Gå til innhold

Hvordan redde antikk lampe, fra glødepære til LED?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har aldri brukt denne nettsiden, og kan ingen ting om hverken lamper eller pærer, så håper dere er vennlige om dette er et dumt spørsmål. 
 

Jeg kjøpte nylig en helt fantastisk flott lampe! Den er noe av det vakreste jeg eier, og et skikkelig arvestykke! Men, så gikk pæren, og jeg tok den med på butikken for å kjøpe ny… over alt hvor jeg går får jeg beskjed om at sånt ikke finnes lenger, og er forbudt i EU…. (Glødepære 60W). Jeg har funnet en nettbutikk som selger det siste de har til lageret er tomt, og tenkte å hamstre inn derfra. Men så vil jeg jo til slutt støte på samme problemet igjen… 

 

Så mitt spørsmål er; er det mulig å koble om gamle lamper så de tåler LED pærer istedenfor gamle glødepærer? Håper så inderlig at lampen kan reddes… på forhånd tusen takk for svar ! 

41B8ACBF-0C5C-42FF-A85C-91B7DF895F40.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Amira skrev (49 minutter siden):

Hei! Jeg har aldri brukt denne nettsiden, og kan ingen ting om hverken lamper eller pærer, så håper dere er vennlige om dette er et dumt spørsmål. 
 

Jeg kjøpte nylig en helt fantastisk flott lampe! Den er noe av det vakreste jeg eier, og et skikkelig arvestykke! Men, så gikk pæren, og jeg tok den med på butikken for å kjøpe ny… over alt hvor jeg går får jeg beskjed om at sånt ikke finnes lenger, og er forbudt i EU…. (Glødepære 60W). Jeg har funnet en nettbutikk som selger det siste de har til lageret er tomt, og tenkte å hamstre inn derfra. Men så vil jeg jo til slutt støte på samme problemet igjen… 

 

Så mitt spørsmål er; er det mulig å koble om gamle lamper så de tåler LED pærer istedenfor gamle glødepærer? Håper så inderlig at lampen kan reddes… på forhånd tusen takk for svar ! 

41B8ACBF-0C5C-42FF-A85C-91B7DF895F40.jpeg

Det er bare å skru i en led- pære med E27 sokkel. Ser ut som det er åpen skjerm i toppen så da er det ingen problem med tanke på kjøling.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Ser flere skriver at jeg kan bruke LED pære, men fikk beskjed på Clas Ohlson at det ikke går an å bruke LED hvis lampen er beregnet på gamle glødepærer? Har prøvd en LED pære jeg hadde i en annen lampe (som også er beregnet på dimming), og da bare «flimrer» lyset noe voldsomt.. 

Lenke til kommentar
Amira skrev (9 timer siden):

Tusen takk for svar! Ser flere skriver at jeg kan bruke LED pære, men fikk beskjed på Clas Ohlson at det ikke går an å bruke LED hvis lampen er beregnet på gamle glødepærer? Har prøvd en LED pære jeg hadde i en annen lampe (som også er beregnet på dimming), og da bare «flimrer» lyset noe voldsomt.. 

Da er du direkte feilinformert. Finnes forskjellige typer dimming, du skal mest sannsynlig ha en ledpære som er kompatibel med faseavsnitt dimming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dimmere kan ha problemer med led pærer. Kanskje noe med virkemåten, eller at led pæren har for lite effekt (watt). Du kan prøve med en dimbar led pære med over 5 watt.

Her er eksempel på dimmer en kan koble til en lampe: https://lampemagasinet.no/products/egant-ledningsdimmer-led-ledning-stopsel-sort

Et annet alternativ er å ta vekk dimmeren.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det finnes tradisjonelle lyspærer å få kjøpt på internett, hvis du ønsker at lampen skal brukes slik den var ment.

Men dagens strømpriser er det dyrt, men nå er vinteren her, og det blir jo til varme.

Det finnes LED-pærer som tåler dimmer, men det kan også avhenge av at dimmeren tåler LED. Du kan også bytte ut dimmeren, eller erstatte den med en av/på-bryter og en lyspære som leveres med fjernkontroll med dimming.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om dimmere kan ha problemer med led pærer. Kanskje noe med virkemåten, eller at led pæren har for lite effekt (Watt).

Her er eksempel på dimmer en kan koble til en lampe: https://lampemagasinet.no/products/egant-ledningsdimmer-led-ledning-stopsel-sort

Problemet er forholdet mellom 220V AC som skal gjøres om til 3/9/12/24V DC som igjen skal dimme LED diodene som krever fra 2-3V pr. Diode inne i en vanlig ledlyspære. hvis en led diode får 40mA så dør den innen sekunder/minutter. Gir du den 100mA er den død innen sekunder. Gir du den 20mA vil den trolig vare veldig lenge, men gir du den 10mA så varer den nok livet ut. Kanskje. 

En vanlig glødepære tåler mye mer. Om den får 50V eller 220V bryr den seg lite om. Innenfor rimelighetens grenser. Man trenger ikke å strupe strømmen (ampere) til en glødepære. Den avgir bare det den får for mye i form av varme. I tillegg får en glødepære 50Hz spenning. Det vil si en ganske ujevn spenning. En glødepære takler dette da den er ganske "treg" til å oppfatte disse svingningene og derfor ser man ikke at lyset blinker. 

En led diode derimot bør få en ganske presis likespenning og er mer fintfølende overfor svigninger og spenning etc. Billige LED pærer har ofte en noe kjipere krets som ikke klarer å stabilisere AC til DC konverteringen like bra og strømmen som blir levert til LED pæren vil på sikt ødelegge kretsen eller selve led diodene fortere. 

Det blir litt som å bruke en høytrykkspyler til å vanne potteplantene i stua. 

Lenke til kommentar
Amira skrev (14 timer siden):

Tusen takk for svar! Ser flere skriver at jeg kan bruke LED pære, men fikk beskjed på Clas Ohlson at det ikke går an å bruke LED hvis lampen er beregnet på gamle glødepærer? Har prøvd en LED pære jeg hadde i en annen lampe (som også er beregnet på dimming), og da bare «flimrer» lyset noe voldsomt.. 

Da har du nok snakket med noen som ikke har den største kunnskapen for å si det fryktelig pent. 

Så lenge lyspæren har en E27 sokkel så er den ment for bruk der en E27 sokkel kan skrus inn. Hvis ikke hadde dette havnet på førstesiden på VG ganske kjapt. 

Alle LED pærer med E27 sokkel har en krets på innsiden som gjør om fra AC til DC samt reduserer spenningen slik at LED diodene ikke skal ryke. MEN, det er ikke alle LED pærer som kan dimmes, så dette må du sørge for at dem kan før du kjøper dem. 

jeg har LED pærer med E27 sokkel over alt i huset. Også en utelampe fra krigens dager. Funker som bare det. 

Alle E27 sokler får i Norge 220ish volt inn ved hjelp av to ledere. (Som oftest brun og blå ledning). Så lyspæren du skrur inn med E27 sokkel får 220ish volt uansett hvor du skrur den inn. Men der en LED pære skiller seg ut er at det altså er en krets inne i denne pæren som struper spenningen samt strømmen slik at LED pærene ikke ryker. Uten en slik krets ville du bare sett et kort glimt før LED pæren røyk, i beste fall. I værste fall hadde du hørt et smell etterfulgt av røyk og flammer. 

For siden motstanden er såpass liten i en ledpære er det slett ikke sikkert at sikringen hadde slått ut heller. Tror jeg. 

Andre får rette på meg om jeg er helt på jordet her :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...