Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Ørjanø skrev (1 time siden):

Ironisk at mange israelere er mer kritisk til krigføringen til Israel enn folk her inne. Israelere som støtt og stadig blir eksponert for langt mer israelsk propaganda enn nordmenn. 


At tusenvis av mennesker, blant ni millioner innbyggere, protesterer mot sittende regjering, betyr ikke at det ikke er bred støtte for krigen mot Hamas i Israel.

At pårørende til gisler ønsker disse hjem, og at det inngås en avtale, nærmest uansett hva en slik avtale blir, er også helt naturlig.

I Israel forøvrig er det bred støtte for krigen, og også bred støtte for å ta Hamas militært, om å ikke inngå avtaler om å slippe ut tusenvis av terrorister, og 75% støtter at Israel går inn i Rafah osv.

Som litt "whataboutism" så kan man jo undres hvor protestene er på Vestbredden, hvor Abbas har opptrådt som en diktator siden 2005?

Hvor er alle de som klager på israelske valg, når man snakker om at Fatah har brudt Oslo-II avtalen, nok en gang, ved å ikke utlyse valg på 20 år.

"...broaden Palestinian self-government in the West Bank by means of an elected self-governing authority [to] allow the Palestinians to conduct their own internal affairs..." - Oslo II Accords

Endret av 0laf
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ørjanø skrev (6 minutter siden):

Så mye kan man stole på Israel! 


Oi, hadde de tatt med et bilde av telt som ikke var i Gaza som en illustrasjon på ... telt.

Nå er jeg enig i at de burde vise bilder av de faktisk teltene de har levert til Gaza, eventuelt av de 40 000 teltene Israel angivelig har bestilt fra Kina, men dersom dette er den største feilen man finner, så tyder det godt for Israels troverdighet.

Dette var vel innlegget på X

GGI6RbiWkAAiFi5.png


Jeg noterer at alle innlegg fra israelske myndigheter blir sjekket nøye av en rekke mennesker, og at ingen av de har hevdet tallene eller påstandene forøvrig er feil, kun at bildet ikke er fra Gaza.
 

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):

Dessverre er det dårlig med bevis, og det er deg som ser ut til å ikke klare å fordømme hva palestinerne gjør, men i stedet fordømmer alt Israel gjør, som per i dag en gang ikke er bevist eller konkludert fra internasjonale domstoler.

Det er ikke dårlig med bevis, det er dere som avskriver alle bevis og kilder. Det er noe annet. 

Jeg fordømmer alt Hamas eller andre gjør mot sivile israelere, og palestinere. Som jeg skrev, de fleste bryr seg om sivile uansett opphav. 

Du har ikke fordømt noe Israel gjør mot palestinere. Selv ikke det som skjer på VB. Du bare bortforklarer det. 

Du gjør det samme som de som støtter Hamas, denne mannen eller andre hendelser, bare at du støtter Israel. Også kritiserer du alle som ikke støtter Israel i å begå grusomme handlinger mot sivile palestinere. Jeg støtter ingen av dem til å angripe sivile. Jeg støtter Israel i å ta Hamas og få gislene tilbake. Hvis det er krig som må til, så vil desverre sivile dø. Men det Israel gjør er langt forbi det å ta Hamas, beskytte sivile og få hjem gislene. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):

At tusenvis av mennesker, blant ni millioner innbyggere, protesterer mot sittende regjering, betyr ikke at det ikke er bred støtte for krigen mot Hamas i Israel.

Det er forskjell på å støtte en krig mot Hamas og det Israel gjør nå. Det har de fleste skjønt!

Umenneskelig å støtte det Israel nå gjør og har gjort mot palestinere. Like umenneskelig å støtte Hamas sitt angrep på sivile 7. Oktober. 

Det er to makter som "kriger" på avstand, begge like skrudd, jævlige, egoistiske og hjernevasket. Midt imellom er de sivile på begge sider - disse har størst støtte i verden. Så sitter det noen med ekstreme, rasistiske eller antisemittistiske holdninger å støtter en av disse to maktene. Med tanke på historien og propagandaen kan man forstå at det finnes flere ytterkanter i Israel og Palestina. Men i Norge? 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tussi skrev (22 minutter siden):

Enig i alt dette, men et godt utfall i dette forutsetter at både Netanyahu og Hamas fjernes, helst så snart som mulig

Det er vi helt enige i. Men Hamas fjernes ikke slik de holder på nå. Dette ødelegger både for Israel, palestinere og fremtiden. 

Det er helt uforståelig å støtte Israel, samtidig støtte dem i å ødelegge for seg selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

postet en masse ting som Israel liksom gjør mot palestinerne, uten bevis.

