Gå til innhold

Altibox fiber dårlig nett?


Anbefalte innlegg

cacb skrev (På 20.2.2024 den 2:06 PM):

Jeg har Altibox 500/500 og ser det samme som deg kablet og trådløst, men begrenset trådløs hastighet på skyldes begrensning i min hardware/software. Jeg har også mesh, men det endrer ikke situasjonen på PCen som har begrenset WIFI hastighet. Når jeg tester med mobil får jeg høyere hastighet (for å illustrere at begrensningen ligger på min laptop). Jeg tipper det er en tilsvarende situasjon hos deg.

Jeg klarte å få 450 mbps trådløst her om dagen da jeg prøvde med den dyreste PC-en min, så da er vel egentlig alt som det skal. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Ser at de har kampanje på Altibox fiber her med også feks 500/500. Telia har ikke mange igjen rundt her, tror de fleste er gått over til Altibox. Tror jeg er blant dei få igjen akkurat rundt her med Telia fremdeles. Har vært greit men ikke fiber(og de har ingen planer om det), men i det seneste har det vært litt dårlig av og til (vil av sikkerhetsgrunner helst ikke gå i detaljer ). 
Altibox har flere ganger vært på døra også ifm slike tilbud.
kr 0 for innstallasjon (veil. pris kr 10 000 .??) lav mnd pris i 1 år.
Men hvordan er kriterier for å koble sånt Altibox inn gjennom veggen lurer jeg på. Tror en av de som kom på døra en gang bare sa "hvorsomhelst". Men der er vel sånn hjemmesentral, og hvis man skal bruke kablet, må det komme inn på rett sted eller være lagt opp uttak til dit. Tror det må bli en utfordring her. Det er bare eneboliger alt som er her da. Kan de gå rundt steder med kabel langs bakken utenfor, og gå inn i veggen hvor som helst, uansett hvor langt og hvilken retning den kommer fra?

 

Lenke til kommentar

Da jeg installerte fiber fra lokale Altibox-partneren, valgte jeg i praksis selv hvor fiberen skulle gå på huset. Den gang var det slik at man måtte betale en del tusen ekstra hvis de skulle ta gravejobben, og var vel fort slik at skulle de grave ble det litt "enklest mulig". 

Det vil også være mulig å føre røret fiberen legges i f.eks. i underkant av kledning e.l. på huset, så den må ikke være gravd ned hele veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Delvis said:

Ser at de har kampanje på Altibox fiber her med også feks 500/500. Telia har ikke mange igjen rundt her, tror de fleste er gått over til Altibox. Tror jeg er blant dei få igjen akkurat rundt her med Telia fremdeles. Har vært greit men ikke fiber(og de har ingen planer om det), men i det seneste har det vært litt dårlig av og til (vil av sikkerhetsgrunner helst ikke gå i detaljer ). 
Altibox har flere ganger vært på døra også ifm slike tilbud.
kr 0 for innstallasjon (veil. pris kr 10 000 .??) lav mnd pris i 1 år.
Men hvordan er kriterier for å koble sånt Altibox inn gjennom veggen lurer jeg på. Tror en av de som kom på døra en gang bare sa "hvorsomhelst". Men der er vel sånn hjemmesentral, og hvis man skal bruke kablet, må det komme inn på rett sted eller være lagt opp uttak til dit. Tror det må bli en utfordring her. Det er bare eneboliger alt som er her da. Kan de gå rundt steder med kabel langs bakken utenfor, og gå inn i veggen hvor som helst, uansett hvor langt og hvilken retning den kommer fra?

Vi er en liten gruppe eneboliger som er plassert litt isolert. Altibox kom på døra høsten 2019 og jeg slo til umiddelbart siden vi kun hadde ADSL og Telenor hadde annonsert slutt på vedlikehold av kobberkabel. Tilbudet var slik som du forteller, kr. 0 for installasjon (det er dyrt nok per måned...). Det tok noen tid og de som drev med fiberen merket 2 ulike steder kabelen kunne gå inn, begge svært upraktiske sett fra vår side. Jeg passet på å være tilstede da vi skulle kobles opp, og fikk dem til å grave en grunn grøft til baksiden av huset og ta inn kabelen der (boret gjennom veggen). Ikke noe problem, og det ble en god løsning med "hjemmesentral" der TV'en er, noe som er et poeng om du skal gjøre ting enklest mulig. Forøvrig satte jeg hjemmesentralen i bromodus og får internett via eget mesh.

Kabling innendørs må du ta selv, eller betale noen for å gjøre det. 

Endret av cacb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...