Gå til innhold

Ubiquiti Dream Machine Pro


FranZe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører Unifi med en Cloudkey med kamerastyring, en 48P switch, en gateway, altså samme greia, men mer segmentert.

Og jeg har egentlig ikke så mange egg utenfor samme kurv uansett.

Hvis Cloudkey tryner vil kamerasystemet gå ned, og jeg vil ikke kunne konfigurere om noen andre enheter fra konsollet. Resten av utstyret vil likevel kjøre og jeg vil ha nett.

Hvis gateway går ned vil lokalnettet virke, men jeg mister Internett. For min del vil dette i praksis være det samme som at hele anlegget går ned da jeg har svært begrenset behov for lokale nettverksresurser.

Hvis Switchen går ned, så går alt ned siden Cloudkey, alle AP, alle kamera, alle kablede enheter henger på denne. At gateway surrer og går hjelper ingen ting.

Hadde jeg kjøpt nytt anlegg i dag hadde jeg like godt kjøpt en DM, og en switch i tillegg selv om jeg har et full size rack med masse plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jo en god stund ønsket meg cloudkey men når prisen er slik den er så er ikke den prisen jeg har fått på dream machine pro så ille (4000kr ny). Spørsmålet er jo om jeg kommer til å bli fornøyd. Det er der jeg er noe usikker.

I dag så skrur vi av internet til ungene for å begrense tiden. Synes dette har vært en noe tung oppgave å gjøre i unifi, så jeg har bare deaktivert det ved å slå av VLAN’et det gjelder. Deaktiverer jeg tilgangen via ssid i unifi så er det jo flere som mister tilgangen til nett.

Har også justert hastigheten pr VLAN via qos tidligere. Denne muligheten forsvinner jo da etter hva jeg har forstått.

Når det kommer til hvis den skal gå dukken så får jeg da bare bytte over til gamle routeren igjen. Enn så lenge jeg ikke har kameraer. Litt greit å ha alt på et sted også.

Nei, jeg kommer sikkert til å gi den et forsøk og se om vi kan bli enige 😁 

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (1 time siden):

Kan jo gjøre det enkelt ved å opprette et Wifi nett til ungene som skrur seg av når tiden er der. Eller rett og slett låse enheten via foreldreportal på enheten

Ja, får se hvordan det løser seg 😁

 

Må jo ha et skap også da tenker jeg. Noen som vet om dette duger https://www.kjell.com/no/produkter/kabler-og-kontakter/kabler-for-nettverk/patchpanel/19-veggskap-morkegra-6u-p67604 ?

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (På 16.9.2023 den 8:10 PM):

Duger sikkert :)

Jeg har et fra toten, mange som selger 19" skap billig på finn/fb etc

Ja, er litt styr med det. Holder på å teste ut, så får jeg kaste meg på å rydde opp i spaghettien når den tid kommer. Fiberen henger og slenger for øyeblikket 😂 Skapet ble montert i en real høyde, oppunder taklisten. Slik er det når det er trangt om plassen.

 

Det skal sies, de bekymringene jeg hadde på forhånd var helt unødvendige. Du sa det var enkelt å sette opp, og jo, ja, det er vel kanskje det. Knoter noe mellom de forskjellige interface’ene. Har tidligere kun holdt meg til den gamle så får se om jeg ikke får dreisen på det til slutt.

 

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...