I motsetning til deg kommer både jeg og andre med solide bevis. Men du har bestemt at enkelt uttalelser fra X, som støtter under ditt syn, er en mer troverdig kilde enn alt annet. 

Hver gang noen kommer med en kilde kommer du med kritikk mot organisasjonen, forskeren, militæret etc. for å avskrive kilden. Folk er ikke så dumme som ikke ser hva du gjør! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvirdan du kan likestille israel og Hamas, tror du Hamas ville sluppet inn et eneste gram mat hvis situasjonen var motsatt?

Jeg likestiller dem ikke. Jeg har høyere krav til Israel enn Hamas. Noe alle burde ha og derfor støtte det presset verden setter på Israel. 

Israel slipper kun inn nødhjelp pga press. Israel er avhengig av internasjonal støtte, særskilt USA. Israel slipper ikke inn nødhjelp for å være snill, men fordi de må. 

Og nå har de funnet ut at de kjører på med løgner og sulter palestinere. Løgnen er avslørt, Israel setter seg i offerrollen igjen og prøvde å sette seg på bakbeina. Men det går selvsagt ikke når en hel verden følger med og de er avhengig av blant annet USA. 

Som sagt før, hvis verden følger med, men ikke gjør noe kan man likestille israel med Hamas. Det er dette som må unngås, ellers kan de hverken ta Hamas, få tilbake gislene og samtidig ha stor støtte. Det Israel nå holder på med og slippet unna med i mange år skader dem selv. Det presset verden setter på dem speiler de inn på riktig sti igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 timer siden):


Har jeg ikke opplyst om dette en rekke ganger?

Jeg støtter Israels rett til å ta ut Hamas, og mener at de så langt har gjort en utmerket jobb.

 

Nei, du har ikke fortalt den egentlige grunnen til at du støtter Israel uansett hvor brutale de er. Ingen støtter Israel til å ta ut Hamas på bekostning av både Israel og Palestina, overse, bortforklarer etc alt av fakta mm. Det vet vi begge. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bshagen skrev (34 minutter siden):

Har du høyere krav til Israel enn Palestina også? De som faktisk ønsker at Hamas styrer?
Jeg er genuint interessert, det er som om du får dette til å bli til en "vi må godta at lillebror plager storebror fordi han skjønner ikke bedre" etter at storebror fikk nok og satte lillebror opp-ned i en snøhaug 

Jeg mener ikke Israel skal godta at Hamas angriper eller bomber. Da mistolker du det å sette høyere krav til Israel enn Hamas. 

bshagen skrev (1 time siden):

Liker ikke at du syns at feil fra den ene siden er bedre/verre enn den andre, syns du skal sette lista likt. Samme om det gjelder Hamas, som før 7. oktober ble stortsett omtalt som en politisk organisasjon, og ikke en terrororganisasjon (dessverre fortsatt av mange)

Det er like feil å støtte Hamas som det er å støtte BN og regjeringen. Ingen av disse bidrar til et mer fredelig Israel og Palestina, mer det motsatte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 timer siden):

Krig er alltid grusomt, sivile dør, og jeg støtter åpenbart ikke det, men er realistisk nok til å forstå at det er slik verden fungerer, og en krig i urbane områder mot en terrororganisasjon ser omtrent slik ut, samtidig som jeg forholder meg til militære eksperter angående hvorvidt den militære operasjonen er i henhold til gjeldende lover osv., ikke til ymse anti-israelske politikere og aktivister.

Jeg er enig i at krig desverre skjer og noen ganger en nødvendighet, særskilt i dette tilfelle. Noe som medfører at sivile dør. Helt klart at det er ekstra utfordrende i et såpass tettbebygd sted med så mange mennesker som i Gaza. I tillegg er det utfordrende når Hamas driter I det meste. 

Men som resten av verden også sier, det har gått for langt. De bruker metoder som ikke er akseptabelt. Da blir resultatet katastrofalt.

De må slippe inn mer nødhjelp, distrubiere nødhjelpen, ha nok soldater der til å krige mot Hamas og ikke bruke sivile som skjold, mer presisjonsangrep, mer etterretning/bruke det smart, ha gode strategier og planer videre for Gaza mm. I tillegg stoppe ulovlig bosetting og drepe/skade sivile på VB. 

Militære eksperter er uenige, og det er mange gråsoner her. Men legg gjerne ved uttalelser fra ulike militære eksperter som mener det Israel nå gjør og har gjort er innenfor folkeretten og menneskerettighetene. Det hadde vært interessant å lese. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
^fmj skrev (3 timer siden):

Ondskapen kjenner tydeligvis ingen grenser.


Gaza ... 7. oktober

 


Hun ble senere halshugget, og det eneste man så langt har funnet er hodeskallen.
____________
 

____
 

 

Endret av 0laf
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...