Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
0laf skrev (15 minutter siden):

De løper jo forsåvidt ikke mot tanksen, men flere av de løper til venstre i videoen, den siden det smeller på, i stedet for å løpe til høyre

Er det mange kortvokste i Gaza, eller er det flere barn på denne videoen?

Jeg tror det er filmet langt unna, derfor de ser små ut.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Sir said:

Som da gjør dem like troverdige som B'Tselem, sant? Sant…?

B'Tselem rapporterer på tross av å være israelere. Det gjør dem mer troverdige. Aharon Bara og Eugene Kontorovich opererer i tråd med å være sionister, det gjør dem mindre troverdige. Hvis det skulle vise seg at de ikke er sionister, ville det gjøre dem mer troverdige.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

B'Tselem rapporterer på tross av å være israelere. Det gjør dem mer troverdige. Aharon Bara og Eugene Kontorovich opererer i tråd med å være sionister, det gjør dem mindre troverdige. Hvis det skulle vise seg at de ikke er sionister, ville det gjøre dem mer troverdige.

Så vi kan bare høre på folk som er fra Israel om de er imot Israel, vi kan ikke høre på tyskere fordi de en gang drepte masse jøder, og vi kan ikke høre på noen som forsvarer Israel. Har jeg skjønt det riktig?

• Liker 4
Skrevet (endret)
38 minutes ago, Sir said:

Så vi kan bare høre på folk som er fra Israel om de er imot Israel, vi kan ikke høre på tyskere fordi de en gang drepte masse jøder, og vi kan ikke høre på noen som forsvarer Israel. Har jeg skjønt det riktig?

En antisionist som forsvarer Israel ville vært høyst troverdig. At en sionist gjør det er lite troverdig. Skulle ikke være så vanskelig å forstå. Tyskernes problematiske forhold til Israel er vel kjent. Spesielt eliten. Men for all del, hvis du kan vise til at han fyren har vært kritisk til Israel før, har du et poeng.

B'Tselem er antisionister så vidt jeg vet, men de er israelere, det skulle vel veie opp for hverandre. De to karene du nevner er både israelere og så vidt jeg vet sionister. Dobbel dose lite troverdighet når det gjelder å uttale seg positivt om Israel. For å ta det litt uhøytidelig.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (29 minutter siden):

En antisionist som forsvarer Israel ville vært høyst troverdig. At en sionist gjør det er lite troverdig. Skulle ikke være så vanskelig å forstå. Tyskernes problematiske forhold til Israel er vel kjent. Spesielt eliten. Men for all del, hvis du kan vise til at han fyren har vært kritisk til Israel før, har du et poeng.

B'Tselem er antisionister så vidt jeg vet, men de er israelere, det skulle vel veie opp for hverandre. De to karene du nevner er både israelere og så vidt jeg vet sionister. Dobbel dose lite troverdighet når det gjelder å uttale seg positivt om Israel. For å ta det litt uhøytidelig.

Aharon Barak har vært kritisk til Israel i forhold til krigen, men det spørs hva du mener med begrepet. 

Vil det si at antisionister som ikke er fra Israel også skal tas like useriøst når de uttaler seg negativt om Israel, slik som f.eks. Albanese, eller er dette en regel som bare gjelder for den ene siden?

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Sir said:

Aharon Barak har vært kritisk til Israel i forhold til krigen, men det spørs hva du mener med begrepet. 

Vil det si at antisionister som ikke er fra Israel også skal tas like useriøst når de uttaler seg negativt om Israel, slik som f.eks. Albanese, eller er dette en regel som bare gjelder for den ene siden?

Var ikke du en av de som avskrev Albanese som pro-palestiner?

• Liker 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (8 timer siden):

En flott presentasjon av Israels standpunkt. 

Hvis du gjør tilsvarende tankeøvelse for Hamas og opprørske palestinske unge menn, blir rask konklusjonen at den israelske okkupasjonen må opphøre og at palestinerne må opprette en stat der de er herrer i eget hus. Alt annet er uaktuelt for dem. Hamas er ikke problemet, de er et symptom.

Eneste måte å tilfredsstille begge parter er gjennom en langvarig våpenhvile og nedkjøling av konflikten, og forhandlinger der begge parter tar til seg motpartens realiteter, der målet er en tostatløsning.

Alternativet er full okkupasjon og kamp mot en gerilja som varer i flere tiår, med stadige terrorangrep på Israel og jøder rundt om i verden. 

Det er to parter i enhver konflikt. For å forstå den MÅ man sette seg inn i begge parters perspektiv og forstå de røde linjene. Dette er helt grunnleggende i konfliktløsning.

Fordrer at de legger fra seg de anti-sionistiske ambisjonene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...