Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutes ago, Tussi said:

Jeg kan også ta sinai som eksempel, der det ble gitt helt bort fordi noen fornuftige folk var klar til å ta over

Det er klart Israel ønsker en viss kontroll over områdene de gir fra seg til en motpart som aldri har klart å kontrollere noe uten å angripe derfra

Problemet med å skulle følge deg videre i en dialog er at det innebærer så mye jobb for meg, også kan du bare hoppe videre, slik du akkurat gjorde.
Først hevder du at Israel ga bort land, så når du blir konforntert med at okkupasjonen i høyeste grad fortsatte, reviserer du argumentet ditt til å dreie seg om at Palestina ikke var klare for å få dette landet Israel forsøkte gi dem.

Dov Weigas, øverste rådgiver til daværende statsminister Ariel Sharon, hevder grepet var gjort for å sabotere fredssamtaler:

[...]The significance of the disengagement plan is the freezing of the peace process, and when you freeze that process, you prevent the establishment of a Palestinian state, and you prevent a discussion on the refugees, the borders and Jerusalem. Effectively, this whole package called the Palestinian state, with all that it entails, has been removed indefinitely from our agenda. And all this with authority and permission.
All with a presidential blessing and the ratification of both houses of Congress

The disengagement is actually formaldehyde, it supplies the amount of formaldehyde that is necessary so there will not be a political process with the Palestinians

Og han har rett, denne overfladiske gesten kunne brukes for å stilne all annen kritikk, for om man skulle kritisere ytterligere tyveri av land og kolonialiseringsprosjekt på vestbredden, kunne man vise til dette uendelig store offeret Israel hadde gjort for fred i Gaza.

Dov Weigas fortsetter:

[...]That is exactly what happened, you know, the term `peace process’ is a bundle of concepts and commitments. The peace process is the establishment of a Palestinian state with all the security risks that entails. The peace process is the evacuation of settlements, it’s the return of refugees, it’s the partition of Jerusalem. And all that has now been frozen…. what I effectively agreed to with the Americans was that part of the settlements would not be dealt with at all, and the rest will not be dealt with until the Palestinians turn into Finns. That is the significance of what we did.

Det var ingen slutt på okkupasjonen, bare en endring av hvordan okkupasjonen fungerte, som samtidig på overflaten fremstår som en olivenkvist. Også er det forutsigbart nok at fortsatt okkupasjon, og ytterligere tyveri av land, ikke gjør noe for å dempe misnøyen, dermed kan Israel bruke dette overfladiske fredsforsøket sitt som eksempel på at Palestinerne bare grunnleggende er voldelige og ikke fortjener land.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Mulig man er inne på noe

https://www.nrk.no/urix/trump_-vanskelig-a-innga-handelsavtale-med-canada-hvis-de-anerkjenner-palestina-1.17511026

Sitat

En slik anerkjennelse kommer med visse forutsetninger, understreker Carney:

Den palestinske selvstyremyndigheten må forplikte seg til reformer

Det skal avholdes valg i 2026 – uten Hamas

I tillegg krever Canada at en palestinsk stat skal være demilitarisert

Kommer an på gjerne hva forplikte seg til betyr. Og en operasjonell definisjon  av demilitærisering. Men er nå nærmere et forsøk på å konkretisere hva "Hamas må bort" betyr.

Skrevet (endret)

Det lå alltid i kortene. Israel driver med proxy kriger og når det kommer respons så kalles filleonkelen USA for bistand. At dette faenskapet lyttes til er en hån.

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
ParadiseCity skrev (9 timer siden):

Rar logikk. Så hvis Alex Jones sier at holocaust var en forferdelig ting så kan man ikke være enig med han om det.

Israel vennene minner meg mer og mer om den triste og bitre AKP-gjengen som fremdeles sverger til Nord-Korea. Eller de norske Putinistene som drar på kulturell studietur til Krim-halvøya. 

Hamas-vennene minner mye om akp-ml og deres støtte til Pol Pot.

No offense.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (25 minutter siden):

Hamas-vennene minner mye om akp-ml og deres støtte til Pol Pot.

No offense.

Du vet bøllen i skolegården som har en lite skare med venner som gjør alt han sier? Det er slik vi kan tenke om Israel i denne saken. Og la oss tenke oss at en person står opp mot bøllen og grisebanker vedkommende etter først å ha blitt slått til, og selv ender med å bli utvist fra skolen, det er den jobben mange som stiller opp for de svakerestilte gjør. Bøllen er kanskje så kul at selv rektoren blir med på leken. Det er det store deler av det verdenssamfunnet gjør. Hvis det er en kardinalsynd å stå opp for de som kan beskytte seg selv, så vil jeg begå den synden for resten av livet mitt. Jeg får kanskje ikke gjort så mye som en anonym og svak person, men alle monner drar. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Hvis det å støtte de svake er ensbetydende med slike medlemsskap, sue me. Du vet bøllen i skolegården som har en lite skare med venner som gjør alt han sier? Det er slik vi kan tenke om Israel i denne saken. Og la oss tenke oss at en person står opp mot bøllen og grisebanker vedkommende og selv ender med å bli utvist fra skolen, det er den jobben mange som stiller opp for de svakerestilte gjør. Hvis det er en kardinalsynd så vil jeg begå den resten av livet mitt. Jeg får kanskje ikke gjort så mye som en anonym og svak person, men alle monner drar. 

Må innrømme at det hadde vært enklere å ta det du skriver seriøst om du ikke hadde flagget til regimet i Iran som profilbilde.

Hvordan var å støtte Pol Pot å støtte de svake?

Endret av Ballalaika
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Må innrømme at det hadde vært enklere å ta det du skriver seriøst om du ikke flagget til regimet i Iran som profilbilde.

Begynner du også med flagg greiene? Jeg støtter Iran og kommer til å fortsette å gjøre det. Fordi de responderer på proxy krigene til Israel og USA. Men som jeg skrev til en annen bruker, jeg støtter ikke det nåværende regimet, men det iranske folket som er mangfoldig.

Ærlig talt; folk kan kalle seg for nasjonalister og det ene og det andre på dette forumet, men det visst okei det. Hykleri kaller jeg det.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Skrevet
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Begynner du også med flagg greiene? Jeg støtter Iran og kommer til å fortsette å gjøre det. Fordi de responderer på proxy krigene til Israel og USA. Men som jeg skrev til en annen bruker, jeg støtter ikke det nåværende regimet, men det iranske folket som er mangfoldig

Hvis du støtter det Iranske folk så veiver du ikke flagget til de som undertrykker de.

Blir litt pussig å snakke om å beskytte de svake når du støtter et regime som undertrykker sitt eget folk.

Men det er jo par for the course for bla akp-ml som støtter Pol Pot og Hamas-vennene.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (17 minutter siden):

Hvis du støtter det Iranske folk så veiver du ikke flagget til de som undertrykker de.

Blir litt pussig å snakke om å beskytte de svake når du støtter et regime som undertrykker sitt eget folk.

Men det er jo par for the course for bla akp-ml som støtter Pol Pot og Hamas-vennene.

Lev i den troen du. Og dette ble min siste kommentar til deg i denne tråden.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (1 time siden):

Utrolig nok har slike kilder ikke blitt delt på dette forumet.

De er blitt diskutert over flere sider. Dog, tråden her nærmer seg 1200 sider, så forståelig om du ikke har fått det med deg.

Endret av Ballalaika
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...