Gå til innhold

Unity endrer betalingsmodell – vil ta seg betalt for hver gang spill installeres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har riktignok gått ørlite tilbake på dette, men med tanke på retningen de tar, så kan det være verdt å merke seg dette:

En ting er om de sendes data fra f.eks steam ang. antall nedlastinger:

Men dersom dette her er noe som blir målt via enginen, så er det ikke utenkelig at alle Unity spill vil ha påkrevd tilkobling til internett for å virke.

Tenk da om du kjøper et singleplayer indie spill som er rent offline. Alle patches etc er på discen. Men du må fortsatt koble deg til nettet for at unity skal kunne dokumentere at dette er en ny installering av spillet.

Selvfølgelig spekulasjon dette her, men når vi ser hvor mange andre spill som har helt unødvendig always online, så er jo ikke dette helt utenkelig heller.

Og dersom jeg forstod det riktig, så er dette noe som skal gjelde for spill som allerede er produsert også... gøy...

Men det vil trolig kunne stilles spørsmål ved om hele greien egentlig er lovlig da.

At noen etter å ha kjøpt en ferdig vare, vil kunne påløpe produsent av produktet for høyere kostnader des mer produktet tas i bruk...

Lenke til kommentar

Er jo ein fin måte og gi Microsoft og Sony incentiver til å velge utelukkande Unreal spel til sine abonnementstjenester ettersom eg antar at ein person som re-installerer Unity spelet f.eks. via gamepass vil trigge ein ekstra avgift og ikkje er dekka av den generelle endringa dei har gjort angåande reinstallering av kjøpte spel. Forøvrig idiotisk at dette kan ramme spel som alt er utgitt. Tipper det er mange spel som vil forsvinne frå butikkene på tross av at dei køyrer helt greit på dagens maskinvare som følge av dette fordi utviklerne ønsker å unngå videre utgifter på gamle titler.

Endret av anderstn
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Da vil de vil de ta betalt for piratkopierte spill også. 

image.png.81e76e8f73253d7165a7dcff01959ecc.png

Gammel meme, bare juster tallet til å reflektere hva en install koster lol

---

Alt styret rundt Unity og mer til har jo blitt spådd lenge etter at tidligere EA idiot, nå Unity-sjef, John Riccitello tok over.

image.png.e8c0ef97cb6466d4997a34aaa09555a6.png


https://kotaku.com/unity-ea-ceo-riccitiello-microtransactions-apology-1849189694

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev:
RRhoads skrev (1 time siden):

Da vil de vil de ta betalt for piratkopierte spill også. 

image.png.81e76e8f73253d7165a7dcff01959ecc.png

Gammel meme, bare juster tallet til å reflektere hva en install koster lol

---

Alt styret rundt Unity og mer til har jo blitt spådd lenge etter at tidligere EA idiot, nå Unity-sjef, John Riccitello tok over.

image.png.e8c0ef97cb6466d4997a34aaa09555a6.png


https://kotaku.com/unity-ea-ceo-riccitiello-microtransactions-apology-1849189694

Ah, det forklarer at de går for aggressive og forbruker-fiendtlige modeller for å tjene mer penger.
Lenke til kommentar
Om de trenger penger så finnes det bedre måter å gjøre dette på enn "mikrotransaksjoner" ved "nickel and dime you to death" strategier. Jeg bruker unreal engine selv men unreal trenger virkelig konkurranse, og unity er den største utfordreren. Litt redd for å tenke på hvor aggressiv epic kan bli i prisingen sin om de skulle fått omtrent monopol.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev:

Om noen skulle være i tvil om Riccitiello er en grådig drittsekk, å ta betalt for å lade i Battlefield anså han som rett og rimelig da han var i EA
https://mcvuk.com/business-news/pc/when-riccitiello-said-battlefield-players-could-pay-1-per-reload/

Trodde ikke mine egne øyne når fjeset hans dukket opp, men nå begynner jeg å forstå. Han kunne sklidd rett inn i styret hos oxycontin bedriften. På mangen måter bør vi være glade for at denne mannen er i underholdningsbransjen og ikke typ medisin, våpen, mat eller noe som handler om etikk og moral. Jeg forstår godt at spillbransjen trenger penger for å gå rundt akkurat som alle andre ting her i livet, men det må da gå an å finne en gylden middelvei på prising og kostnader som ikke går ut på å flå kundegruppen din.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...