Gå til innhold

Hvordan redde antikk lampe, fra glødepære til LED?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Amira skrev (15 timer siden):

Tusen takk for svar! Ser flere skriver at jeg kan bruke LED pære, men fikk beskjed på Clas Ohlson at det ikke går an å bruke LED hvis lampen er beregnet på gamle glødepærer? Har prøvd en LED pære jeg hadde i en annen lampe (som også er beregnet på dimming), og da bare «flimrer» lyset noe voldsomt.. 

Eg har mange gamle lampar med dei vanlege pærene med E27 skrusokkel, og har aldri hatt noko problem med LED-pærer i desse lampane. Når LED-pærene omsider ryk vil dei ofte bli ståande og blinke.

Brukar du noko dimmer på denne lampen, og virkar den i så fall som den skal når du koplar til utan dimmer?

Virkar pæra når du set den tilbake i den andre lampen?

Kan det evt. ha oppstått ein feil/dårleg kontakt i sjølve lampen? (Virkar den gamle 60-wattspæra dersom du prøver den i den andre lampen?)

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
trikola skrev (8 minutter siden):

Jepp.

Og jeg mener at dimmingen av LED derfor skjer ved at man regulerer strømmen, ikke spenningen - spenningen blir som den er nødvendig for å få det riktige antall mA gjennom diodene.

Det er nok riktig ja. Står også litt om det her. Uten at jeg vet hvor sikker kilden er. 

https://electronics.stackexchange.com/questions/256336/does-led-brightness-change-with-voltage

Lenke til kommentar

Jeg har testet og brukt en del slike led dioder og dem kan lyse opp fra rundt 1mA og opp mot 20mA. Dog ser man svært liten eller ingen forandring etter 10mA, så mellom 1 og 10mA er det området dem faktisk dimmer relativt gradvis. 

Nå får man selvsagt led dioder som er hallet kraftigere enn disse "vanlige" som jeg bruker mest som indikator lys, og det er gjerne slike som sitter i vanlige led pærer. Disse takler litt mer strøm, men spenningen dem dem tåler er den samme stort sett. Men med mer strøm blir det mer varme og derfor blir det på et gitt tidspunkt nødvendig med heatsink. 

I LED lommelykter med respekt for seg selv er det ofte brukt høykvalitets leddioder montert på store heatsinks for å lede bort varme. Reflektoren har selvsagt også veldig mye å si for hvordan lyset sprer seg og virker på omgivelsene. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...