Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan løses bytte fra Telenor kabeltv til Telenor fiber? Brukes coax eller må fiberen helt inn?


Anbefalte innlegg

Borettslaget mitt snuser på fiber.

Slik løsningen min er i dag så er det Telenor kabeltv.
Det går da coax inn til stuen, der er mitt modem og en egenkjøpt router står.
Mye av utstyret mitt er plassert nært dette punktet med nettverkskabler for rask hastighet og lav ping, deriblant stasjonær pc og en hjemmeserver samt noe smarthjem-greier.
Kabler ligger ikke i rør slik som det burde, det gjelder for øvrig hele borettslaget minus noen leiligheter som har pusset opp.

Ved overgang til Telenor fiber så lurer jeg derfor på om de på noe magisk vis kan bruke coax de siste meterne, eller om det må legges fiber inn til leilighetene. Og hvor vanskelig er det å få lagt denne helt frem til der coax-uttaket står i dag? Det siste jeg ønsker er å miste nettverks-oppsettet jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1.10.2023 at 9:13 PM, Janvik said:

Må nok finne en grei løsning på innføring av fiberkabel hele veien da ja ;)

Det er teknisk mulig å bruke coax til ethernet (se MOCA standard), har dog aldri sett det i bruk i norske borettslag.

Kan jo være at fiber tas inn et annet sted. Hvis det dette stedet er lagt koaks fram tll det andre steder der man har en del utstyr, er det jo en potensiell mulighet å bruke denne gamle koaksen som nettverk via MOAC-adaptere. 

En del år siden jeg lekte litt med MOCA. MOCA 2.0-adapterne da ga vel 7-800 Mbps.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ved overgang fra koaks (Telia) til fiber (GlobalConnect) hos oss trakk montøren fiberen inn dit beboerene ønsket.

Kabelen de brukte er av typen "bendbright"- 4.5 mm 4-fiber (G4-9/125) - hvit kabel som kan bøyes en god del og fremstår som "ringeledning" - det bør være uproblematisk å få denne trukket helt frem.

Få med i kontrakten at det inkluderes "inntil X meter" internkabling fra inngangsdør så man unngår diskusjoner underveis.

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar
On 1.10.2023 at 9:12 PM, Thor. said:

Ved overgang til Telenor fiber så lurer jeg derfor på om de på noe magisk vis kan bruke coax de siste meterne, eller om det må legges fiber inn til leilighetene. Og hvor vanskelig er det å få lagt denne helt frem til der coax-uttaket står i dag? Det siste jeg ønsker er å miste nettverks-oppsettet jeg har i dag.

Dersom du får fiber inn i leiligheten kan du vel enten få "hjemmesentralen" der coax-uttaket er idag, eller alternativt strekke CAT6-kabel dit du vil ha uttaket. Om ønskelig kan du sikkert fortsette å bruke den egenkjøpte ruteren, sjekk om du kan sette Telenors boks i bro-modus eventuelt, jeg har en slik løsning med Altiboks hjemmesentral + eget mesh nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...