Imaginacíon Skrevet torsdag kl 17:44 Skrevet torsdag kl 17:44 Just now, 0laf said: Her må du bli enig med deg selv Vestbredden er ikke en del av Israel, så forholdene der har ingenting med Israel som demokrati å gjøre Med mindre du mener at palestinerne på Vestbredden burde behandles som israelere, uten grensekontroll, med økonomisk støtte og den slags, men da kan du ikke lengre klage på at det er okkupert? Forøvrig får vel palestinerne noe sånt som 10 milliarder kroner årlig i bistand, så de kan vel bygge noen hus i stedet for å gi pengene til fengslede terrorister? Det kan være en løsning. Inkluder palestinerne i det gode fellesskap og la Israel omfatte Vestbredden, Gaza og dagens Israel. Hvis de da har like rettigheter som jødene, er det et demokrati. 2
Snikpellik Skrevet torsdag kl 18:05 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:05 Leger uten grenser-ansatt drept i Gaza https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-gaza-1.11060771 En ansatt som jobbet for Leger Uten Grenser (MSF), ble drept i et israelsk angrep mot den sørlige byen Deir al-Balah i Gaza torsdag, melder organisasjonen. Omar Hayek (42) er den fjortende Leger uten grenser-ansatte som er drept i Gaza siden oktober 2023. Hayek døde mens han ventet på bussen på vei til MSFs feltsykehus i Deir al-Balah. Han var en av helsearbeiderne som trakk seg ut av Gaza by i midten av september fordi situasjonen der hadde blitt for farlig. Flere andre ble også skadet i angrepet. – Palestine: MSF denounces killing of fourteenth staff member in Israeli attack in Gaza https://www.doctorswithoutborders.ca/palestine-msf-denounces-killing-of-fourteenth-staff-member-in-israeli-attack-in-gaza/ This morning, an attack carried out by Israeli forces killed Doctors Without Borders/Médecins Sans Frontières (MSF) staff member, Omar Hayek and seriously injured four others. The attack took place on a street where our teams were waiting to take a bus to the MSF field hospital in Deir al Balah, Gaza. All staff were wearing MSF vests, clearly identifying them as medical humanitarian workers. Spoiler 4
Jarmo Skrevet torsdag kl 18:07 Skrevet torsdag kl 18:07 (endret) Er det noen feil her? Spørrer siden jeg ikke vet alt her i verden.. Endret torsdag kl 18:11 av Jarmo 4 3
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 18:11 Skrevet torsdag kl 18:11 3 minutes ago, Jarmo said: Er det noen feil her? Spørrer siden jeg vet ikke alt her i verden.. Du kan starte med å søke opp Nakba. 2
Ballalaika Skrevet torsdag kl 18:12 Skrevet torsdag kl 18:12 Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Du kan starte med å søke opp Nakba. Og ingenting skjedde før Nakba? 3
Jarmo Skrevet torsdag kl 18:18 Skrevet torsdag kl 18:18 Imaginacíon skrev (5 minutter siden): Du kan starte med å søke opp Nakba. Hva er formålet med Hamas? Ideologi og mål Bevegelsen sprang ut av Det palestinske muslimske brorskap, som ble stiftet i Jerusalem i 1946. De har som målsetting å erstatte de okkuperte områdene med en islamsk stat. Hamas-charteret fra august 1988 erklærer at hele Palestinaområdet er muslimsk land som aldri kan overgis til ikke-muslimer. 6
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 18:38 Skrevet torsdag kl 18:38 18 minutes ago, Jarmo said: Hva er formålet med Hamas? Ideologi og mål Bevegelsen sprang ut av Det palestinske muslimske brorskap, som ble stiftet i Jerusalem i 1946. De har som målsetting å erstatte de okkuperte områdene med en islamsk stat. Hamas-charteret fra august 1988 erklærer at hele Palestinaområdet er muslimsk land som aldri kan overgis til ikke-muslimer. Jeg er ikke noen tilhenger av Hamas og gidder ikke diskutere charter og slikt. Noen kommentarer til Nakba? 1 1
Jarmo Skrevet torsdag kl 18:42 Skrevet torsdag kl 18:42 Imaginacíon skrev (3 minutter siden): gidder ikke diskutere charter og slikt. Noen kommentarer til Nakba? Gidder ikke å sette meg inn i saken. 4 1
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 18:45 Skrevet torsdag kl 18:45 (endret) 33 minutes ago, Ballalaika said: Og ingenting skjedde før Nakba? Visst gjorde det det. In the pre-state period (1920s–1940s), Zionist paramilitaries such as the Irgun, Lehi, Haganah and Palmach engaged in violent campaigns against British authorities, Palestinian Arabs, and more moderate Jews to advance their political goals. Targets included security personnel, government figures, civilians, and infrastructure. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zionist_political_violence Endret torsdag kl 18:46 av Imaginacíon 1
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 18:48 Skrevet torsdag kl 18:48 5 minutes ago, Jarmo said: Gidder ikke å sette meg inn i saken. Nakba er fordrivelsen og massedrapene av palestinere i forbindelse med opprettelsen av Israel. 1
