Gå til innhold

Bilsalget: «Sneglefart», men én modell holder koken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

Interessant at over 99 % av tesla salget er en eneste modell. Er de andre modellene såpass utdatert at de ikke selger lenger?

Svært interessant. Kan ikke si at jeg husker når en enkelt modell stod for nesten en fjerdedel av salget - hverken i Norge der vi har en sterk sauementalitet, eller i andre markeder. At de andre bilene er utdaterte i forhold til en Tesla er flåsete sagt.

Skrevet
15 minutes ago, Retroman said:

At de andre bilene er utdaterte i forhold til en Tesla er flåsete sagt.

Les det jeg skrev en gang til. Det var ikke det jeg skrev.

Jeg spurte hvorfor er over 99% av tesla-salget en eneste modell.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (2 timer siden):

Les det jeg skrev en gang til. Det var ikke det jeg skrev.

Jeg spurte hvorfor er over 99% av tesla-salget en eneste modell.

Sorry misforstod. S og X er blitt for dyre i et volatilt marked med hissige renteøkninger. Ser dette på båt- og hyttesalget også. Nå avventer folk dyre innkjøp.

i forhold til en registreringstakt av Y på nesten en fjerdedel tenker jeg at pris vs nytte er avgjørende. Model Y har ytelser, rent design, rekkevidde og god plass, noe som appellerer til norske folk, og ved direkte sammenligninger er det vel ingen som slår dem direkte på dette, men har andre filosofier rundt design og innhold. Med andre ord er jo Y alt en typisk nordmann lengter etter. Der "alle" før skulle ha Passat stasjonsvogn eller Golf er det nå Model Y som gjelder. Nordmenn har alltid fulgt etter hverandre..
Om ettermarkedet til Tesla tåler dette volumet gitt deres kvalitetsspøkelse er en helt annen sak, men vi er ikke der ennå. Gi det et par år..

Endret av Retroman
Skrevet

Model y treffer det nordmenn ser etter ganske bra, model 3 er for upraktisk, mange som og brukte model 3 som vente pølse til model y kom til Norge derfor solgte bra.

Hadde de at en model 2 i type 4,3 meter som hatchback til en lavere pris enn model y så tror jeg den og hadde vært nærme toppen.

 

Skrevet
52 minutes ago, Retroman said:

Om ettermarkedet til Tesla tåler dette volumet gitt deres kvalitetsspøkelse er en helt annen sak, men vi er ikke der ennå. Gi det et par år..

Hva mener du, vi er jo der på Model 3? De kom for 4 år siden og solgte i massivt antall i 2019 og 2020, som er 3-4 år siden som sammenfaller med når 1. eier selger.  

Av over 40.463 Tesla Model 3 som er registrert i Norge så er det kun 641 biler til salgs….

Dette er vel av det laveste andel til salgs av noen bilmodell noen gang. Og over halvparten av Model 3 bilparken er over 3 år gammel.

Så det er nok bare du som ser de kvalitetsspøkelsene på høylys dag. 

Model 3 salgstall pr år

2019 - 15683 biler
2020 - 7768 biler
2021 - 12058 biler
2022 - 3324 biler
2023 - 1628 biler

Kilde: Teslastats.no

Skrevet

Alle sliter ser det ut som, selv de største innen EV. Tesla q3 deliveries er ned 6 % målt mot q2. Er dette "hypergrowth" som fansen snakker om?

  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, kremt said:

Alle sliter ser det ut som, selv de største innen EV. Tesla q3 deliveries er ned 6 % målt mot q2. Er dette "hypergrowth" som fansen snakker om?

Hei Kremt. Bilsalg er sesongbasert. 

Skrevet
kremt skrev (3 timer siden):

Interessant at over 99 % av tesla salget er en eneste modell. Er de andre modellene såpass utdatert at de ikke selger lenger?

Synes ikke det er så veldig rart. S/X er ekstremt dyre, og slike biler selges det få av. Og folk venter på ny model 3 og derfor selges det lite av den nå. Når model 3 leveres her hjemme vil en nok se en bedre fordeling mellom y og 3. S og X vil nok fortsatt selge i lavt antall.

