eks. -85dB) vil regnes som dårlig).

Ja, alle de andre kameraene, både kablet og WiFi er fungerende i overvåkings programmet. Jeg harkontakt med dette WiFi kameraet, en som du sier, signalkvaliteten har en verdi på 34. For de andre Wifi kameraet er dette det signal med laveste verdi. Kameraet blir som nevnt slått AV i 1 minutt ved hver heltime. Når dette blir slått på igjen, er oppstarten som en WARM reset. Tanken var at denne hendelse hver time ville medføre til oftere OK tilkoplet status(?) Når det ER opprettet kontakt oppdager jeg at robotgressklipperen beveger seg med støy, tagger rundt denne. En slags forsinkelse, som sikkert er grunnet et videosignal som er svakt i forhold til støyen. 

 

Nei, jeg har ALDR i livet koplet en ruter (med DHCP) bak en annen ruter (MED DHCP )😀  Men, det er korrekt -jeg hadde ett oppmeldt problem med en T-WE boks som ga E2000 feil. Jeg hadde switcher bak DHCP ruteren, men endte opp med en CAT6 kabel koplet direkte fra DHCP ruteren og INN i T-we boksen. 

Lenke til kommentar
Chris93 skrev (49 minutter siden):

Endre wifi navnet på aksesspunktet ditt for å tvinge kameraet over på kun den. Eventuelt sett opp et nytt wifi på aksesspunktet som du konfigurerer kameraet ditt til å bruke.

Det er ikke den peneste løsningen, men det er enkelt

Dette var nyttig 😀

Så tenkte jeg, hva om jeg tok UT den DHCP ruteren jeg nå bruker, og satte inn ruteren fra garasjen, men da som DHCP. Ville da kameraet "henvende" seg til garasje ruteren, når jeg kopler/setter systemet tilbake igjen til utgangspunktet?

I denne TP-Link ruteren (HC50 type, muligens) -kan jeg i denne kanskje sette opp MAC adresser dette SKAL håndtere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...