Gå til innhold

Se alt som er nytt i Cyberpunk 2077s store 2.0-oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rabler skrev:

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg liker at fienden skalerer hele tiden. Jeg liker at enkelte bander er overlegen og at man andre plasser valser over fienden. En av grunnene til at jeg gjør alle oppdrag jeg kommer over er jo også for å bli OP 🙂

Enig der. Fikk skikkelig stygga på levelscaling etter Oblivion.
Lenke til kommentar
rabler skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg liker at fienden skalerer hele tiden. Jeg liker at enkelte bander er overlegen og at man andre plasser valser over fienden. En av grunnene til at jeg gjør alle oppdrag jeg kommer over er jo også for å bli OP 🙂

Er dette gjennomgående i spillet? Husker det fullstendig ødela Oblivion for meg i sin tid så det høres veldig kjipt ut. 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Guybrush 3pwood said:

Er vel ikke bare Oblivion det har ødelagt, er vel de fleste spill med level scaling, og de er mange etterhvert.

Hovedproblemet i Oblivion var at de valgte å starte i midten av Cyrodil og så ha quests som foregår i ulike byer. De ble nødt til å ha levelscaling, eller så blir spillet for lett for de som tar sin tid og for vanskelig for de som går rett på main quest. 

De skulle ha latt figuren starte på kysten som i Morrowind og så hatt vanskeligere fiender hvor lenger man kommer inn på kartet og enda vanskeligere fiender når man møter Oblivion Gates. 

Sikkert mange andre spill som gjør samme designfeil og blir tvunget til å bruke levelscaling.

Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev:
herzeleid skrev (1 time siden):

Er dette gjennomgående i spillet? Husker det fullstendig ødela Oblivion for meg i sin tid så det høres veldig kjipt ut. 

Er vel ikke bare Oblivion det har ødelagt, er vel de fleste spill med level scaling, og de er mange etterhvert.  ESO online også for å ta det med.
Sliter med å drepe en mygg i ESO 🙈

Men Oblivion gjorde det så feil som det går ann å gjøre det. Når spillet blir vanskeligere med å leve opp, da har du bommet skikkelig.
Lenke til kommentar
16 hours ago, Fleskelars said:

Men selv om det er lvl scaling , så blir man vel likevel sterkere via bedre skills og utstyr ?

Ikke hvis det er som i Oblivion, hvor alle fiendenes utstyr også skalerte etter level hvor hver eneste bonde og tiggere langs gatene gikk rundt med det beste utstyret spillet hadde. Tiggere og bønder som knapt har nok til å overleve går rundt med utstyr verdt 100000 tusener.
Og hver kamp tok flere minutter fordi alle var bullet sponges, og man kunne stå og slå på hver en av dem med de beste våpnene og skillsene du hadde i minutter før en av de gikk ned.
Jeg gikk som vanlig etter hoved historien sist, og fant ut at det var først en ting man måtte gjøre i alle de 9 byene og det var akkurat samme ting i alle byene, ok jeg blåste meg gjennom det, men så var det nok en gang samme ting som måtte repeteres i alle byene og denne gangen var det å gå inn i portal utenfor hver av byene og gå inn i tårn å gjøre noe samt drepe alt på veien, ett tårn tok over en time eller to, fordi jeg var maks level og hver eneste fiende var da maks level med makset utstyr så hver eneste fiende tok minutter, ekstra ille siden jeg gikk for melee og ingen stealth. etter det første tårnet og jeg kom til neste by og så at det var repeter dette 9 ganger til, og etter en kjapp titt på nett så synes jeg å huske at det skulle være en tredje runde med repeterende quest for hver av byene, og da forsvant spillet fra maskina mi.

Oblivion er det verste jeg har spilt med level scaling, daggerfall husker jeg ofte førte til insta death angrep fra fiender når man ble for høy level, med og etter Skyrim ble det bedre da de sluttet med 1:1 level scaling som er den verste formen og den formen Cyberpunk 2077 bruker desverre (Tror ikke jeg kommer til å spille det medmindre de enten fjerner det, eller det kommer en mod som fjerner det), med Skyrim og nyere Assassin Creed spill fra og med Origins, så begynte flere med begrenset level scaling basert på områder, hvor på ett område f.eks. så vare alle minimum level 1 og maksimalt level 15, og ett annet minimum level 15 og maks 30 f.eks., og hvis du var høyere level enn det som var maks der så ble fiendene da kun maks level f.eks. 15 der det var maks, selv om du var level 30, gikk du derimot til ett område hvor maks var 30 så ville alle være enten 30 eller mellom 25 og 30 alt ettersom hvilken løsning de brukte. Vanlig regel var 2 levler under deg ned til minste level var minste level 50 og du kom der som level 2, så var alle fiendene level 50.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg overvant level scalinga i Oblivion ved å være OP fra første level så godt jeg kunne. Rundet spillet og de fleste side quests før jeg nådde max level, spilte spillet sist for 3 år siden. Elsker det fortsatt for det det er. Men etter at jeg hadde gjort alt som var å gjøre så la jeg det på hylla. Kommer nok til å spille det igjen om en 2 års tid. Denne gangen skal jeg lukke alle oblivion gates også, noe jeg ikke gjorde sist jeg spilte det, ble mye grinding på grunn av det.

Når det gjelder Cyberpunk så kommer jeg til å starte en helt ny game da jeg ikke har rundet det enda.

 

Endret av Sidekick
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
KenGJ skrev (På 24.9.2023 den 5:16 PM):

 daggerfall husker jeg ofte førte til insta death angrep fra fiender når man ble for høy level,

Daggerfall var dog så stort og kaotisk at level scalingen var ganske skjult. Feks det var så mange dungeons at du aldri dro tilbake samme sted, så du tenkte ikke så mye over at du støtte på vanskligere fiender i nye dungeons, du kunne lett annta det var pga du fikk vanskligre oppdrag av guilden din etc.

Jeg var faktisk ikke klart over at det var en mekanikk i spillet før jeg spillte Oblivion, hvor du hele tiden passerte over de samme områdene om og om igjen og kunne se fiendene bli oppgradert for hver gang du passerte. Når jeg så leste meg opp på det ble jeg ekstremt frustrert over dette og fikk meg til å mislike alle spill som bruker dette.

Så jeg oppsommuerer ofte med at Oblivion var så dårlig at det fikk meg til å like Daggerfall mindre.

(Det sagt, med Daggerfall Unity som når 1.0 i år kan man modde ut level scalingen samt legge til en masse nytt innhold og mekanikker.)

 

 

Men, for å trekke dette tilbake til Cyberpunk: Jeg så skikkelig frem til å spile dette igjen. Har spilt igjennom spillet tre ganger, men jeg fant fort ut at spillet egentlig bare funker for meg hvis jeg lager en masse regler for meg selv for hvordan å spille. Hvis man bare gjør alt og bruker alle systemene som en middels kompetent spiller så er det ingen motstand i spillet, main storyen drukner i alt side-contentet og du spillet tar en evighet å komme igjennom.

Denne oppdateringen ser ut til å skifte spillet mer i min retning ved å begrense healing, endre hvordan man levler opp, fjerne armor fra klær ol.

Men hvis de legger til MER level scaling blir det helt uinteressant.

Endret av Ralzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...