Gå til innhold

Laptop på reparasjon hjelp


Gjest e17dd...86b

Anbefalte innlegg

Gjest e17dd...86b

Hei! Jeg har nå en relativt ny laptop som jeg har sendt inn til elkjøp for reparasjon, som de har sendt videre til service verksted.

Denne ble kjøpt fra OUTLET fra Elkjøp for ca 6 måneder siden for ca 5000kr.

Jeg leverte den til reparasjon da det har begynt å gnistre når jeg setter i laderen og at laderen må stå en spesifikk vei for at den skal lade. Jeg fikk nå tilbakemelding der verkstedet har sendt et prisoverslag på ca 10 000kr! Der de må bytte "mainboard og strømadapter". Står så "det er fysisk skade på pc/adapter som er årsak til til feilen, det dekkes da ikke av garanti". 

Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre her? Å ta det på innbo er ikke vits da det er høy egenandel og laptopen ikke er verdt så mye. Kan det virkelig koste dobbelt pris å fikse laptopen i forhold til hva jeg betalte for den? Jeg har ikke mistet den eller noe, jeg tenker kanskje at dette er en feil som har vært der siden jeg kjøpte den, da jeg kjøpte den på OUTLET, kanskje forrige person gjorde dette?

Uansett, er det noe jeg kan gjøre i denne situasjonen? Jeg har nå sendt melding til verkstedet der jeg har etterspurt nøyaktig beskrivelse og bilde av problemet.

Takk for hjelp og svar.

Anonymous poster hash: e17dd...86b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så mye å gjøre før Elkjøp evt dokumenterer påstanden. 

Det sagt, både Elkjøp og verkstedene deres er kjent for å bruke slike unnskyldninger for å unngå reklamasjonsansvar. 

Merk at ved de første 6mnd er det selger som har ansvaret for å dokumentere at dette er brukerfeil. Ikke du som må dokumentere at det var en feil med produktet da du kjøpte det. Så du har en god sak. Ikke at Elkjøp bryr seg om slike små detaljer som forbrukerkjøpsloven da...

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med reparasjon av laptoper selv, og problemet du beskriver høres unektelig ut som et fysisk problem, altså at ledning/plugg har blitt bøyd mens den sto i maskinen e.l.

Dette er da noe som ikke dekkes på garanti.

Hvis den fungerte fint i 6 måneder anser jeg det som lite sannsynlig at dette er en følgefeil fra en evt. tidligere eier. 

Det bør være relativt enkelt for verkstedet å ta bilde av denne fysiske defekten som dokumentasjon. Be om å få oversendt disse bildene før du eventuelt vurderer å gå videre med denne saken.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (1 minutt siden):

Jeg har jobbet med reparasjon av laptoper selv, og problemet du beskriver høres unektelig ut som et fysisk problem, altså at ledning/plugg har blitt bøyd mens den sto i maskinen e.l.

Dette er da noe som ikke dekkes på garanti.

Hvis den fungerte fint i 6 måneder anser jeg det som lite sannsynlig at dette er en følgefeil fra en evt. tidligere eier. 

Det bør være relativt enkelt for verkstedet å ta bilde av denne fysiske defekten som dokumentasjon. Be om å få oversendt disse bildene før du eventuelt vurderer å gå videre med denne saken.

Enig.
En slik skade oppstår ofte hvis folk sparker til ledningen, og man får en kraftig sideveis belastning på pluggen som sitter rett på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Om de ikke gir seg så er det bare å hente den ut igjen å få en nabo eller noen til å fikse den.

Eventuelt selge den på finn med litt tap. Sikkert noen som kjøpe den å fikser den selv da.

Tviler på hovedkortet må byttes men verksted bruker gjerne ikke loddebolt og bytter heller deler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest e17dd...86b

Takk for svar. Det er helt sikkert en fysisk skade, tviler ikke på det, men mer om det er noe å gjøre. Da oppdaterer jeg tråden når jeg får bilde og beskrivelse så tar jeg det fra der. 

Eneste kjipe med å få laptopen sendt tilbake er at de skal ha ca 800kr for det. Jeg får se hva de sier

Anonymous poster hash: e17dd...86b

Lenke til kommentar

Reklamasjonsretten er veldig gunstig for forbrukere, men hvis man ikke har sitt på det tørre, kan det bli dyrt. Prisene de tar for service er helt borti natta, men det er det ikke så mye å gjøre med, dessverre. For ordens skyld må feilen skyldes et problem med produktet eller i noen tilfeller produktdesignet.

Lenke til kommentar

Det har vært flere tilfeller der en kjent, fysisk svakhet har blitt omgjort til å bli dekket av en i utvidet reklamasjon fra produsent. Bl.a. hadde HP Compaq dette problemet på 2000-tallet der nettopp ladetapp knakk veldig lett. På samme tid hadde HP Pavilion problemer med venstre hengsle som knakk og skjermkabel som ble fort utslitt (brudd i kabel pga. åpning/lukking av skjerm).

Det er dog vanskelig å få gjennom dersom produsent ikke allerede har innvilget utvidet garanti på akkurat det spesifikke problemet. Men det er jo verdt noen søk for å se om mange opplever samme problem med denne modellen.

Lenke til kommentar
Gjest e17dd...86b

Da fikk jeg bilde, lade kabel plugg er bøyd og ladeporten på pc har bøyd pinne, så da er det greit nok, gir meg da. Kan kanskje få noen til å fikse det.

En annen ting. Jeg tok nå å bestilte en pc fra elkjøp som de hadde 1 av på lager igår. Fikk nå melding om at grunnet en tellefeil så har de den ikke og kansellerte bestillingen. Det er uheldig fordi lignende versjon av pc bare dårligere (mindre lagring ellers lik) er ca 1000kr dyrere. Hørt hørt noe om dette før, noe jeg kan gjøre i dette tilfellet?

Anonymous poster hash: e17dd...86b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...