Skrevet
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Av over 40.463 Tesla Model 3 som er registrert i Norge så er det kun 641 biler til salgs….

Det er en interessant sak, det lave antall biler på finn.no i forhold til hvor mange biler som ruller på veiene. Hva kommer det av?

Er folk så innmari fornøyde at de ikke ønsker å selge? Har folk som kjøper Tesla, så ekstremt mye bedre kontroll på økonomien enn andre, at rentehevinger ikke er noe problem for dem? Handler det om at de så lenge de ikke selger, så har de ikke "tapt" verdi tilsvarende prisdumpingen i vinter?

  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Dassen said:

Det er en interessant sak, det lave antall biler på finn.no i forhold til hvor mange biler som ruller på veiene. Hva kommer det av?

Er folk så innmari fornøyde at de ikke ønsker å selge? Har folk som kjøper Tesla, så ekstremt mye bedre kontroll på økonomien enn andre, at rentehevinger ikke er noe problem for dem? Handler det om at de så lenge de ikke selger, så har de ikke "tapt" verdi tilsvarende prisdumpingen i vinter?

Akkurat samme grunnen som hvorfor Tesla dominerer nybilsalget.

Det finnes ikke konkurransedyktige alternativer i prisklassen.

 

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (8 minutter siden):

Alle sliter ser det ut som, selv de største innen EV. Tesla q3 deliveries er ned 6 % målt mot q2. Er dette "hypergrowth" som fansen snakker om?

26.5% opp fra q3 '22. Hvem leverer like bra tall i bransjen?

  • Liker 1
Skrevet
Just now, kremt said:

Byd kanskje, vet ikke helt. Husk også at prisene er kuttet opp til 35 % for å klare disse tallene. Så marginene blir skviset. 

Ja, så nå er marginene til Tesla kun marginalt bedre enn gjennomsnittet i bransjen….

 

Skrevet
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Akkurat samme grunnen som hvorfor Tesla dominerer nybilsalget.

Det finnes ikke konkurransedyktige alternativer i prisklassen.

 

Så det du sier er at bilene selges unna i en fei, og at det stadig kommer nye til bruktmarkedet? Så fall burde vel Tesla tronet langt oppe på denne lista over raskest solgt på finn. 

  • Hjerte 1
Skrevet

Fulgt med en del biler og salget av brukte 3 går veldig sakte. Folk forventer altfor høye priser og de fleste nekter å selge til mindre. Reell salgspris kan gjerne være 30-50 tusen under det mange forventer. Det er også slik at mange ikke har råd til å selge. Hvis de ønsker å selge til dagens markedspris kan man sitte igjen med restlån på 50-70 tusen da man har betalt ned langt mindre enn verdifallet. Så hva gjør man da, har ikke råd til å beholde bilen, har ikke råd til å selge den. Time will show, men det vil smelle til slutt. Ser også mange biler som dumpes på auksjonen, men det er flest 2019 modeller med høy km, mon tro hvem som selger disse. 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, kremt said:

Fulgt med en del biler og salget av brukte 3 går veldig sakte. Folk forventer altfor høye priser og de fleste nekter å selge til mindre. Reell salgspris kan gjerne være 30-50 tusen under det mange forventer. Det er også slik at mange ikke har råd til å selge. Hvis de ønsker å selge til dagens markedspris kan man sitte igjen med restlån på 50-70 tusen da man har betalt ned langt mindre enn verdifallet. Så hva gjør man da, har ikke råd til å beholde bilen, har ikke råd til å selge den. Time will show, men det vil smelle til slutt. Ser også mange biler som dumpes på auksjonen, men det er flest 2019 modeller med høy km, mon tro hvem som selger disse. 

Nå var det jo dokumentasjon lenger oppe fra @Dassen at Model 3 ligger helt i toppen på omsetningshastighet?

hvis du ser på tabellen over elbiler i samme prisleie, så selges en tilsvarende prosentandel av Model 3 like raskt som konkurrentene.

Hva sammenligner du med når du sier det går tregt?

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...