Ballalaika Skrevet torsdag kl 18:51 Skrevet torsdag kl 18:51 Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Visst gjorde det det. In the pre-state period (1920s–1940s), Zionist paramilitaries such as the Irgun, Lehi, Haganah and Palmach engaged in violent campaigns against British authorities, Palestinian Arabs, and more moderate Jews to advance their political goals. Targets included security personnel, government figures, civilians, and infrastructure. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zionist_political_violence Det er jo et mønster det her med at man bare later som at jødene er de eneste som gjør noe. Blir jo veldig enkelt å fremstille dette som enveiskjøring fra jødene/sionistene/Israels side når man bare enkelt visker ut alt andre parter gjør. 4 2
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 18:52 Skrevet torsdag kl 18:52 Just now, Ballalaika said: Det er jo et mønster det her med at man bare later som at jødene er de eneste som gjør noe. Blir jo veldig enkelt å fremstille dette som enveiskjøring fra jødene/sionistene/Israels side når man bare enkelt visker ut alt andre parter gjør. Er ikke det vanlig i debatt? Jeg trodde dette var noe alle var innforstått med. Jeg har et innspill. Hvis du vil korrigere får du gjøre det. 1
Sir Skrevet torsdag kl 18:52 Skrevet torsdag kl 18:52 (endret) DukeNukem3d skrev (2 timer siden): 👍 Jo, vi kan godt være enige om å være uenige i selve saken, krigen og konflikten. Den er det lov å ha mange forskjellige meninger om. Men at Israel er et demokrati, det er udiskutabel sannhet. Man har rett til å ha sin egen mening, men ikke sin egen sannhet er det vel noe som heter. «If someone doesn't value evidence, what evidence are you going to provide to prove that they should value it? If someone doesn’t value logic, what logical argument could you provide to show the importance of logic?» Endret torsdag kl 18:53 av Sir 7
Ballalaika Skrevet torsdag kl 18:55 Skrevet torsdag kl 18:55 Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Er ikke det vanlig i debatt? Jeg trodde dette var noe alle var innforstått med. Jeg har et innspill. Hvis du vil korrigere får du gjøre det. Nå var det vel nettopp korrigere deg jeg gjorde. 8
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 18:58 Skrevet torsdag kl 18:58 Just now, Ballalaika said: Nå var det vel nettopp korrigere deg jeg gjorde. Just now, Ballalaika said: Nå var det vel nettopp korrigere deg jeg gjorde. Jeg orker ikke denne metadebatten. Hvis du vil korrigere med noe palestinerne gjorde, får du gjøre det, hvis ikke får du la være og så slutter debatten her. 2 1
Ballalaika Skrevet torsdag kl 19:03 Skrevet torsdag kl 19:03 (endret) Imaginacíon skrev (4 minutter siden): Jeg orker ikke denne metadebatten. Hvis du vil korrigere med noe palestinerne gjorde, får du gjøre det, hvis ikke får du la være og så slutter debatten her. Kanskje la være å komme med ahistoriske eventyr fremstillinger i utgangspunktet så jeg slipper å korrigere deg. Hvis du ikke vet noe om dette så kanskje ikke dunke i bordet med nakbaen som et gotcha moment Just sayin' Endret torsdag kl 19:04 av Ballalaika 6
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 19:05 Skrevet torsdag kl 19:05 1 minute ago, Ballalaika said: Kanskje la være å komme med ahistoriske eventyr fremstillinger i utgangspunktet så jeg slipper å korrigere deg. Hvis du ikke vet noe om dette så kanskje ikke dunke i bordet med nakbaen som et gotcha moment Just sayin' Du er ytterst useriøs. Jeg velger derfor å overse deg heretter. 1 1
Ballalaika Skrevet torsdag kl 19:14 Skrevet torsdag kl 19:14 (endret) Imaginacíon skrev (9 minutter siden): Du er ytterst useriøs. Jeg velger derfor å overse deg heretter. Jeg forholder meg virkeligheten. Om det føles så uvant for deg at du blir svimmel, så er det helt greit at du trekker deg ut. Grunnen til at jeg er litt kortfattet er at vi nylig brukte en god del sider på dette, så ser ikke poenget med å bruke så mye plass på en runde til. Kort fortalt: det virker som du skal frem til at selv om araberne startet alle enkeltkrigene så er det egentlig Israel som startet helheten i det fordi alle krigene er resultatet av nakbaen, som er grunnårsaken til all denne krigingen. Det åpenbare problemet her er jo selvsagt at det var ikke nakbaen som startet dette. Araberne hadde forsøkt å fjerne Israel lenge før det. Endret torsdag kl 19:15 av Ballalaika 7
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 19:30 Skrevet torsdag kl 19:30 Hvorfor er det ikke en blokk-funksjon på Diskutér? Det mangler.
Ballalaika Skrevet torsdag kl 19:33 Skrevet torsdag kl 19:33 Imaginacíon skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det ikke en blokk-funksjon på Diskutér? Det mangler. Det finnes en slik. Tror det er flere som bruker den så mulig noen kan vise hvordan den funker. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå